Tuesday, October 5, 2010

Ulasan Isu

Cerita Tuanku Ismail Dan Tengku Razaleigh

DUA berita yang tersebar petang ini yang menarik perhatian saya untuk diblogkan. Berita itu keduanya cerita ini bersabit dengan raja Kelantan. Satu berita mengenai laproan polis terhadap satu SMS yang kononnya ada usaha untuk membawa Tuanku Ismail Petra yang masih gering ke luar Kelantan.


Destinasinya ialah ke Selatan Thailand. Mungkin Petani kalaupun tidak Takbai atau Golok. Kenapa?

Dalam SMS itu disebut semua pihak keselamatan di sempadan Kelantan - Thailand diminta berjaga-jaga. Niat membawa Tuanku Ismail yang masih gering itu dianggap sebagai satu niat jahat. Sejauh mana berita (SMS) berkenaan betul atau tidak tidak boleh disahkan.

Kalau betul perbuatan itu tidak lebih daripada usaha untuk mengyusah dan menganiyaan baginda saja.

Apabila pengawai tentera Istana Mahkota Kelantan membuat laporan polis terhadap SMS itu ini bermakna tidak benar berita yang disebar menerusi SMS itu. Mungkin ianya gimik saja dan ada motif tertentu.

Semua orang perlu berfikir panjang dan menyihatkan otak masing-masing. Untuk apa kalau Tuanku Ismail Petra hendak dibawa lari ke Siam? Macam dalam cerita wayang pula bunyinya. Bukankah baginda sedang gering. Kalau di bawa untuk berubat ada munasabahnya. Apakah ianya cuba hendak menjadikan Tuanku itu sebagai Raja di negeri Pasir Dua Butir? Bersemayam di bawah pokok kayu?

Eloklah dibuang saja berita yang disebar menerusi SMS itu kerana ia tidak masuk akal. Jelas ianya dibuat oleh orang tidak bertanggungjawab dan mahu menggeruhkan istana Kelantan. Semua pihak haruslah menerima hakikat hari ini bahawa Sultan Kelantan ialah Tengku Mohamad Faris Petra yang bergelar Sultan Mohammad ke V. Hubungan mereka sebagai anak dan ayah tetap kukuh. Susan senang Sultan Mohamad keV akan menjaga kebajikan dan maruah ayahandanya.

Berita kedua juga berkaitan dengan kerabat di raja Kelantan juga itu mengenai Tengku Razaleigh Hamzah yang kini menjadi perhatian umum sejak Umno mengidam untuk menggunakan tenaga dan wibawanya bagi menggalas kerusi DUN Galas di Gua Musang.

Seorang penyokong setia Tengku Razaleigh menghantarkan SMS kepada saya - harapnya bukan palsu yang melaporkan kepulangan Tengku Razaleigh pada 9 Oktober (Sabtu) ini. SMS itu memaklumkan sambutan besar-besaran akan diadakan bagi menyambut kepulangan itu.

Pengirim SMS itu juga memberi gambaran kalau hendak bawa sepanduk pun boleh kalau mampu.

Sekiranya kepulangan Tengku Razaleigh nanti disambut rasanya inilah kepulangan paling bererti kepadanya. Sudah lama kepulangan Tengku Razaleigh tidak disambut dan diraikan. Selalunya beberapa orang kawannya saja yang menunggu di airport dan pemergiannya ke luar negara sebelum ini tiada siapa peduli pun. Tetapi kalai ini beliau akan diberi permaidani merah.

Tentu Razaleigh juga akan gembira kalau beliau disambut. Tentu nanti akan ada berbagai sepanduk yang mengalu-alukan kepulangan beliau. Mungkin ada yang membawa sepanduk, berbunyi "Kami Bersama Tunku", atau "Umno Mahukan Tengku" ataupun "Tengku Raja Berjiwa Rakyat" dan macam-macam lagi bunyi yang lunak dan indah.

Mungkin Tengku tatkala melihat sepanduk itu akan tersenyum dan faham kenapa sambutan itu diberikan kepadanya. Ia lebih meriah dan gah lagi kalau Pemuda Umno, Puteri Umno, Wanita dan Muhyiddin Yassin sendiri menanti kepulangan Tengku. Lebih indah lagi kalau Mustapa Mohamed membawa bungga malai untuk dikalungkan di leher Tengku Razaleigh Hamzah.

Ataupun kalau hendak jadikan sambutan itu lagi besar cubalah rancang kepulangan Razaleigh itu serentak dengan kepulangan Mahathir dari Australia. Cuma saya nak sebutkan jangan pula kepulangan Razaleigh, Mahathir itu bertembung dengan kepulangan Anwar Ibrahim. Dan kalau bertembung juga bagus untuk melihat bagaimana orang Melayu bersatu menyambut kepulangan wira masing-masing di KLIA.

Khabarnya juga Nik Abdul Aziz Nik Mat akan ke Singapura. Kalau boleh biarlah kepulangan Nik Aziz juga serentak. Kalaulah ini berlaku saya rasakan lapangan terbang KLIA itu akan penuh sesak dan akan menjelmakan satu suasana baru dalam politik negara ini.

Apa macam Mat Maslan, setuju ke? [wm.kl.6:00 pm 05/10/10]

1 comment:

ANAFAKIR said...

Mereka belum kenal siapa Sultan Muhammad ke-V.Mereka sesuka hati berbuat onar.Mereka belum mengerti renung makrifat baginda,masih ada hati menguji dan menduga baginda.Awas!!! buat mereka yg belum baligh dlm urusan istana.Tengok dan renung baik2,tgk ismi dan raut wajah baginda.Dlm tenang besar murkanya,dlm aman belum meletup kemarahannya...
Jgn dipermain selayak kita.Kenal diri dulu.Baginda pemilik takhta,pemilik jajahan takluknya.Baginda diam tapi berbisa,tenang tapi wajar waspada..rapati betul2 dan fahami seenaknya fi'il, siapa itu Tengku Muhammad Faris Petra.Kelak besar bahana jika baginda mula bersuara.