Friday, September 6, 2013

Adnan Yaakob Pernah Bantu Nik Aziz

CATATAN RAYA                                                                             

Untuk beberapa jam saya terhutang janji dengan penjengok blog saya kerana tidak menyambung catatan di beberapa majlis hari raya yang saya kunjungi khasnya cerita bagaimana saya berjumpa dengan Menteri Besar Pahang Adnan Yaakob. Ramai yang mula menjebeh mulut atau garu kepala bila menyebut nama Adnan Yaakob. Karektor dan stail MB Pahang ini kurang disenangi khas oleh  pembangkang. Beliau juga dianggap tidak ada idea geliga?

Makan semeja kebetulan yang menyeronokkan. 
Kenyataan-kenyataan politiknya yang rakus dan sombong menyebabkan orang berbulu atau meluat melihat wajahnya. Misalnya janjinya akan memotong telinga sekiranya dia kalah dalam pilihan raya lalu dilihat satu 'ketakabulan' dan cakap besar MB berkenaan. Beliau dilihat seolah-olah lupa kepada ketentuan Tuhan Azajawala.

Bukan itu sahaja aksinya semasa pilihan raya kecil Sanggang di mana beliau melakukan isyarat lucah memperli Anwar Ibrahim yang dituduh meliwat, meninggalkan kesan psikologi dijiwa banyak orang. Kejadian-kejadian atau kenyataan-kenyataan sinis begitulah menyebabkan Adnan dicemuhi walaupun tidak dimusuhi.

Saya sendiri tidak pernah berpelung untuk duduk dan bercakap-cakap dengan MB yang sudah lebih 15 tahun memerintah Pahang ini. Jadi tidak banyaklah yang boleh saya bercerita mengenainya. Seperti orang lain juga, saya melihat Adnan dari lurah dan sudut media massa, menerusi akhbar dan telivesyen sahaja. Menilai kenyataan-kenyataanya serta melihat gerak karektornya di tv. Bahkan tidak pernah pun saya bersalaman dengannya apa lagi duduk semeja makan atau minum.

Paling dekat saya melihat MB ini ialah semasa perlancaran ECER Wilayah Pantai Timor di Kelantan oleh Abdullah Ahmad Badawi enam atau tujuh tahun lepas. Ketika itu beliau duduk sebaris dengan Tok Guru Nik Abdul Aziz atas kapasiti mereka berdua menteri besar negeri masing-masing.

Karektor semulajadi Adnan.
Walaupun begitu tidak bermakna saya tidak menilai sosok ini. Dia MB sudah tentu ada dalam minda kita semua. Meskipun dia dicemuhi tetapi dia tetap juga dinilai dari segenap jerung yang boleh secara adil dan saksama.

Hari itu bukan niat saya untuk berjumpa dengan beliau dan apa lagi duduk semeja. Tetapi kerana tuan rumah (restoran) di mana majlis hari raya itu diadakan yang juga adiknya meminta saya duduk bersama Adnan jadi saya akur demi menghormatinya. Saya rasa kokok mulanya kerana kerana belum biasa. Saya mengira tentu ada hikmahnya. Apa lagi hari itu adalah majlis berhari raya. Mungkin ada gunanya kalau saya duduk dan besembang-sembang dengannya. Setidak-tdiaknya saya boleh bertanya mengenai Umno dari sudut pandangannya dan juga kerjayanya dalam politik selama ini.

Jadi saya duduklah. Adnan Yaakob bukan seperti mana yang disangka. Rupanya dia seorang yang 'lacat' dan peramah. Tidak sedikit pun dia menunjukkan ralat apabila bersalaman dengan saya. Beliau menerima seperti sudah lama mengenali saya. "Oh.. MSO...," katanya mesra. Saya terkejut dengan penerimaan Adnan dan cara dia melayani saya.

Tidak ada muqadimah atau takruf panjang lebar untuk mencari keserasian di antara kami. Kami berbual seperti sudah kenal dan berjumpa berkali-kali. "Saya selalu baca tulisan you.. selalu," ujarnya. Pengakuan itu walaupun mungkin ianya hanya 'basa basi', menyebabkan saya jadi tergaman kerana ada juga sesekali saya membidas dan mengutuknya di dalam blog. Tetapi beliau tidak mengungkit apa yang saya katakan, ini menggambarkan dia seorang yang terbuka. "Banyak yang you tulis betul tetapi ada juga yang meleset.." ujarnya lagi berterus terang.

Dalam pengamatan rengkas saya ke atas Adnan pada pertemuan itu, saya dapat merumuskan beliau seorang yang suka berterus terang tidak tahu menjimatkan kata-kata. Orang sebegini biasanya tidak akan menyimpan dendam. Apa yang hendak dikatakan dilepaskan saja. Dia juga berkata apa yang hatinya hendak kata. Dia yakin dengan apa yang dia kata tanpa mempedulikan apakah orang terima atau tidak.

Misalnya mengenai ulasan beliau terhadap Umno apabila diajukan mengenai Umno. Katanya Umno sudah rosak dan punah. Umno tidak boleh diselamatkan lagi. Kalau hendak selamat Umno bukan dengan cara membaiki, menukar pemimpin itu dan ini, tetapi semua Umno itu sebab kerana ia sudah rosak.

"Ibarat sebuah rumahlah... tidak boleh direpair lagi, baiki atap, tiang dan dinding tetapi seluruh struktur Umno itu hendaklah dihancurkan dan bina baru," katanya memberi perumpamaan dengan nada serius.

Jelas pendapat beliau itu kasar dan menyakitkan hati orang Umno mendengarnya tetapi itulah hakikat dan apa yang beliau lihat yang sedang menimpa Umno kini. Jarang seorang pemimpin berani berkata demikian apa lagi di hadapan umum, tetapi ia tidak menjadi perkara memalukan bagi Adnan Yaakob. Itu sebab saya mengatakan beliau seorang berterusan terang dan jujur dengan karektornya.

Begitu juga masa memberi reaksi pertanyaan saya mengenai cadangan Anwar Ibrahim kepada Najib Razak agar memanggil dialog untuk perpaduan, beliau menjawab, "kalau Anwar masuk semula ke dalam Umno tak dan beberapa hari Najib akan terkeluar." Jawaban itu mencerminkan karektor Adnan yang tidak menyembunyikan sesuatu.

Selain itu saya lihat Adnan seorang yang pengasih dan prihatin. Hari itu kebetulan dia membawa seorang cucunya. Dari jauh lagi saya sudah melihat dia memimpin tangan cucunya itu tidak lekang. Dia seorang datuk yang baik. Walaupun isterinya disebelah, tetapi dialah yang 'mengasuh' cucu lelakinya, diberi makanan dan disapu-sapu mulut cucunya setiap kali cucu lelaki itu makan. Karektor yang tertunjuk pada masa itu dapat saya menggambarkan mengenai hubungan Adnan dengan keluarganya dan juga rakyat.

Terlanjur mencerita MB Pahang saya ada sesuatu yang sudah lama termaklum oleh saya. Cerita ini agak kontras dengan karektor dan zahiriah Adnan yang nampak rakus dan sombong itu. Kalau tuan tubuh sendiri tidak menceritakan saya tidak percaya. Ia mengenai jasa kecil Adnan kepada Tokguru Nik Aziz.

Tokguru ada bercerita dengan saya mengenai karektor dua orang MB yang selalu membantu dan bercakap-cakap dengannya semasa menghadiri persidangan Majlis Raja-raja. Dua menteri besar itu ialah Adnan Yaakob (Pahang) dan seorang lagi Shahidan Kassim (Perlis). Menurut Tokguru, Shahidan selalu bercanda dengannya menggunakan bahasa Arab. "Suka sangat dia berbahasa Arab dengan ana, kadang-kadang ana tak faham bahasa Arab yang digunakan," cerita Tokguru.

Manakala Adnan pula menurut Tokguru selalu membantunya membawa beg minit mesyuarat. "Bila dia tenguk ana macam tak larat dia minta tolong bawakan hingga masuk ke bilik persidangan." Cerita ini lama sudah diberi tahu Nik Aziz, dah dua kali berulang... ini bernunjukkan beliau menganjungi bantuan Adnan yang kecil itu.

Saya bertanya Adnan mengenai hal ini. "Datuk Seri, Tokguru Nik Aziz ada menceritakan hal Datuk Seri kepada saya...," kata saya. Adnan agak terkejut, "hal apa?" soalnya.

"Yang Datuk Seri tolong bawah begnya semasa persidangan majlis raja-raja," jelas saya.

"Oh itu... iya saya bawa begnya kerana nampak berat.. kesian dia sudah tua. Saya hormat dia sebagai orang tua dan tok guru," akui Adnan. Mendengar itu saya merasa sungguh bahagia dengan apa yang beliau lakukan. Betapa tidak ada juga MB yang simpati dan mahu berkawan dengan tokguruku itu.

"Dua kali tokguru menceritakan perkara ini kepada saya," tekan saya lagi. Adnan hanya diam. "You jumpa dia selalunya?" tanyanya pula. "Kalau jumpa sampaikan salam saya," Adnan mengirim salam.

Cerita hal Adnan oleh Tokguru dan pertemuan saya dengannya itu mengubah persepsi saya kepada Adnan. Kalau pun tidak semua pun tetapi sebahagiannya. Iya mengenalkan saya siapa Adnan dari segi watak dan hatinya. Di antara watak dan hatinya jauh berbeza. Kenapa saya berkata begitu, ada orang bersifat baik, penuh berhemat tetapi dalam masa yang sama 'menghenyek' bekas MB Kelantan itu.

Mengakhiri perbualan dengan Adnan dimeja makan hari itu, saya melontarkan satu soalan; "Datuk Seri agaknya siapa yang akan menjadi pengganti Datuk Seri?" Beliau tidak menjawab secara jelas cuma menyebut, ramai yang dia sudah 'groom' untuk menjadi penggantinya, tetapi terpulang kepada baginda Sultan.

"Kalau you senang datanglah ke Kuatan boleh kita bersembang, banyak yang saya nak ceritakan fasal politik bangsa ini, datang..," pelawanya sama sekali saya tidak sangka dengan ajakannya itu. Insya-Allah kalau ada masa lapang dan keperluan saya akan mengunjungi MB Pahang itu. Ohnya beliau juga menjelaskan beliau memang sudah buat keputusan untuk tidak bertanding kerusi Majlis Tertinggi Umno dalam perhimpunan kali ini kerana ingin memberi peluang kepada muka baru. [wm.kl.11:11 am 06/09/13]

9 comments:

anip mohamed said...

Siapa kenal Long Nan dari zaman cikgu dulu cukup masak dengan mulut dia, Tuanku sendiri pun kadang tak kering gusi dek mulut dia. Bukan nak puji tapi dah lama kenal

putra bertam said...

Salam tuan MSO,

Betul kata orang "don't judge the book by its cover"...sebagai salah seorang penjengok setia blog tuan saya rasa terharu bila mengetahui yg blog ini juga dijengok oleh Menteri2, MB, KM, Exco, MP, Senator, ADUN, dll...keep it up.

ujang kutik said...

Mungkin karektor 'orang baik' beliau tidak sempurna. Namun, inilah di antara karektor pemimpin yang kita mahukan mewarnai pentas politik Melayu.

Kita tidak mahukan pemimpin (dari puak mana sekalipun) yang sentiasa marah dan berdendam kesumat.

Syabas kepada MSO yang walaupun jelas koblat politiknya tetapi masih waras sehingga boleh bertandang ke pentas 'pesaing'.

NURUL MUBIN Siraj said...

saya pernah lama tinggal di Pekan dan Kuantan, jadi agak kerap mendengar bicaranya sejak dia jadi Exco pendidikan zaman Tun Khalil. Dia memang peramah dan sangat berterus terang, tak suka protokol. Pernah saya pengerusikan majlis, belum habis saya cakap dan jemput dia naik ke pentas dia dah berdiri di sana. Dia kata, "dah habis..." semua ketawa.

Izquina Izlan said...

Saya nak kongsi satu contoh keramahan DSAY meraikan tetamu. Saya dan pasukan saya ada buat presentation mengenai satu pelaksanaan Kaedah dan Peraturan yang bakal melibatkan anak sykt K'jaan Negeri Pahang. Abis je taklimat, dgn spontan dia sendiri bangun 'pergi cari, pack-kan' cendera hati utk kami bawa balik. Saya kata spontan sebab semua tu boleh di-prepare awal, atau boleh disuruh Staf menyediakannya. Tapi sebaliknya dia sendiri yg bersusah payah pergi cari menyedari bahawa tetamunya ini perlu dirai sewajarnya.

Mizuwa said...

Saya pun sangka Adnan ni bengis orangnya, namun sisi baiknya sungguh buat saya terharu,terutamanya dia hormat orang tua seperti TGNA dan juga menjaga cucunya..
seronok membacanya..

Che Li said...

Masa dia exco kanan, sy agak baik dgn dia. Sy kawin pun spi rm500 duit ngelannya. Tp dah jd mb terputus hubungan

che kamariah Yasim said...

Alaaa...melting la Pulak bila baca ...Yalakan setiap kita Ada baik n x baik nya...tp bila dia hormat Tgna...den surrender...wife dia pengetua di mana kawan saya ajk pibg di Sekolah itu...pun kata ok...bravo cikgunan sek sulaiman

sizzly7761 said...

Mulut memang laser dan tak bajet, tapi hati baik sangat beb!!!! (Inilah MB yang ku kenali dari jauh,tapi pernah mendapat kebaikanya walau dia tak tahu siapa yang di tolongnya.....)