Monday, July 6, 2009

Jenguk Manik Urai

Perarakan Calon
Pusingan Pertama Pas Sudah Menang

PROSES penamaan calon pilihan raya kecil Manik Urai sudah pun selesai. Dua calon bertanding telah pun diumumkan. Mereka ialah Fauzi Abdullah, 50 dari Pas dan Tuan Aziz Tuan Mat dari UBN, 39.

Nampaknya kali ini tidak ada calon bebas yang ikut serta bagi memeriah dan sekaligus menganggu pilihan raya berkenaan. Mungkin dalam keadaan ekonomi tidak sihat, tiada siapa untuk jadi tidak siuman bagi menghabiskan wang untuk dijadikan deposit RM5,000. Mungkin juga di Manik Urai tidak ada wanita yang kurang siuman yang tergila-gila nak melihat foto mereka ditampal di pokok kayu!

Pertandingan antara Pas dengan UBN adalah pertandingan tradisi. Apapun keadaan mereka akan bertanding dan terus bertanding antara satu sama lain. Pertandingan kadang kala bukan sangat kerana yakin menang tetapi kerana dendam kesumat antara satu sama lain.

Jika dilihat kepada semangat dan sokongan, ternyata calon Pas, Fauzi mendapat sokongan hebat. Lebih 12,000 para penyokong dan ahli Pas mengiringi Fauzi ke pusat penamaan calon di Sekolah Menengah Yahaya Petra, di Kuala Krai.

Berbanding dengan penyokong dan ahli Umno yang mengiringi calon mereka, Tuan Aziz sekitar 5,000 orang saja. Jika jumlah sokongan ini diambil kira sudah pasti Pas akan dapat mengekalkan kerusi berkenaan dengan begitu mudah.

Tetapi kerana politik adalah politik, tidak kira musim hujan, panas atau sejuk; Pas dan Umno tetap juga akan bertarung. Keduanya perlu menyertai mana-mana saja pilihan raya bagi membuktikan mereka masih kuat. Soal kalah menang soal kedua yang boleh dijustifikasikan dengan sifar-sifar dan ilmu politik. Apakah kerana amalan politik bermusuhan itu merugikan bangsa dan agama, kedua-duanya tidak akan menghiraukannya. Yang penting nafsu mereka terpenuhi.

Misalnya kalau UBN tewas pada 14 Julai nanti, akan adalah alasan-alasan yang direka dan dicipta khas untuk tidak menampakkan parti berkenaan lemah dan semakin ditolak rakyat. Begitu juga sebaliknya. Akan dituduhkan kononnya ada permainan dan tektik-tektik kotor yang dimainkan oleh pihak Pas atau UBN.

Kita berharap biarlah keadaan itu tidak berlaku lagi. Kalau UBN kalah maka UBN kena menerima hakikat kekalahan mereka dan jangan cuba hendak mencari helah seperti orang yang tidak pandai menari akan salahkan tanah tinggi rendak apabila tarian mereka songsang dan canggung.

Dalam perarakan menunju ke pusat penamaan calon hari ini keyakinan dan kehebatan Pas terserlah sekali. Dua pemimpin utama Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Abdul Hadi Awang turut sama mengiringi Fauzi di samping pemimpin Pas lain.

Perarakan yang berlangsung dalam suasana ukhwah dan semangat tinggi menampakkan Pas tidak menghadapi apa-apa masalah. Ternyata isu unity goverment dan perselisihan pendapat antara Nik Aziz dengan Abdul Hadi yang cuba dieksploitasikan oleh UBN tidak menjadi. Ahli dan penyokong Pas cukup bijak dalam menghadapi provokasi musuh.

Jelas sekali kehadiran begitu ramai penyokong Pas menggambarkan sikap semula jadi orang Pas di mana mereka akan bersatu bila berdepan dengan lawan. Mereka boleh melupai soal titik bengit dan melangkah sederap untuk menghadapi musuh, UBN. Ahli Pas tidak membawa masalah peribadi dalam parti mereka sehingga boleh memporak perandakan parti itu.

Manakala taburan penyokong UBN hanya sekitar 5,000 itu menunjukkan bahawa UBN kurang yakin dengan pilihan raya berkenaan. Mungkin penyokong UBN dari luar Kuala Krai tidak 'ada angin' (tidak ada semangat) untuk datang kerana sudah dapat membayangkan awal-awal lagi calon mereka akan tewas. Jumlah yang kecil itu juga mungkin kalangan Umno Kuala Krai sendiri tidak berpadu dalam menghadapi pilihan raya itu kerna masalah perpecahan dalaman.

Sekiranya penyokong UBN dapat merasakan mereka berpeluang sudah tentu mereka akan ramai-ramai ke Kuala Krai dan Manik Urai kalau pun bukan untuk melihat kemenangan tetapi sekurang-kurangnya untuk memakan lemang atau durian dan rambutan yang menjadi waktu ini.

Apabila mereka jadi tidak 'ada angin' maka jelaslah UBN dalam keadaan sudah kalah sebelum berjuang. Mungkin berdasarkan hakikat inilah menyebabkan Pas menyarankan supaya lebih baik UBN tidak bertanding dan membiarkan kerusi itu kekal ditangan Pas.

Petunjuk yang dapat disaksikan hari ini pastinya akan menjadi perkiraan dan hisab pengundi di Manik Urai. Tidak ada guna kalau mereka bermati-matian untuk memberi undi kepada Tun Aziz kalau petanda UBN akan kalah sudah jelas kelihatan. Pastinya pengundi yang seronok dengan kemenangan Pas akan mengekalkan undi mereka kepada calon Pas. [*** 11:20 am 06/07/09]

5 comments:

Che Ahmad said...

boleh beri sumber rujukan untuk bilangan 4,000 orang tersebut? Bernama melaporkan ada 10,000 orang.

http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newspolitic.php?id=423132

mr edz said...

semoga PAS menang dengan keizinan Allah

mohd sayuti omar said...

Kpd Che Ahmad... saya bagi formula mengenai penjumlahan oleh media massa. Media kroni biasanya mengurangkan jumlah pihak pembangkang di mana-mana saja dan apa juga majlis. Formula yang diguna pakai ialah dengan membahagi dua atau membahagi tiga atau menambah sekali ganda atau dua kali ganda.

Misalnya kalau jumlah pembangkang 10,000 di katakan 5 atau 6 ribu saja. tetapi kalau jumlah parti kerajaan 4 atau 5 ribu akan dikatakan lebih sekali ganda sampai 10 ribu atau 15 ribu.

Bernama agak adil tetapi tetap bias. Kerana jumlah Pas melebih 12 ribu hingga ke 15 ribu maka ditulislah 10 ribu sahaja. kalau Bernama atau media kroni kata dipihak BN 10 ribu nah itu bermakna jumlah sebenarnya ialah 3 atau 4 ribu sahaja. Sekian adanya.

NASSURY IBRAHIM said...

lazimnya, kalau dikatakan 10,000 tu bererti 1,000 saja.

Yang saya nak tahu berapa ribu polis dan tentera ada kat situ. Boleh abang MSO beritau. nassury.blogspot.com

mohd sayuti omar said...

Kpd sdr Nasurry.. pertamanya minta menulislah untuk Siasah, cerpen atau sajak. Sebagai menjawab, jumlah polis yang rasmi 2,000 anggota tak rasmi mungkin mencecah hingga 3,000 termasuk pelbagai unit dan pasukan. Terima kasih.