Friday, December 28, 2012

Meratah Rusa dan Landak Di Lembah Bernam

ARAH MULUT                                                                                                                 

Selepas saya poskan keenakan makanan eksotik yang disajikan sebuah restoran milik bumiputera di Sekinchan Selangor ramai yang menghubungi saya baik menerusi Facebook atau email dan telefon bertanyakan restoran berkenaan. Masing-masing hendak tahu di mana lokasinya kerana ingin mencuba.

Restoran "Lembah Beranam" ringkas dan santai.
Sementara bagi mereka yang pernah sampai dan menikmati pelbagai jenis masakan eksotik; landak, rusa, burung, napuh, kijang atau sang kancil memberi maklum balas dengan memuji-muji akan keenakan sajian di restoran itu.

Mereka menyatakan kalau ingin merasai makanan eksotik tepat kalau ke restoran berkenaan, Restoran Lembah Bernam yang menyajikan selera sejati Haji Jaafar dan Hajjah Sarah pengasasnya.

Kelmarin saya mengunjungi sekali lagi bersama tiga orang rakan untuk menikmati hidangannya. Kunjungan kedua itu di samping ingin makan sebenarnya saya inginkan kepastikan mengenai status restoran berkenaan apakah ianya mempunyai lesen untuk menjual dagaing haiwan berkenaan atau tidak kerana sesetengahnya adalah haiwan yang dikawal dan ada juga yang mempertikaikan kewajaran memakanan haiwan berkenaan.

Ikan puyu, rusa kari, landak goreng basah dan ulaman.
Ternyata restoran Lembah Bernam itu mempunyai lesen dan tidak menjual barangan "tidak halal" maksudnya dari segi undang-undang.

Kalau dari Kuala Lumpur untuk ke sana agak jauh. Namun kerana nasfu, kata orang, jarak tidak menjadi halangan dan yang penting makanan diburukan sedap dan puas. Walaupun perjalanan memakan masa satu jam suku tetapi berbaloi. Tentunya perjalanan tidak membosankan kerana sepanjang perjalanan ke Skinchan melalui Tanjung Karang dapat menikmati pemandangan semulajadi sawah pagi.

Saya sengaja bawa tiga orang kawan untuk menguji citarasa. Saya tidak mahu ianya sedap dan enak dari ukuran saya seorang. Ternyata ketiga-tiga kawan saya memuji akan kelazatan dan kenakan makan yang dihidangkan dan bercadang untuk membawa keluarga masing-masing. Sewaktu kami tiba hari itu, restoran itu penuh dengan pelanggan terdiri dari pegawai kerajaan. Justeru seeloknya kalau ingin menjamu selera di waktu pejabat rihat, telefon dulu untuk membuat tempahan.

Selain dari menyediakan rusa, landak dan lain-lain restoran itu juga turut sama menyediakan makanan ala kampung. Ayam kampung goreng berempah, ikan puyu, sepat dan juga udang galah serta pelbagai jenis ulam-ulaman. Keunikan segala macam goreng-gorengan itu ialah rempah yang dicipta restoran berkenaan. Manakala keenakan udang galah dari rumuan restoran berkenaan belum sauya rasa di mana-mana tempat di dunia ini kecuali semasa di Zaghreb. Tentang harga yang dikenakan berpatutan tidak begitu mahal sesuai dengan keadaanya santai bukan eksklusif.

Kami berempat sapu sampai licin.
Sedikit sejarah restoran berkenaan, ia adalah kepunyaan suami isteri Haji Jaafar dan Hajjah Sarah. Resipi yang terdapat disitu disediakan oleh mereka. Bagaimana Haji Jaafar telah tiada lagi, restoran itu dijagauruskan oleh anaknya dikenali dengan Mat.

Selain di Sekinchan terdapat satu lagi cawangan di Beranam, di mana cawangan itu dijagaurus oleh abang Mat.

Restoran ini ringkas saja, ia terbuka dan santai. Mejamu selera di sini seperti berada di atas rumah sendiri. Sambil makan dapat pula menikmati sawah padi yang terbentang luas. Sesekali angin yang datang dari tengah sawah merembah masuk ke restoran. Suasana asli kampung masih dapat dirasai di sekeliling restoran berkenaan. Sebenarnya suasana dan keadaanya semulajadi itulah yang menambahkan kenakan dan kesedapan.

Untuk ke restoran berkenaan agak sulit sedikit tetap tidak payah sangat. Dari Kuala Lumpur harus melalui Kuala Selangor, Tanjung Karang dan Sekinchan. Dari jalan Sekinchan akan memasuki melalui Taliair 8 atau 9. Lokasinya terletak di sebelah kanan dari arah Tanjung Karang ke Sabak Bernam. Alamat penuh seperti mana dicatat di kad peniagaan; Jalan Main Canal, Tali Air 9, Pasir Panjang, 45400 Sekinchan Selangor.

Bagi sesiapa berminat disini saya sertakan nombor telefon 019-2133665 atau 0172858603.  Ohya kalau untuk menambahkan lagi keasyikan makan di restoran berkenaan ajaklah saya sekali. [wm.kl.8:33 am 28/12/12]

7 comments:

Anonymous said...

Tuan MSO

Cara tuan cerita pun saya dah meleleh air liur. Yang saya teringin sangat ialah keenakan udang galah. Nanti kita pi sama2 ye...

Anonymous said...

terima kasih pak mso

Anonymous said...

saya pun nak try lah wife keja p.alam dekat jaa k.slgr ke sana

-syah

yusri said...

kampung saya, dan pemilik kedai tu adalah sepupu saya

Anonymous said...

Dengar cerita dari mso ni pun dah tak bolih tahan.......sedapnyaaa.

KHi Applegreen said...

Saya akan salin alamat yang amat menyelerakan ni.

wan amir said...

sedap sungguh semalam saya bawak family.best