Tuesday, October 12, 2010

Menyambung Bicara

Di Antara Wayang Kulit Dan Umno!

SAHABAT saya bloger asal Ketereh, Kelantan satu kawasan dengan Annuar Musa dan Alwi Che Mat, mengulas mengenai perlantikan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai pengarah pilihan raya kecil Dun Galas sebagai tepat. Tetapi ulasnya dalam posting terbaru hari ini, ketepatan itu ada sedikit kesongsangannya dari segi order - atau mengeluarkan perintah.

Mustapa Mohamed adalah Tok Empat Umno Kelantan. Di peringkat negeri dia bertanggungjawab membuat arahan kepada seluruh ketua Umno bahagian. Manakala Tengku Razaleigh pula hanya sebagai ketua bahagian yang pasti kena mendengar arahan Ketua Perhubungan Negeri. Begitu mengikut prosuder. Tetapi nampaknya dalam pilihan raya kecil Galas ini kebiasaan itu tidak terpakai.

Hakikat itu menunjukkan Umno ada dua ketua. Dan ini dilihat sebagai pelik oleh Sabree. Katanya keadaan itu macam dalam wang kulit jeh.

Orang Kelantan cukup faham kalau disebut wayang kulit. Perbandingan wanyang kulit ini satu perbandingan negatif sinikal. Perminan tradisi ini asalnya untuk menyalurkan dakwah seperti mana dilakukan Wali Songo di Indoneisa. Tetapi dalam konteks Kelantan wayang kulit adalah medium hiburan semata-mata yang berunsur kurafat dan karut marut yang telah diharamkan kerajaan Kelantan pada masa kini.

Sebab itu watak-wataknya seperti Pak Dogol, Wak Long, Samad, Wak Yeh walaupun ada kehebatan tetapi mereka tetap lucu, tolol, bongok dan bingung atau ala sekut-sekut tawar.

Watak-watak ini perlu selalu dijadikan perbandingan ataupun dipadankan dengan tokoh-tokoh atau para pemain politik.

Watak-watak itu diperbuat daripada belulang lembu. Sebelum diukir jadi patung belulang itu dijemur kemudian dikikis bulunya. Hebatanya patung atau belulang ini akan diasap dan dikemenyenkan dulu mengikut kepercayaan dan adat istiadat permainan wang kulit kononnya untuk membangkit roh itu dan roh ini. Padahal itu semua adalah syirik kepada Allah taala.

Jadi bila Sabree mengatakan keadaan Umno Kelantan 'macam wang kulit jeh', dapat disimpulkan apa yang berlaku dan bergelumang dalam parti yang dianutinya berdekad itu macam atas bangsal wayang kulit saja. Gedung sana gedung sini.... nyah papan dengan paha par... parrrr bunyinya sambil watak-watak lari atas keler mutar lingat dan jadi berpeluh pelai lah Tok Dalang. Nah begitulah politik dalam Umno yang hendak dibayangkan oleh Sabree itu.

Memang tidak pelik dan memang benar kalau Sabree katanya kalau Umno macam wayang kulit. Memang banyak kesongsangan dalam Umno kini. Jika diperhatikan bukan saja perihal melantik ketua atau pemimpin, tetapi dalam membahagikan tugas dan jawatan juga. Sikap double standard dan berat sebelah selalu berlaku.

Salah satu yang sudah lama saya perhatikan ialah mengenai orang bodoh atau rendah moral menjadi ketua manakala orang cerdik dan warak jadi pengikut. Ada ketua cawangan Umno tukang sapu atau tukang kebun sekolah atau pejabat pertanian saja. Manakala ketua dan ahli jawatan kuasanya pula cikgu ataupun pegawai bank. Lebih dahsyat lagi ada doktor, lawyer dan arkitek hanya jadi pengikut biasa saja.

Ketua cawangan yang hanya berkelulusan darjah enam atau setakat SPM tetapi bila mereka bertanding dengan Tan Sri mengepalai kolongmerat di Kuala Lumpur pun kalah. Jadi apakah makna dan erti kalau begini? Apakah ini tidak boleh katakan orang bodoh memerintah orang cerdik.

Biasanya yang jadi pemimpin bahagian akan berasal dari cawangan ini. Manakala yang jadi pemimpin negeri kemudian menjadi menteri, timbalan menteri atau senator diambil dari kalangan itu semua. Bila ini berterusan maka wujudlah yang Sabree kata tadi Umno jadi macam wayang kulit. Pemimpunnya orang tolol, orang perut buncit atau kepala botak, mengorat bini orang ataupun mereka yang hanya pandai berjenaka dan berkecek buat hidung renyok saja. Mereka yang ada otak dibuang ke laut.

Kata Saidina Ali kalau sesuatu perkara itu diberikan kepada bukan pakarnya (ahli) maka tunggulah kemusnahannya.

Sebab ini juga maka mereka yang cerdik lama-lama akan tinggal dan lari dari Umno. Iya apa guna mereka yang cerdik hanya jadi tukang tuang air ataupun pengenap korom mesyuarat saja. Manakala ahli-ahli yang ada otak sikit ataupun yang boleh menggerakan wawasan parti, membangun minda bawah manusia diketepikan. Alasannya dia tidak sebulu dan bulu kakinya tak sama panjang dengan bulu kaki ketua bahagian.

Ini masalah kroni atau puak. Kalau dalam Umno boleh diperhatikan kepada perlantikan beberapa pengarah Dun. Mereka yang berkerja keras ada kelulusan dinafikan. Diberikan kepada ahli yang bongok. Sebab apa, kerana yang cerdik tadi cerdik dan tidak sebulu. Paling 'samrawitnya' kerana ketua bahagian berkenaan takut kepada ahli yang cerdik itu takut memakan dirinya. Bila ini berlaku maka terlantiklah mereka yang tidak berkeupayaan, tidak ada wawasan. Walhasilnya parti akan jadi 'kucar lembel'.

Inilah situasi yang berlaku dalam Umno. Ianya bukan saja songsang dalam soal perlantikan pengarah pilihan raya kecil Galas, tetapi berlaku dalam Umno keseluruhannya. Benar sekali analogi Sabree itu bahawa Umno sudah jadi macam wayang kulit. Watak-wataknya yang badut, humor itu hanya digerakkan oleh seorang tok dalang yang buta huruf. Horakkkkkkkkkk......shorrr....ouk! (Pada saya perlantikan Tengku Razaleigh itu bukan sonsang tetapi tepat!). [wm.kl.8:00 am 13/10/10

1 comment:

bat8 said...

Tuan MSO

1.Ambo sokong dan setuju 100% apa yang tuan ulas mengenai keadaan UMNO(Baru) khususnya mengenai politik UMNO(Baru)kelantan.

2.Bila wok long dan kengkawan menjadi kepala perang maka kita telah lihat bagaimana kesudahannya dalam masa 20 tahun ini di Kelantan.

Lawan abih tepong bokow bulih la...hahaha

bat8