Tuesday, October 26, 2010

Ulasan Tengah Malam

Sharizat Ulangi Kesilapan Khairy?

MENEJLANG pilihan raya umum 2008 dua tahun lalu Khairy Jamaluddin telah melancar kempen untuk menumbangkan kerajaan Pas Kelantan dengan slogan "18 Tahun Padan Dan". Maksudnya pemerintahan Pas yang menjangkau 18 tahun di bawah Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika itu sudah cukup.

Pemuda Umno bertekad untuk mengentikan Pas dari terus menguasai Kelantan. Alasan Khairy ialah Pas miskin dan tidak membangun di bawah Pas.

Kempen Khairy itu ternyata menimbulkan kemarahan rakyat Kelantan kepada Umno dan juga dirinya. Bagi mereka yang menyanyangi Nik Aziz melihat Mursyidul Am Pas itu bukan saja MB tetapi seorang tok guru yang mendidik agama kepada mereka, menganggap kempen Khairy itu melampau dan biadab.

Anak-anak muda Pas yang tercabar dengan seruan kempen Khairy itu marah dan bangkit mempertahankan kerajaan Pas Kelantan. Dalam sekelip mata saja Pas membuat gerak bingkas untuk menentang kempen berkenaan. Bingkasan Pas itu berhasil, bila mana kempen Khairy itu diejak dan dijadikan bahan ketawa.

Ekoran itu Khairy menghadapi masalah di Kelantan. Beliau bukan saja dibenci oleh rakyat Kelantan tetapi dari kalangan ahli Umno juga. Mereka mengira cara Khairy itu menyalahi adat resam orang Kelantan dan memalukan rakyat Kelantan. Kempen dilancarkan Khairy itu akhirnya memakan diri BN sendiri. Buktikan dalam pilihan umum 2008 UBN hanya mampu menang di enam kerusi saja berbanding 22 kerusi sebelum itu.

Apabila saya mendengar kenyataan Sharizat Jalil dalam siaran tv Astro Awani sekejap tadi yang membayangkan keadaan orang Kelantan seolah berada di bawah paras kemiskinan selagi di perintah Pas saya terus jadi teringat kepada seruan kempen Khairy itu.

Kata Sharizat, "rakyat Kelantan sedar kalau bukan kerajaan BN periok nasi mereka tidak asap". Kenyataan itu begitu sinikal sekali dan mengina rakyat Kelantan seluruhnya. Apa yang hendak digambarkan Sharizat kononnya kerajaan BN saja boleh memjamin kesejahtraan hidup rakyat negara ini. Pernyataan demikin sungguh angkuh dan seolah Sharizat melupai bahawa kuasa menghidup dan mematikan seseorang itu terletak di tangan Tuhan.

Pasti bagi orang Pas Kelantan marah dengan kenyataan itu. Ia menghina kebolehan kerajaan Pas selama ini. Mungkin Sharizat tidak berfikir sewaktu mengeluarkan kata-kata itu.

Saya percaya kata-kata Sharizat itu akan dijadikan modal kempen oleh Pas. Sekiranya Sharizat tidak membuat pembetualan dan penjelasan maksud sebenar kata-kata itu kemungkinan dia akan menjadi libaliti kepada BN di Galas.

Sikap Sharizat itu juga bertentangan dengan sikap dan pendekatan politik pengarah pilihan raya BN, Tengku Razaleigh Hamzah yang mengambil pendekatan lemah lembut dan memujuk. Walaupun Tengku Razaleigh berdarah raja tetapi beliau begitu bersopan santun dan menghormati semua orang.

Sekiranya BN mahu mendapat kepercayaan rakyat Kelantan di Galas parti itu harus mengawal mulut para pemimpin dan penceramahnnya. Tindakan menghina rakyat Kelantan terutamanya soal kemiskinan dan pembangunan tidak akan dipedulikan rakyat Kelantan. Bahkan kalau soal-soal sosial ekonomi itu diungkit ia akan menimbulkan kebencian dan kemarahan.

Lagipun rakyat Kelantan termasuk pengundi di Galas lebih memahami kehidupan mereka. Adalah salah kalau Sharizat atau mana-mana menteri hendak mengambil kira kemajuan di bandar untuk dijadikan perbandingan dengan Gua Musang. Sharizat harus faham beza antara bandar dengan Gua Musang jauhnya seumpama jarak dari KL ke Gua Musang. [wm.kl.8:35 am 27/10/10]

4 comments:

lan said...

Baiklah diam dari berkata tak fikir

abu muaz said...

lebih baik jentera UMNO dari luar balik... tinggalkan Ku Li dan jentera kelantan saja yang memikirkan cara dan peluang untuk mmenangi galas ini.

Ontahsaponamo said...

Salam Semua,

Aku baru je balik dari Kelantan untuk bersantai dan membeli belah disana tempohari setelah sekian lama tidak kesana, apa yang aku lihat disana adalah lebih baik atau sekurang-kurangnya disetengah tempat tu setaraf dengan tempat dinegeri yang diperintah oleh Kerajaan BN terutama dinegeri dimana aku bernaung iaitu N9. Orang Miskin? kat tempat aku ni melambak, di KL ada bangsaku merempat di bawah jembatan bersama keluarganya, di KL kehidupan golongan bawah lebih sengsara untuk mencari sesuap nasi.. apa pun... Lu Tengok dan Fikirlah Sendiri

anafakir said...

UMNO dan BN memang tidak pernah nampak kelemahan mereka.Mereka ego.Mereka seringkali mendabik dada hanya mereka je yang boleh menjamin kesejahteraan rakyat negara ini.Mereka bersyirik dengan Allah.Satu pertanyaan untuk UMNO dan BN,apakah benar2 sejahtera dan senang kehidupan majoriti rakyat negara ini selama mereka memerintah?.Betulkah selama ini UMNO dan BN benar2 menjaga hak dan kebajikan rakyat?..selama lebih 50 tahun, apa itu sahaja mereka mampu buat?Sdgkan Jepun mengalami kehancuran akibat atom semasa perang Dunia ke-2 dahulu mengambil masa begitu singkat utk meuncul menjadi kuasa ekonomi Asia dan dunia.Mengapak Malysia di bawah teraju UMNO dan BN masih terkial2,cuma mendakwa terbaik di dunia baik ekonomi, eksport, pendidikan, sosial, politik sdgkan semua itu indah khabar dari rupa..

Jgn bermain sentimen dgn rakyat Kelantan [ Gua Musang terutama di Galas ] Silap hari bulan,UMNO dan BN boleh menduduki tempat kedua lagi dlm PRK tersebut.Bercakap tu kena berhati2 dan byk berfikir dulu jangan terlajak kata kerana sebab pulut santan binasa,sebab mulut UMNO-BN merasa..kalah lagiiii.