Friday, September 2, 2011

Politik Kampungku

Gelora Politik Rantau Panjang

TIGA hari berada di Rantau Panjang khasnya, rasa nak pecah telinga mendengar perbagai kisah politik yang berlegar dalam kehidupan orang politik di Rantau Panjang. Macam-macam cerita yang tertangkap oleh telinga. Masuk ke mana saja, tidak ada cerita lain. Pendeknya raya pun tidak boleh senggang dengan politik.

Menariknya kita bukan saja ditanya mengenai kapan pilihan raya umum ke-13 dan macam mana peluang Pakatan Rakyat dan nasib UBN, tetapi kita juga diberitahu kisah-kisah politik bawahan. Politik kedai gunting dan politik kedai kopi. Rupanya arus politik di Rantau Panjang kuat juga geloranya.

Politik Rantau Panjang didominasi oleh dua pihak saja; Pas dan Umno. Keadaan ini berlaku sejak zaman berzaman lagi. Politik baru atau jenama baru yang akan cuba diperkenalkan di sini tidak mendapat sambutan. Sesiapa hendak jual parti bebas atau mana-mana parti serpih ibarat kata akan pulang tangan kosong sajalah.

Calon bebas yang bertanding di Dun Gual Periok dan Parlimen Rantau Panjang tahun 1974 pernah kehilangan wang deposit. Saya masih ingat cogan atau poster calon bebas hanya ada satu saja yang dipasang di atas tangki air di pekan Gual Periok yang tingginya kira-kira 30 meter. Yang memasang poster itu seorang tok dalag wayang kulit yang kini merantau ke Kemaman.

Calon bebas di Gual Periok ketika itu ialah Abdul Razak Hamid manakala calon Parlimen seorang lawyer muda Rashid Ahmad. Lambang yang digunakan ialah bas mini.

Kesimpulannya pertembungan di antara Pas dengan Umno saja. Kerusi-kerusi parlimen dan Dun bergilir antara Pas dengan Umno. Jadi kalau parti yang bernama Kita, atau PPP dan sebagai nak masuk ke Rantau Panjang, elok cari lencongan terus ke Golok mungkin di Golok lebih mudah untuk menerima parti baru. Lagi pun di pekan cowboy itu banyak kedai arak sesudia sangat dengan pemimpin atau ahli politik yang jadi penagih tegar arak. Boleh mabuk sampai ke Subuh.

Bercakap mengenai Pas dan Umno musuh tradisi sejak zaman berzaman ini, macam-macam cerita yang dikhabar dan dimaklumkan kepada saya. Saya mulanya dengar cerita di pihak Umno yang kini sedang ghairah untuk menawan semula kerusi Gual Periok dan Bukit Tuku.

Orang-orang yang hendak jadi calon kini katanya sudah berputar ligat menjaja diri mencari waris dan sain lama. Ada seorang calon sebelum ini jarang ke masjid kini hari-hari pakai jubah. Orang lihat dia sudah buang tebiat. Round kampung memberi tahu orang yang dia akan jadi calon di kerusi Gual Periok. Sanggup masuk ke dapur atau pun ke tempat kenduri dan turut mengacau gulai kawah. Kerja yang tidak pernah dibuat seumur hayat.

Cikgu ini sudah lama nak jadi calon sejak tahun 80an lagi. Saya kira sudah pun kempunan. Buat masa ini kononnya namanya yang berada di ranking teratas dalam Umno. Bekas Adun Gual Periok, Shaari Hussein yang masih mahu mencuba sekali, juga sedang berusaha. Shaari dikatakan bergerak secara solo kerana dia sudah jadi anjing terbuang dari kumpulan Umno Rantau Panjang, apabila ketuanya Abdullah Mat Yassin yang bertaut semula dengan bekas ketua Mohd Zain Ismail dan bekas bendahari Ghazali Ismail yang kini penggantungan mereka sudah dilepaskan.

Abdullah kini sudah melempar jauh Shaari. Shaari pula sudah menyimpan dendam kepada Abdullah. Tetapi Shaari ada kekutaannya tersendiri. Katanya Shaari bertekad untuk tetap bertanding di situ apa jadi sekali pun.

Manakal Abdullah Mat Yassin sendiri belum tahu kedudukannya. Kalau Najib Razak mempraktikan apa yang dikatakan iaitu untuk mengambil calon yang boleh menang vinable candidate, Abdullah mungkin akan terlepas. Kerana di Rantau Panjang semua orang tahu perangai Abdullah termasuk musang dan mengkarung. Kalau Umno mencalonkannya, Umno akan kalah sehari sebelum penamaan calon lagi.

Berbagai cerita dan kisah mengenainya sudah tersebar luas di Rantau Panjang. Kedudukan bekas calon Parlimen Rantau Panjang, Apandi Yusuf pula sudah tidak timbul lagi. Dia sudah hilang ghaib entah ke mana. Beliau katanya sudah menghilangkan diri tidak lagi muncul berceramah dalam kawasan. Nyawa politik ketua pemuda Umno ini rupanya tidak panjang. Apandi dikatakan ketulahan apabila beliau pernah mencabar untuk berdebat dengan Tok Guru Nik Aziz atas isu mengenai solat hajat kalau tidak salah. Tindakan Apandi itu saling tidak tumbah cuba membunuh gajah dengan tahi gigi.

Dari makumat yang diketahui Umno Rantau Panjang berpulas jarah sesama sendiri. Umno mempunyai enam atau tujuh orang calon yang bakal ditonjolkan. Dalam pada itu Mustapa Mohamed pula ada calon dan orangnya sendiri untuk diturunkan di Gual Periok dan Rantau Panjang. Calon Mustapa kini sudah mulai bergerak menjual diri. Sekiranya Mustapa bertegas dan menggunakan kuasanya sebagai pengerusi Umno Kelantan menyebabkan semua yang berputar ligat hendak jadi calon hari ini akan mati beragam.

Tinggal Umno, kini saya nak sentuh seidikit mengenai Pas. Parti Islam ini juga tidak kurang dengan masalahnya. Ke man saya pergi cerita yang popular ialah kisah Abdul Fatah Haron (orang Rantau Panjang panggi;l Fatah Gong).. bergaduh dengan Siti Zailah Yusuf. Tidak habis-habis cerita ini masih hidup dan ada kalanya pergaduhan sebelah pihak ini semakin kuat. Cerita Fatah Gong menyerang dan memburukan Zailah tidak habis-habis. Semua kaedah dan cara digunakan namun belum berhasil. Si Zailah pula makin di lanyak Fatah Gong makin popular dan dikasihi rakyat.

Tampaknya rakyat di Rantau Panjang sudah mengenali apa najis yang ada di kopiah puteh Fatah Gong.

Terbaru katanya geng anti Zailah sedang berusaha untuk melontarkan Zailah dari Rantau Panjang. Staregi telah dibuat kononnya Zailah perlu bertanding di luar Kelantan memandangkan kedudukannya sebagai Ketua Muslimat. Kerusi paling sesuai ialah Titiwangsa yang dikosongkan oleh Dr Lo' Lo' Ghazali.

Sekali dengar strategi ini nampak bernas dan bijak. Tetapi kalau diselami ia ada udang di sebalik batu. Kerusi Rantau Panjang menjadi idaman semula oleh orang tertentu. Orang itu katanya perlu lari dari kerusi yang dimenangi seakrang ini bagi menyelamatkan kedudukannya. Dalam pilihan raya lalu dia menang hanya sekitar 300 undi saja. Dia percaya lalau dia terus bertanding di situ ibarat kata akan berkubarlah riwayat politiknya.

Jadi sebagai untuk menyelamatkan diri, wakil ini harus mencari kawasan baru. Kawasan yang menjadi idamannya ialah Parlimen Rantau Panjang. Sebenarnya kalaulah Fatah Gong yang bermaksud untuk bertanding di parlimen Rantau Panjang beliau tidak layak kerana tidak mempunyai kelulusan di peringkat ijazah. Beliau sendiri semasa jadi MP dulu mencadangkan supaya calon pas di Parlimen mereka yang berijazah.

Sejajar itu juga gng anti Zailah telah melakukan pelbagai sebotaj kepada Zailah. Kegiatan dan aktiviti Zailah kepada rakyat tidak disokong malahan sesetenganya disekat. Bantuan Zailah kepada parti juga termasuk wang derma untuk Pas kawasan digelapkan tidak dicatat dalam buku kewangan. Lembu korban yang diberikan Zailah juga tidak diumumkan anihnya daging korban dibaham.

Dengan apa yang dilakukan itu kalau Zailah tidak cekap dan gigih sudah lama Zailah akan mengau kalah. Katanya ada juga terdengar Zailah sendiri sudah muak dengan apa yang berlaku dan ingin keluar dari Rantau Panjang. Tetapi kerana penampilan dan keprihatinan dalam membantu rakyat, rakyat menahannya dan akan melakukan apa saja untuk mengekalkan Zailah di Rantau Panjang. Dalam kajian calon yang dibuat baru-baru ini nama Zailah sebagai calon MP Rantau Panjang adalah satu-satunya calon tunggal.

Memang buat masa ini tidak ada siapa dapat melawan kerajinan Zailah dalam membantu rakyat. Hakikat ini saya lihat sendiri bagaimana dia prihatin dan cekap membantu rakyat. Beliau bukan sekadar bercakapa tetapi turun sendiri ke lapangan. Di mana ada kematian, kebakaran, rakyat miskin dan bajir beliau akan mengharungi sendiri. Kalah wakil rakyat jantan yang lain, apa lagi yang sering berulang alik ke hospital.

Melihat cara dia berkhidmat kepada rakyat menyebabkan terfikir waktu mana dia berada di rumah bersama keluarganya. Ertinya Zailah sudah mengorbankan seluruh dirinya untuk kepentingan dan mengenepikan hal-hal lain. Nasib baik beliau ada suami yang sanggup bertungkus lums dan bergelumang dengannya tidak kira siang malam ke mana-mana jua.

Sepatutnya kalau orang yang anti Zailah tidak berhati kohong dia perlu bersimpati keapda Zailah. Perlu berterima kasih kerana khdimat yang ditaburnya bukan saja untuk dirinya tetapi demi menjaga seluruh wakil rakyat di Rantau Panjang kerana kawasan yang dicovernya meliputi Rantau Panjang.

Justeru Pas Kelantan khasnya Tok Guru kena memberi perhatian kepada perkembangan di Rantau Panjang ini terutama serangan dan penganiayaan orang kepada Siti Zailah. Kita tidak mahu seorang wakil rakyat yang gigih dan tulus terus diterjah oleh mereka yang berhati busuk dan pendengki nombor wahid.

Saya masih teringat kata-kata Tok Guru kepada saya. Katanya, dia tidak akan bertindak atas laporan yang tidak disertakan bukti bagi mengelakkan berlaku kezaliman. Sebaliknya kata beliau kalau ia sudah terbukti dan beliau tidak bertindak bermakan beliau tiak adil. Nah dalam kontks Pas Rantau Panjang ini bukti sudah terang dan jelas. Saya percaya tok Guru akan berpegang kepada kata-kata dan akan menghukum dengan penuh keadilan.

Dalam kes-kes membabitkan Siti Zailah di Rantau Panjang ini rasanya Persuruhjaya Pas itu sudah pun ada banyak maklumat. Ataupun Timbalan Pesuruhjaya Ahmad Yaacob dan lain-lain sudah mengetahui apa ayng berlaku di Rantau Panjang. Tanyalah kepada semua wakil rakyat Pas kecuali seorang Adun di Rantau Panjang mereka tidak akan menafikan apa yang berlaku di Rantau Panjang. Rasanya Pas tidak perlu sayang untuk mengorbankan seorang yang menjadi setitik nilai kerana kepentingan susu sebelanga itu perlu dijaga.

Satu-satu balasan ke atas serangan berteursan ke atas Zailah dan juga memandangkan kegigihannya sangat elok kalau dalam pilihan raya akan datang Tok Guru Nik Aziz dan Pas Kelantan memindahkan Zailah ke Dun Gual Periok untuk memboleh beliau dilantik menjadi Anggota Exco Kelantan. Sudah lama Adun Gual Periok tidak dilantik menjadi Exco Kelantan.

Manakala orang yang kini melakukan berbagai sebotaj termasuk bertindak seperti komunis meragut banner rumah terbuka Siti Zailah yang digantung di perkarangan pejabat Pas hendaklah dirihatkan. Cukuplah kerana sesungguhnya dia sudah tidak relevan lagi untuk menjadi wakil rakyat ever green kerana hari ini dia sudah menjadi grape sour. [wm.kl.5:32 pm 02/08/11]

1 comment:

Jashamsulnizam said...

Maaf Pak MSO, Kalau Ustazah Siti Zailah bertanding di Parlimen Titiwangsa ianya ibarat 'suicide mission' bg PAS krn majoriti pengundi2 di Titiwangsa termasuk sy sendiri lebih menggemari org tempatan yg btul2 berasal dlm kawasan tersebut, buktinya pd PRU-12 diantara punca2 kekalahan UBN di Titiwangsa krn mencalonkn org luar utk brtanding malah kurang dikenalai oleh penduduk2 di parlimen Titiwangsa itu sendiri, sbb itu byk undi beralih kpd calon PAS, Allahyarhamah Dr. Lo'Lo' krn beliau sememangnya org tempatan dan amat disenangi.