Sunday, October 31, 2010

Eksploitasi Ahad

Kelantan Menang 'Pilihanraya Kecil' Bolasepak

SEMALAM Tuhan telah memakhbulkan doa dan harapan peminat setia bola sepak Kelantan dengan mengizinkan Kelantan buat pertama kalinya dalam tempoh 55 merangkul piala berprestaj itu. Kelantan menang dengan menundukkan Negeri Sembilan 2 -1 dalam permainan penuh dramati, emosi dan gumapalan keringat jantan dan air mata.

Sejak sepak mula lagi kira-kira 70,000 peminat Kelantan berdebar-debar apakah pertemuan kali kedua peringkat akhir itu dengan Negeri Sembilan akan berpihak kepada mereka, atau Kelantan akan menangis sekali lagi. Kekalahan 3- 1 kepada pasukan jolokan Hobin Jang Hobin itu setahun lalu masih menghantui peminat dan penyokong bola sepak Kelantan.

Sebenarnya bukan saja di kalangan penyokong biasa saja yang memendam perasaan dan harapan itu, tetapi termasuk juga seluruh rakyat Kelantan dan para penyokong berada di grand stand menanti keputusan malam tadi penuh debaran.

Adalah malang kalau Kelantan gagal untuk membawa pulang piala berkenaan ke Kota Bharu malam tadi. Tentulah kekecewaan itu akan dijemlakan dalam tindakan fizikal yang sukar untuk diramalkan. Apakah sekali lagi akan berlaku kebakaran di Bukit Jalil kalau Kelantan tewas malam tadi? Ada kemungkinan itu bila mana ada gambaran dan aksi-aksi ganas yang terpamir di kalangan penonton. Malam tadi letupan mercun dan balingan botol air mineral masih berlaku.

Penyokong Kelantan terkenal dengan sikap fanatik dan panas barannya. 'Mungkin' (tentu) kerana Allah sudah mengetahui apakah tragedi kalau Kelantan kalah maka diselamatkan dengan kemenangan penuh bergaya itu bagi mengelakkan kecelakaan berlaku yang memburukkan sukan bola sepak.

Apapun tahniah, tahniah dan tahniah kepada pasukan Kelantan atas kejayaan itu. Tahniah pertama kepada Preiden KAFA, Annuar Musa yang berjaya membawa ombak baru dalam bola sepak Kelantan khasnya, akhirnya mencipta sejarah untuk Kelantan dalam bolasepak. Tahniah juga kepada pemain Kelantan, tahniah istimewa untuk Khairuddin Omar dan Badri Radzi yang menjaringkan gol kemenangan. Tahniah istimewa juga buat penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat yang menyelamatkan maruah Kelantan dengan kekebalannya menjaga gawan. Dan tahniah kepada jurulatih yang tenang B Sathaniathan.

Tahniah juga kepada penyokong Kelantan yang memberi sokongan berterusan kepada pasukan Wira Merah mereka itu. Kombinasi ketiga pihak inilah; pengurus, pemainan dan penyokong yang semuanya memiliki keazaman dan iltizam tinggi yang membawa kemenangan. Sudah tentu kejayaan ini juga tidak sempurna kalau bukan atas komitmen dan sokongan padu oleh kerajaan Kelantan dibawah pimpinan Tokguruku, Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Dan tentunya juga kejayaan ini dibanggai oleh Sultan Kelantan yang baru, Sultan Mohamad Ke V. Kehadiran Timbalan Menteri Besar, Ahmad Yaacon semalam adalah mengganti batang tubuh Nik Aziz. Manakala pengumuman cuti peristiwa untuk Kelantan hari ini diumumkan Ahmad sebagai menunjukkan komtimen kerajaan dalam bidang itu.

Dari sisi lain secara tidak langusng saya melihat kejayaan Kelantan itu sebagai hadiah kepada Sultan Mohamad ke V yang baru dimashyurkan sebagai sultan baru Kelantan dan juga cendermata untuk Nik Aziz yang menyambut genap 20 tahun beliau menjadi MB. Sesungguhnya kemampuan meraih kejayaan agung dalam bola sepak itu tertakdir ketika Nik Aziz menjadi MB dan Sultan Mohammad Ke V menjadi raja. Takdir ini juga adalah ketentuan azali.

Tentunya saya sendiri sebagai anak Kelantan dan pernah juga bermain bola semasa kecil macam Nik Aziz sampai tercedera lutut, merasa bangga. (Tetapi saya tidaklah sampai cedera lutut kerana dalam game bola sepak saya lebih banyak menjadi linesman simpanan, bukan pemain). Saya merasakan kejayaan semalam adalah hak mutlak Kelantan. Kelantan memang berhak untuk menjadi jagoh.

Bayangkan betapa Kelantan begitu lama menghausi piala berkenaan. Sudah 55 tahun. Sebelum ini Kelantan pernah mara ke perlawanan akhir tiga kali. Kali pertama tahun 1955, kedua 1970 dan ketiga tahun lalu, 2009. Selepas melalui empat permainan akhir baru Kelantan dinbobat sebagai juara bersama 11 pasukan negeri lain.

Begitu juga dengan sokongan peminat, bukan bermula dua tiga tahun ini, tetapi ia sejak tahun 60 dan 70-an lagi. Tahun 70-an stadium Sultan Mohahhamd ke IV senantiasa penuh sesak dengan penonton bila setiap kali kesebelasan pasukan mereka turun ke gelanggang. Kelantan juga mencatat lagendanya sendiri dalam bola sepak dengan melahirkan tokoh-tokoh bola sepak yang bukan saja terkenal di peringkat negeri atau nasional tetapi ke peringkat internasional.

Nama-nama seperti Mohamad Che Su, Syed Ahmad Syed Kuning, Wan Zawawi dan Dali Omar dan lain-lain adalah nama yang sinonim dengan bola sepak Kelantan. Bila disebut bola sepak nama mereka akan dirujuk. Malahan Dali Omar turut mengharumkan nama Kelantan di Australia. Beliau juga dikatakan mempunyai kehebatan tendangan sehingga merobekkan jaring. Manakala hero Kelantan era 80-an antaranya, Kamaruddin Mohd Noor, Nik Fauzi, Wan Aniza Daud, Hashim Msutapa dan ramai lagi.

Jadi bolesepak bukan bermula dalam tempoh tiga tahun ini. Cuma tiga tahun ke belakangan ini adalah penyudah kepada usaha gigih pasukan Kelantan yang dimulakan sejak 55 tahun lalu. Annuar Musa adalah sebagai penyambung kepada usaha yang dilakukan oleh beberapa pengurus dan Presiden KAFA sebelum ini. Adalah keterlaluan kalau hendak dikatakan Annuar adalah bapa bolasepak Kelantan, kerana bola sepak Kelantan lahir sebelum Annuar Musa mengambil kepimpinan boleh sepak Kelantan lagi. Kalau Annuar sebagai bapa tiri bola sepak Kelantan mungkin ada benar dan panggilan itu tepat.

Pengisian atau kemunculan Annuar memimpin KAFA bukan dilihat sesuatu yang bertolak dari kesungguhan semula jadi beliau dalam sukan itu. Tetapi kehadirannya kebetulan saja bagi mengisi kekosongan waktu beliau kini yang banyak senggang setelah gagal dan tumpas dalam game politik. Beliau kini tidak ada apa jawatan dalam politik kecuali ketua Bahagian Umno Ketereh. Jadi masa yang lompong itu harus diisi agar ia bererti. Bola sepak ialah escapism saja yang mungkin juga caranya untuk mengurangkan timbunan akaunnya atau menambah timbunan itu.

Kejayaan Kelantan semalam ia bukan kerana sebuah permainan atas pandang yang memakan masa selama 90 minit yang memerlukan kekuatan mental dan fizikal. Kejayaan Kelantan mempunyai signifiken lain yang boleh diterjemahkan dalam skop siasah yang lebih luas. Semua pihak menerima hakikat pasukan Kelantan yang mendapat dokongan padu menjadi agen pengubah iklim dan landskap bola sepak negara ini. Dalam kata lain pasukan Kelantan mencetus fonomena baru dalam bola sepak negara ini.

Kemampuan ini satu lagi kekehebatan dan keunikan rakyat Kelantan. Bahawa rakyat Kelantan boleh mengungguli sesuatu bidang jika mereka mahu. Apa yang dicatat oleh Kelantan dalam bolasepak ini akan menjadi ikutan dan dibanggai sama oleh rakyat negeri lain. Sudah tentu selepas ini bolasepak negara ini akan terus menyemarak.

Justeru jika diulas dari sudut siasah kemampuan rakyat Kelantan membawa ombak baru kepada bola sepak negara itu menandakan rakyat Kelantan juga mampu membina ombak baru dalam politik. Malahan rakyat Kelantan sudah lama mencipta sejarahnya sendiri kerana berani melakukan pertukaran kerajaan beberapa kali. Rakyat Kelantan tidak jumud seperti rakyat negeri lain yang hanya mempercayai satu parti saja mampu membentuk kerajaan.

Apakah dengan meletusnya momentum baru dalam bolasepak negara yang dicetuskan oleh rakyat Kelantan itu juga akan terbawa dalam gelanggang politik? Bahawa perubahan dan penyemarakan bolasepak itu akan mengalunkan gelombang baru dalam baluh politik negara?

Keberanian rakyat Kelantan mengambil risiko menukar kerajaan beberapa kali itu akan mula diikuti oleh rakyat negeri lain? Bahawa semangat rakyat Kelantan dalam bolasepak itu akan diciplak dan diadaptasikan ke dalam dunia politik oleh seluruh rakyat negara ini untuk menukar kerajaan yang ada kini kepada kerajaan baru pada pilihan raya akan datang? Kalau tempoh 55 tahun mengubah persepsi kepada bolasepak Kelantan apakah 55 tahun juga akan mengubah persepsi rakyat kepada politik negara?

Begitukah? Kalaulah bolasepak itu boleh disama dengan politik kemungkinan itu tidak mustahil. Kalau Kelantan menang dalam 'pilihan raya kecil' bolasepak ini, tidak mustahil rakyat Malaysia yang mengambil semangat Kelantan itu akan menang dalam pilihan raya umum ke 13 nanti. Maka mulai hari ini bersiap sedialah untuk menanti satu lagi sejarah baru yang akan dicetak dalam stadium politik negara ini yang diarusi dari evolusi bolasepak. [wm.kl. 12/thari 31/10/10]

4 comments:

bat8 said...

Tuan MSO

1. Ambo amat bersetuju dengan tuan terutamanya tentang keunikan orang kelantan, tentang keberanian menongkah arus mengharungi cabaran. Itiqamah memperjuangkan sesuatu yang diyakini.

2.satu lagi jatidiri yang menjadi pakaian orang kelantan adalah sifat keusahawanan semula jadi. Ini kita dapat lihat bahawa orang kelantan menjadi satu kelompok usahawan yang besar dinegara kita. orang kelantan mungkin bukan orang melayu yang terkaya di malaysia, tapi dari segi jumlah, orang kelantan agak ramai yang berjaya di bidang perniagaan. Kebanyakan mereka berjaya atas daya usaha mereka, tidak bergantung kepala kabel-kabel politik semata-mata.

3. Ambo bangkitkan perkara ini dalam konteks usaha kerajaan untuk membina kekuatan ekonomi orang melayu diera global dan glokal pada hari ini.

4. Dalam konteks ini, negeri kelantan dan orang melayu kelantan adalah merupakan tempat dan kelompok masaa yang sesuai untuk memulakan pembinaan ekonomi orang melayu.

4.Ciri-ciri keusahawanan orng melayu sebagai satu kelompok besar telah kita sedia maklum.Kita mempunyai bilangan ( numbers) dari segi human resources untuk mengerakkan dan base untuk revolusi ekonomi ini.

5.Negeri kelantan juga adalah negeri yang paling sesuai berdasarkan penduduknya yang 98% terdiri dari orang melayu. Penduduk bulan melayunya sebanyak 2% pula merupakan satu peluang yang unik dimana usaha untuk mengintergrasikan penyertaan bukan melayu dalam grand plan pembangunan ekonomi orang melayu ini adalah mudah dan peluang yang unik. Dengan kata lain, DEB ilham Tun razak itu dapat diimplementkan di kelantan.

Negeri-negeri lain di malaysia tidak mempunyai peluang sebaik kelantan.

6. Bagi menjayakan pelan ini, yang diperlukan adalah kerjasama antara PAS dan UMNO(Baru). Pelan ini juga boleh dilaksanakan sekiranya Pakatan memerintah malaysia selepas PRU 13 nanti.

7. Modal/ sumber kewangan untuk menjayakan revolusi ekonomi orang melayu ini boleh diambil dari duit royalti minyak kelantan yang diletak dibawah pengurusan kerajaan negeri.

Kerajaan Pusat dan negeri bekerjasama untuk mewujudkan satu perancangan jangka panjangdan berganding bahu, saling membantu untuk menjayakan gaagsan ini. perlaksanaannya dijalankan olej kerajaan negeri melalui polisi-polisi berasaskan perancangan bersama tadi. Pihak pusat bersama-sama mengawasi dan memastikan kerajaan negeri melaksanakan gagasan tersebut secara telus dan bertanggungjawab.

8. Mengapa kerajaan negeri menjadi agensi pelaksana? Disinilah uniknya kedudukan kelantan. Kerajaan Pusat tidak boleh melaksanakan polisi-polisi pro melayu di peringkat nasinal. Kerajaan negeri boleh, apatah lagi apabila 98% rakyat kelantan adalah orang melayu, asalkan rakyat bukan melayu sebanyak 2% juga di bawa bersama-sama dalam gagasan ekonomi ini.

9. Peluang ini lebih mempunyai peluang sekiranya Pakatan dapat memerintah malaysia selepas PRU 13. saya berpendapat demikian kerana, melihat kepada kepimpinan UMNO(Baru) dan UMNO(Baru) kelantan khususnya hari ini, mereka lebih rela membiarkan orang melayu kelantan terus daif sebagai membalas dendam kerana menolak UMNO(baru) sejak 20 tahun lalu.

bat8

bat8 said...

2/2

6. Bagi menjayakan pelan ini, yang diperlukan adalah kerjasama antara PAS dan UMNO(Baru). Pelan ini juga lebih sesuai dilaksanakan sekiranya Pakatan memerintah malaysia selepas PRU 13 nanti.

7. Modal/ sumber kewangan untuk menjayakan revolusi ekonomi orang melayu ini boleh diambil dari duit royalti minyak kelantan yang diletak dibawah pengurusan kerajaan negeri.

Kerajaan Pusat dan negeri bekerjasama untuk mewujudkan satu perancangan jangka panjangdan berganding bahu, saling membantu untuk menjayakan gagasan ini. Jadi ia tidak melibatkan peruntukan khusus dari dana kerajaan persekutuan.

Perlaksanaannya dijalankan oleh kerajaan negeri melalui polisi-polisi berasaskan perancangan bersama tadi. Pihak pusat bersama-sama mengawasi dan memastikan kerajaan negeri melaksanakan gagasan tersebut secara telus dan bertanggungjawab.

8. Mengapa kerajaan negeri menjadi agensi pelaksana? Disinilah uniknya kedudukan kelantan. Kerajaan Pusat tidak boleh melaksanakan polisi-polisi pro melayu di peringkat nasinal. Kerajaan negeri boleh, apatah lagi apabila 98% rakyat kelantan adalah orang melayu, asalkan rakyat bukan melayu sebanyak 2% juga di bawa bersama-sama dalam gagasan ekonomi ini.

9. Peluang ini lebih mempunyai peluang sekiranya Pakatan dapat memerintah malaysia selepas PRU 13. saya berpendapat demikian kerana, melihat kepada kepimpinan UMNO(Baru) dan UMNO(Baru) kelantan khususnya hari ini, mereka lebih rela membiarkan orang melayu kelantan terus daif sebagai membalas dendam kerana menolak UMNO(baru) sejak 20 tahun lalu.

bat8

Ismi : Arjuna said...

salam.
ustaz mso, boleh ustaz ulas ustaz md nor idris yang marah tok guru di galas yg heboh dalam harakah skrg ini. klu ustaz boleh ulas ana berbesar hati sebab golongan muda kurang tahu cerita pasal ust md nor idirs ni. syukran - pembaca setia ustaz.

pemudacakna said...

orang lain susah-susah panjat nangka...orang lain pula yang pelahap nak makan....itulah lumrah alam....kadang-dangan orang lain makan nangka dan orang lain kena getahnya....