Thursday, September 26, 2013

Tengku Noor Asiah bekas MP Tumpat meninggal

BELASUNGKAWAA                                                                                

Bekas ahli parlmen Tumpat Tengku Noor Asiah Tengku Ahmad (foto) telah kembali ke Rahmatullah malam tadi di Institiut Jantung Negara (IJN) di Kuala Lumpur. Jenazahnya akan diterbangkan ke Kota Bharu pagi ini. Allahyarham menjadi ahli parlimen Tumpat selama dua penggal dari tahun 1974 hingga 1990.

Allahyarham seorang aktif dalam pergerakan wanita di Kelantan dengan mennyertai Perkumpulan Perempuan Kelantan (PPK), merupakan pergerakan sosial yang aktif sekitar tahun 60-an hingga tahun 80-an. Tengku Noor juga pernah menjadi ketua kaum Ibu Umno.

Semasa krisis Umno Kelantan yang membawa penubuhan Parti Melayu Semangat 46, Allahyarham juga menjadi ketua wanita Semangat 46 dan kembali semula ke dalam Umno apabila Semangat 46 dibubarkan pada tahun 1996.

Allahyarham memang lahir dalam keluarga politik. Ayahanya, dikenali dengan Tengku Ahmad Panglima Perang merupakan pengerusi Umno Kelantan sebelum merdeka. Beberapa orang saudaranya ikut aktif dalam politik. Semasa menjadi anggota parlimen 1974, adiknya Tengku Zaid Tengku Ahmad juga menjadi anggota parlimen Pasir Mas mewakili Pas.

Allahyarham juga adalah kekanda kepada sultanan Johor Tengku Zahariah Tengku Ahmad dan adik kepada Tengku Iskandar Tengku Ahmad. Al Fatihah. [wm.kl.8:09 am 26/09/13]

No comments: