Saturday, October 2, 2010

Susupan Petang

Menghadiri Rumah Terbuka Hassan Ali

TAHUN ini tidak banyak saya menerima undangan menghadiri rumah terbuka orang politik. Hanya beberapa tokoh saja. Antaranya Mohamad Azmin Ali, Zaid Ibrahim, Dr Mohd Hatta Ramli, Dr Halimah Ali dan Dr Hassan Ali. Kecuali Zaid Ibrahim, Azmin, Mohd Hatta, Dr Halimah tidak pernah melupai saya. Setiap tahun saya menerima undangan mereka.

Sebelum Zohor tadi saya baru balik dari rumah terbuka Hassan Ali di Taman Tun Dr Ismail bersama sdr Rsudhan Mustapa anak-anaknya dan juga isteri dan dua orang saya.

Rumah terbuka pemimpin lain tidak kesempatan saya menghadirinya. Kebetulan sewaktu berlangsung rumah terbuka Mohamad Azmin Ali, Dr Halimah dan Mohd Hatta Ramli saya berada di luar negara. Manakala rumah terbuka Zaid Ibrahim hari ini, saya terpaksa lepaskan kerana menghadiri rumah terbuka Hassan Ali. Tidak larat untuk ke rumahnya. Kesemua jemputan mereka itu saya menerima langsung dari SMS mereka.

Saya sengaja mengagahkan diri menghadiri rumah terbuka Exco Selangor itu. Lagipun saya menjadikan rumah terbuka beliau itu sebagai mewakili rumah terbuka pemimpin-pemimpin Pas lain.

Kata orang rumah terbuka bebas untuk pergi tanpa ada jemputan rasmi. Tetapi ada juga sesetengah orang politik tidak begitu gemar untuk menerima tetamu tanpa diundang. Apa lagi tetamu seperti saya (penulis dan bloger) bimbang kalau-kalau dicatat dan dinukilkan sesuatu yang tidak enak di sepanjang rumah terbuka berkenaan.

Dan saya sendiri tidak akan memurahkan diri untuk menghadiri mana-mana rumah pemimpin baik parti mana sekalipun. Kalau hanya melihat bennar jemputan di tiang lampu tanpa ada jemputan khusus saya takkan hadir. Bukan apa untuk tidak menganggu tuan rumah dan tetamunya.

Baik rumah terbuka menteri, rumah terbuka Anwar Ibrahim atau rumah terbuka Nik Abdul Aziz Nik Mat maupun rumah Abdul Hadi Awang (yang tidak pernah saya menghadirinya) kalau yang mengajaknya bukan orang dalam, tidak 'berani' saya untuk hadirnya.


Hassan Ali menyambut tetamunya Mufti Selangor yang turut meraikan rumah terbukanya.

Razali Ismail berbaju biru bersama isteri dan orang kuatnya paling kanan.

Turut hadir Sasterawan Negara, Tan Sri Annuar Redhuan bersama isteri. Saya tumpang sekaki bergambar kenangan.

Orang kuat DAP Selangor Ronnie Liu juga turut hadir. Kelihatan sama setiausaha politik Presiden Pas, Dr Samsuri Ahmad Mokhtar (paling kiri).

Sebahgain ribuan orang ramai di rumah terbuka Hassan Ali terdiri dari segenap lapisan masyarakat.

Rumah terbuka Hassan Ali tadi boleh dikira meriah juga. Sewaktu saya sampai orang ramai sudah berpusu-pusu. Kereta menuju ke rumahnya penuh sesak. Kereta terpaksa di parking jauh dan setengah kilometer juga kena menapak ke rumahnya. Melihat susana dan kemeriah itu semacam Hassan Ali MB Selangor pula. Jelas kehadiran itu menunjukkan beliau Exco yang popular dan digemari rakyat.

Ketika saya sampai jam 2:30 petang Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Haron Din baru berangkat pulang. Tak sempat untuk bertemu mata dengannya. Begitu juga dengan Naib Presiden PKR, Mohamad Azmin Ali sudah pulang. Azmin tentu sibuk kerana esok cabangnya Gombak akan mengadakan persidangan. Yang ada ketika itu ialah Ronnie Liu kelihatan duduk semeja dengan Setiausaha Politik Abdul Hadi Awang, Dr Samsuri Ahmad Mokhar. Bekas setiausaha politik Abdul Hadi yang kini Ketua Penerangan Pas Selangor Roslan Datuk Ahmad Shahir juga hadir.

Orang yang selama ini saya cari-cari juga muncul di rumah terbuka Hassan Ali itu. Dia ialah Mohd Fauzi bekas setiausaha akhbar Menteri Besar Kelantan. Selepas dipecat dari jawatan itu beliau menghilang entah ke mana. Baru hari ini saya dapat tahu beliau menginap di Makkah selama lima tahun dan selama di sana beliau menyiapkan tesis Phd. Sudah siap, katanya.

Turut sama hadir ialah rakan laman Hassan dalam bidang motivasi, Fadzilah Kamsah. Dan semasa saya hendak balik orang kuat air Selangor Razali Ismail tiba bersama isteri mudanya. Dan semasa permisi hendak balik, muncul pula Mufti Selangor, Datuk Tahyes Taib.

Hassan mengadakan sidang akhbar selepas itu namun saya tidak dapat mengikutnya kerana masih ada satu lagi rumah terbuka di kawasan kediaman. kepada Dr Hassan, isteri dan keluarga diucapkan selamat Idiifitri. [wm.kl.4:00 pm 02/10/10]

No comments: