Thursday, October 28, 2010

Sesudah Subuh

Seorang Tokoh Umno Kelantan
Siap Untuk Meninggalkan Parti


[kemaskini] NASIB Umno Kelantan, selepas dikejutkan dengan penjualan alias pelelongan bangunan Umno Kota Bharu dan dibeli oleh Pemuda Pas Kelantan, Umno Kelantan berdepan dengan satu lagi berita menyayukan parti berkenaan. Seorang tokoh parti itu dikatakan akan bertindak keluar dari Umno dalam tempoh terdekat.

Surat keluar dari Umno katanya sudah pun dibuat. Surat itu akan diserahkan pada hujung bulan ini, 30 Oktober. Selepas penyerahan surat itu satu sidang akhbar akan diadakan di Kuala Lumpur.

Perhimpunan agung yang baru lalu adalah perhimpunan perpisahan tokoh berkenaan dengan parti yang disertai sejak zaman remaja.

Ternyata ucapan dan rangsangan Najib Razak untuk membawa perubahan dan tranformasi kepada Umno tidak menyentuh hati tokoh berkenaan untuk terus berada dalam Umno. Gilang gemilang wajah puteri mungkin sudah tidak mampu mengikat langkahnya dari keluar dari rumah Umno. Mungkin keadaan Umno sudah teruk berbau sehinggakan beliau mengambil keputusan itu.

Tidak dapat dipastikan apakah tindakan tokoh berkenaan akan disertai dengan segerombolan para pengikut dan penyokongnya? Tidak juga dipastikan apakah tindakan itu satu persaraan beliau dalam politik ataupun akan menyertai salah satu parti Pakatan Rakayt? Tetapi dari cakap-cakap orang sekelilingnya tindakan itu bakal memberi tsunami politik kepada Umno Kelantan terutamanya dibahagiannya.

Apa sudah jadi dengan Umno Kelantan? Apakah ini menunjukkan kelemahan Mustapa Mohamed sebagai pengerusi perhubungan ataupun salah siapa? Tentu ada sebab musabab kenapa tokoh berkenaan akhirnya mengambil keputusan untuk mengucapkan 'sayonara' kepada Umno? Elok juga kalau Umno Kelantan membuat kajian menyeluruh kenapa tokoh berkenaan sanggup meninggalkan parti yang dikatakan keramat itu.

Mungkin Umno sudah kehilangan keramat atau dianggap berkarat oleh tokoh berkenaan. Kerana kalau Umno masih membawa berkat dan rahmat 'nan mungkin' tokoh yang dikatakan pernah berpeluh pelai untuk membela dan menjaga hayat Umno sanggup berbuat demikian. Apa-apa pun kita tunggu apakah alasan dan sebab musabab yang akan dinyatakan oleh tokoh berkenaan dalam sidang akhbar yang dijangka pada 1 November nanti. [wm.kl.6:40 am 28/10/10]

1 comment:

ANAFAKIR said...

Tuan MSO..ketua UMNO Bahagian yang terlibat dgn skandal seks tu apa cerita?betul ker salah?atau sekadar fitnah?.Ini ketuan UMNO Bhgian mana pulak?...mcm2 ada UMNO Kelantan ni yer?Lagi bermcm2 juga dalam UMNO Malaysia.Kalau dah ditentukan PAS akan terus gah dan cemerlang,akan ada saja faktor membantunya...Nanum akan jawab,kita kalah bukan sebab PAS atau pembangkang kuat tetapi kita kalah sebab kita [ UMNO ] berpecah,masalah dalaman dan seumpamanya.Haiyaaaa..masih tidak nak mengaku kalah jugaaa..