Friday, October 15, 2010

Tazkirah Jumaat

Tarik Gelaran Datuk Bukan Kerana Ziarah Tuanku Ismail

SEMALAM tiap orang kenalan atau rakan penulis saya yang berjumpa di beberapa lokasi mereka bertanya perihal Inche Ibrahim Ali yang kena tarik gelaran Datuk oleh Sultan Mohamad Ke V. Mulanya saya malas nak melayan mereka, kerana saya fikir mereka sengaja mahu provok saya saja. Mahu tengok bagaimana sikap saya dengan kejadian itu.

Ada seorang penjenguk menulis dalam ruang komentar (tetapi saya tidak poskan), katanya tentu saya bergembira terguling-guling atas jalan raya sambil memegang bendera Pas apabila mendapat tahu gelaran Datuk dari Inchek Ibrahim ditarik. Begitu dangkal dan hingus sekali penjenguk berkenaan dalam menyinis saya. (Mungkin dia ni orang kanan Mat Maslan).

Tiap yang berjumpa dengan saya itu membuat kesimpulan mudah menganggap penarikan balik darjah kebesaran itu kerana Inche Ibrahim pergi menziarahi ayahandanya Tuanku Ismail yang sedang gering di Istana Mahkota, Kota Bharu. Lalu mereka menerima andanian itu dengan mengatakan kenapa begitu sekali pihak Istana Kelantan. Apakah melawat orang sakit itu satu dosa besar?

Saya tidak tahu apakah Inchek Ibrahim ada membuat andaian itu, bahawa gelaran itu ditarik kerana beliau menghadap Tuanku Ismail sehingga sesetengah orang menghukum demikian. Kalaulah ada memang jangkaan Inchek Ibrahim itu sendiri salah. Tanggapan demikian tidak boleh diterima langsung dan ianya cuba dipolitikkan untuk kepentingannya.

"Saya kagum dengan tingkah laku Sultan Kelantan yang baru ini, pakai jubah, sembelih lembu dan rapat dengan rakyat, tetapi kalau benar anugerah Datuk pada Brahim itu ditarik kerna ia pergi ziarah ayahnya yang sakit ia boleh menjejaskan kredibiliti itu," begitu kata seorang kenalan juga bergelar Datuk benar-benar simpati dan kesal ata apa yang berlaku.

Saya tidak segera menjawab dan mendengar saja. Saya mengiyakan dalam senyap saya protes. Untuk tidak mengusik hatinya. Saya tahu datuk ini bercakap berkisar kepada apa yang beliau dengar saja tanpa mengenali siapa dia Inchek Ibrahim dan siapa dia Sultan Mohamad Ke V.

Ditempat lain macam itu juga. Seorang kenalan mempersoalkan apa salah Inchek Ibrahim. Setahu mereka Inchek Ibrahim rapat dengan Tuanku Ismail, mereka berkawan baik. Pelik kalau penarikan itu dibuat berdasarkan alasan itu. Begitu juga kata mereka Inchek Ibrahim seorang pembela kepada institusi raja-raja.

Di sini saya tidak mewakili sesiapa apa lagi Istana Kelantan. Tetapi saya hendak jelaskan persoalan yang ditimbulkan itu atau termasuk kalau Inchek Ibrahim bersangkakan begitu. Tidak logik sama sekali kalau anugerah itu ditarik keran sebab-sebab seperti yang difahmkan itu atau cuba ditimbulkan sesetengah pihak.

Kenapa saya berkata begitu. Kerana yang melawat Sultan Kelantan baik semasa di Singapura ataupun di Kelantan bukan saja Inchek Ibrahim. Ramai para Datuk, Tan Sri malah Tun pun ada yang melawat Tuanku Ismail. Barang kali berguni-guni datuk dari Kelantan yang melawat Tuanku Ismail termasuk juga Nik Aziz, Ahmad Yaacob, Mohd Amar Nik Abdullah dan Husam Musa, Mufti dan sebagainya.

Kalaulah penarikan itu kerana sebab itu kenapa anugerah datuk kepada orang lain itu tidak ditarik? Sepatutnya semua mereka yang mengziarahi Tuanku Ismail ditarik balik Datuk mereka.

Begitu juga apa hairanlan kalau penarikan itu dibuat ke atas orang yang membela institusi raja-raja. Banyak dalam kisah dan hikayat dulu mereka yang membunuh raja dengan cara memberi racun ialah pembesar istana sendiri. Yang setiap hari melafazkan kata-kata Menjujung Kasih dan Daulat Tuanku. Mereka ini hanya berpura-pura saja sedangkan di lubuk hari mereka tersimpan bertong-tong sampah busuk dan berulat.

Mereka inilah menjadi batu api atau penghasut kepada istana yang akhirnya menyebabkan istana berantakan dan setengahnya institusi itu hilang dari atas muka bumi ini. Penghasut ini memang merbahaya dan mereka wajar dinyah dan bukan saja setakat menarik gelaran Datuk ataupun darjah-darjah lain.

Saya sangat percaya dan yakin penarikan itu bukan kerana Inchek Ibrahim telah mengunjungi Tuanku ISmail. Tetapi ada sebab-sebab yang lebih besar yang tidak boleh diungkapkan di sini. Dalam hal ini Inchek Ibrahim atau kawan-kawan rapatnya, terutamanya yang membawa Inchek Ibrahim menghadap tempoh hari tahu akan apakah sebab musabab sebenarnya. Tanyalah mereka dan mintalah mereka menceritakan dengan lidah nabi bukan lidah Abdullah bin Ubai.

Marilah kita mulai bercakap benar dan menjadi orang yang baik-baik dan soleh demi kejernihan bersama. Usia sudah pun melangkau lebih setengah abad. Jangan kita mengumpul terlalu banyak soalan untuk dijawab dalam kubur nanti kerana kita sebagai manusia sangat sedikit ilmu untuk menipu Munkar dan Nankir. Akibah menipu atau gagal menjawab persoalan Munkar dan Nankir menyebabkan kita akan dipalu dengan tongkat berapi, dummmmmmmmm! Adoiiii! [wm.kl.9:30 am 15/10/10]

3 comments:

mnhisham said...

Assalamualaikum....
Saya sependapat dengan saudara dalam hal ini. Ini versi yang saya dengar dan mungkin ada logiknya. Mengikut cerita, Ibrahim Katak ini dah tau dia nak kena buang Datuk, lalu dia memintas awal dengan mengunjungi Sultan Ismail Petra. Tentunya, bila Datuk dibuang, persepsi masyarakat akan mengaitkannya dengan " KEBAIKKANNYA" tadi. Jadi, isu sebenar yang lain tidak timbul. Dia bolehlah berdolak dalik.... itulah berahim sikatak

ANAFAKIR said...

Kita perlu berpegang dengan hakikat,kalau baginda nak bui anugerah itu atas pertimbangan baginda dan kalau dia bui gelaran kemudian baginda tarik balik,itu pun hak baginda.Mengapa mempertikaikan soal baginda menarik balik anugerah tu?Mengapa tiada sesiapa pun yang bertanya apa yang telah Encik Ibrahim [ sebab bercakap isu di Kelate maka gelaran datuk saya tidak gunakan ] lakukan sehingga baginda murka?..Mesti ada sebab yang kukuh.Tuanku orang 'mengaji' ada 'agama' ada makrifatnya sendiri.

Biasa la tu. Mak bapak kita pun bila terkedu hati ada yang kena tarik balik segala pemberian, kereta ker,tanah ker, wang poket ker jika anak2nya melampaui batas..

Dengan pihak istana lagi la..nak pegang gelaran datuk2 ini bukan mudah dan semudah dibeli di pasaran.Datuk anugerah terus dari istana mahal nilai dan amanahnya bukan belian secara jualan langsung dan palsu pula..

Renung dalam diri sendiri,bukan mencari kesilapan istana utk memutihkan rekod gelap kita.Fikir2lah secara rasional.

amirul said...

meme dasar katak mctu. dah tau nak kena buang gelaran, awal2 gi la menziarahi. memang patut pun kena buang gelaran tu. wak malu ore pasir mah jah