Tuesday, October 19, 2010

Catatan Khas

Menanti Cheng Ho Ke Kelantan

KATA orang bakat dan kercerdikan anugerah Allah semula jadi. Secara fitrah semua manusia tidak kira warna kulit dan agama berhak memiliki kebijaksanaan itu kerana semuanya diberikan akal untuk menjanakan kebijaksanaan untuk hidup. Terpulang dan terserah kepada sejauh mana kerajinan seseorang itu menggunakan akal fikiran mereka.

Tetapi sayangnya tidak semua manusia bernasib baik untuk menggunakan kecanggihan komponen berharga (akal) itu sehingga ia boleh menoleh ke belakang dan merungkai jauh ke depan. Orang boleh melihat jauh ke depan mereka memiliki seribu jalan untuk berjaya dan memberi keuntungan kepada semua ummah.

Di sinilah pula dikatakan orang cerdik hanya terpilih saja. Orang cerdik banyak tetapi tidak banyak yang boleh memanfaatkan akalnya. Kurang kreativiti dan malas. Di sinilah memerlukan kreativiti seseorang hamba apa lagi yang bernama pemimpin.

Tidak terlampau kalau dikatakan, apa yang pernah dilafazkan oleh Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa Pengerusi Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Husam Musa seorang yang cerdik, kreatif dan rajin. Beliau dilahirkan bukan saja untuk Kelantan tetapi untuk Malaysia.

Sekali dengar kata-kata Nik Aziz itu semacam sinikal politik yang berat sebelah. Tetapi kalau dilihat kepada kerja ataupun tindak tanduk (kreativiti) Husam menjelaskan beliau seorang yang menepati apa yang diperkatakan Nik Aziz itu.

Husam sendiri tentu tidak merasai apa yang di'polot'kan kepadanya itu. Namun bagi musuh Pas mereka yang sejuk hati dan melihat Husam sebagai mahkluk lemah yang ada kuasa diam-diam mengakuinya. Saya sendiri dalam beberapa prejudis kepadanya (Husam) sebelum ini namun istiqamah mengenai kelebihan dan kecemerlangan beliau ini. Bahawa beliau suka tidak suka adalah aset kepada Pas Kelantan.

Justeru dengan membuang rasa jengkil dan muak berunsur sentimen melampau atas beberapa pembawaan semula jadi Husam, semua orang khasnya orang Pas di Kelantan perlu mendokong Husam, memberi semangat atau pun setidaknya tidak menganggui kerja-kerjanya untuk membawa perubahan ke Kelantan dalam membantu Menteri Besar. Biarlah dia berbuat sesuatu kebaikan secara senyap kalaupun tidak mahu menzahirkan sokongan kepadanya.

Misalnya usaha terbaru Exco Kanan berkenaan untuk membawa “Cheng Ho” ke Kelantan pada 21 hingga 28 November ini dalam satu Exco "Perdagangan dan Perdamaian" " Cheng Ho satu lagi kejayaan dan pandangan jauh Husam dalam memanfaatkan kebijiaksanaan dan kehebatan Laksamana Cheng Ho. Cerita Cheng Ho ini sudah lama, tetapi hanya hari ini ditangan Husam baru ia diketengahkan dan bakal merungkai minda umum khasnya rakyat Kelantan. Bahawa baru akan dapat merasai Cheng Ho ada perkongsian hidup dan mati dengan orang Melayu khasnya Kelantan.

Sewaktu saya kembali ke Kelantan beberapa minggu lalu saya sudah mendengar akan projek ini. Saya tidak tahu apakah intipatinya ataupun maksud membawa Cheng Ho itu, tetapi sudah ada suara yang menyindir akan usaha berkenaan tanpa melihatnya dengan mata hati ataupun cuba menyelongkari apakah manfaatnya dalam hubungan Cheng Ho dari sudut perdagangan dan perkembangan Islam.

Saya rasa pandangan itu dari 'mata juling' yang melihat kerana ianya dilakukan Husam. Pandangan demikian pada saya tidak betul. Sesuatu yang baik harus disokong tanpa mengira siapa yang membawa atau mencetusnya. Begitu juga sesutau yang huduh itu perlu dikritik tanpa melihat siapa melakukannya hatta 'tok alim'. Bukan bermakna kita tidak senang dengannya dalam hal-hal tertentu maka keseluruhan apa yang dilaksanakan itu harus ditolak atau dipersendakannya.

Sikap begitu tidak baik dan merugikan semua pihak.

Seperti mana dijelaskan dalam satu kenyataan berhubung perkara itu, ekspo itu demi mengembali nostaglia kehebatan laksamana Cina itu dan juga perkembangan Islam di rantau ini dibawah Cina termasuk ke Kelantan. Ia tentulah cuba memecahkan kejayaan hebat Cheng Ho dalam membawa dagangan ke rantau sini bersama dengan pengembangan Islam.

Sudah tentu dengan ada ekpo berkenaan rakyat Kelantan akan mengenali orang Cina dan bagaimana mereka membantu dalam membawa syiar Islam di negara ini. Kita tahu bahawa orang Cina lebih dahulu memeluk Islam berbanding orang Melayu. Selebih dari itu dapat mengenali budaya dan tamadun mereka dalam perdagangan.

Selama ini kita melihat orang Cina – Cina benua, adalah Cina semata-mata dalam pemahaman yang disuntik sebelum ini yang penuh prejudis dan persepsi buruk. Kita melihat Cina berdagang dan budaya mereka yang kontras dengan budaya dan agama kita yang datang hendak menakluki kita semata-mata. Tetapi tanpa disedari bahawa bukan semua Cina demikian dan budaya yang ingin dibawa ke sini ialah budaya Cina yang berakidah Islam.

Idea membawa Chengo Ho ke Kelantan ini bukan mudah dan kecil, ia memerlukan komitmen dan kesungguhan. Khabarnya satu rombongan disertai beberapa orang wakil rakyat terlibat dalam menjayakan expo ini dan mereka telah pun mengunjungi China beberapa minggu lalu. Turut sama ialah Adun Pulai Chondong, Zulkefli Mamat yang juga bertindak sebagai Pengarah Expo. Ikut sama ialah Adun Limbongan Drs Zainuddin Awang Hamat dan beberapa anggota yang lain.

Ekoran itu akan menyusul satu lagi rombongan ke Cina tidak lama lagi. Khabarnya kali ia akan disertai sama oleh Exco Kerajaan Tenmpatan, Kebudayaan dan Pelancongan, Takiyuddin Hassan. Sudah tentu dengan penyertaan aktif pengerusi jawatan kerajaan berkenaan ia akan memeriah dan memantapkan lagi expo berkenaan. Sudah tentu juga ekspo itu akan dapat memaknakan lagi Kota Bharu Bandaraya Islam. (KBBRI)

Expo yang diadakan sempena dengan genap 20 tahu pentadbiran Tok Guru itu hendaklah dilihat sebagai satu kejayaan bersama di Kelantan. Ia bukan milik seseorang tetapi semua anggota kerajaan dan juga penyokong Pas. Saya yakin kalau semua peringkat bersatu dengan ikhlas menjayakan expo berkenaan yang akan membawa keberkatan dan kesuksesan.

Sudah tentu kalau wujud persefahaman, maufakat dan keikhlasan dalam berkerja, Kelantan bukan saja kekal setakat Nik Aziz masih ada tetapi selepas ini juga akan kekal walaupun siapa mengambil teraju Kelantan.

Kerana seperti mana roh Cheng Ho yang dibawa ke Kelantan itu roh Tok Guru juga akan bersama rakyat Kelantan yang rindu dan cintakan Islam, kalaupun beliau sudah meninggalkan tampuk pentadbiran. Syaratnya semua sepakat dan ikhlas dan buang sifat dengki khianat ataupun beprangsangka jahat di antara satu sama lain. [wm.kl. 11:00 am 18/10/10]

1 comment:

ramly said...

tahniah mso kerana akan mendapat durian runtuh jika berlaku pengambilalihan akhbar siasah oleh anwar brahim menurut laporan blog...wah kaya lah kek lg mso....dulu kayo dah jual buku reformasi anwar..sold out...kalu tulis buku takdok fitnah2 ni payah laku..macam surat khabar siasah jugak kena ada tak umh kalu dok sokong kerajaan je....