Thursday, September 26, 2013

MDPM perlu pantau harga rumah kedai di bandar Tasek Raja

NOTIS                                                                                                 

Majlis Daerah Pasir Mas (MDPM) diminta memantau harga jualan gerai dan rumah kedai di bandar baru Tasek Raja Pasir Mas yang dikatakan terlalu tinggi dan tidak munasabah. Bukan itu saja semacam ada spekulasi harga berlaku menyebabkan harga diluar mampu milik bumiputera.

Misalnya gerai yang seluas 16 kaki x 25 kaki harganya tidak menentu, mulanya ia berharga RM75,000 seunit kemudian naik menjadi RM80,000 tetapi terbaru harga meningkat menjadi RM123,000. Kenapa berlaku demikian?

Terdapat 30 unit bazar dalam projek fasa pertama itu. Memeliknya juga dalam pamplet yang diedarkan unit-unit bazar itu sudah ditulis "habis dijual" tetapi bila ditanya ia masih ada satu dua unit dengan harga jauh lebih tinggi yang ditawarkan.


Menurut seorang kontrektor harga untuk gerai sebesar itu tanya kemudahan bilik air (tandas) hanya sekitar RM20,000 sahaja.

Begitu juga dengan nilai rumah kedai setingkat dan dua tingkat harganya tidak sekata. Pihak Majlis Daerah Pasir Mas perlu memerhati perkara ini khasnya mengenai nilai jualan agar tidak dimanipulasikan sehingga ada pembeli yang tertipu. MDPM tentu adalah asas harga yang telah ditetapkan yang lebih flebsible.

Sekiranya spekulasi ini berterusan ia menyebabkan orang Melayu tidak mampu memiliki rumah kedai berkenaan di mana akhirnya kouta untuk mereka itu akan dijual kepada bukan Melayu. Apa dibimbangi spekulasi itu disengajakan untuk tujuan tertentu.

Bila harga diletak terlalu tinggi menyebabkan orang Melayu tidak mampu dan pemaju akan memohon kepada MDPM untuk menjual kepada bukan Melayu bagi mengelakkan kerugian. Al hasilnya rumah-rumah kedai itu akan menjadi milik bukan Melayu.

Bandar Tasek Raja merupakan bandar baru Pasir Mas yang bakal menjadi pusat komersial di daerah Pasir Mas. Ia dilancar dua tahun lepas dan dirasmikan oleh Exco Kerajaan Termpatan dan Kesihatan pada masa itu Takiyuddin Hassan.

Fasa pertama mempunyai 75 unit kedai atau pejabat dua tingkat, 30 unit gerai, 154 unit kedai atau pejabat tiga tingkat dan 7 unit kedai pejabat tanpa tingkat bawah tanah.

Pemajunya ialah FBO Berhad dengan kerjasama Majlis Daerah Pasir Mas. [wm.kl.10:55 26/09/13]

1 comment:

Ordinary Superhero said...

Kenapa di Kelantan ada kecenderungan pemaju (private) berkerjasama (JV) dengan majlis daerah? Adakah pulangan yang diterima oleh majlis daerah itu setimpal? Atau akhirnya diperkudakan oleh pihak pemaju?