Wednesday, May 16, 2012

Susupan Malam

Najib Diminta Tukar MB Perlis

Mungkin kerana terlalu kecil maka riuh randah Umno Perlis dalam kandang sendiri tidak kedengaran oleh dunia luar. Diam bukan bermakna Umno Perlis tenang dan tidak menghadapi masalah. Keadaan Umno Perlis hari ini bolehlah diibaratkan sebagai retak menunggu belah atau masalahnya persis api dalam sekan.

Isa Sabu
Penyingkiran Shahidan Kasim sebagai MB Perlis dengan diganti dengan Isa Sabu selepas pilihan raya ke-12 meletakan Umno negeri Indra Kayangan itu dalam kemercingan. Shahidan yang dilihat sebagai bapa pembangunan di Perlis tidak berpuas hati dengan penyingkiran beliau. Penggantian dengan Isa Sabu dianggap satu penghinaan kepadanya.

Shahidan merasakan dia bertanggungjawab kepada pembangunan Perlis dalam beberapa dekad lalu keadaan menyebabkan dia tidak hairan dan memandang hormat kepada orang lain. 

Sejak penyingkiran Shahidan itu para penyokongnya tidak pernah mendiamkan diri berusaha dan berikhtiar untuk mengembalikan kerusi itu kepada Shahidan semula. Tetapi serangan itu tidak begitu ketara untuk mengelakkan dari krisis dalam itu menyinggung hati pihak Istana Perlis.

Pertukaran Shahidan dengan Isa Sabu dikatakan ada campur tangan Istana Perlis. Shahidan dan penyokongnya merasa terkilan atas apa yang berlaku kerana Perdana Menteri ketika itu Abdullah Badawi sudah memberi watikah untuk perlantikan Shahidan sebagai MB Perlis. Penafian Shahidan untuk memasuki ke istana pada satu malam benar-benar mengaibkannya.

Ekoran itu Umno Perlis dalam keadaan retak dan berpecah. Isa Sabu dikatakan tidak mendapat sokongan sebahagian besar pimpinan Umno Perlis dan menganggap beliau sebagai tokoh yang sudah luput tarikh. Tetapi sebahagian Umno yang lain khasnya yang tidak senang dengan permainan politik Shahidan yang membentuk empayar dan regimnya sendiri menyokong dan berdiri teguh di belakang Isa. Apa lagi Isa deiidolakan sebagai MB istana.

Persengketaan Umno Perlis kini tidak dapat disembunyikan lagi. Desakan agar menurunkan Isa Sabu kini sudah pun sampai ke peringkat Presiden Ha Najib Razak. Pihak yang tidak bersetuju dengan Isa Sabu katanya telah memberi kata dua kepada Najib smada kekalkan Isa atau mengambil balik semula Shahidan atau calon altrrnatif Zahidi.

Satu sms yang saya terima petang tadi menjelaskan apa yang berlaku di Perlis mutakhir ini, di mana 24 orang Jawatankuasa Bahagian Arau dan 19 orang jawatankuasa Bahagian Padang Besar menuntut supaya Najib Razak melaksanakan beberapa tuntutan mereka salah satunya agar menukar MB Perlis selepas pilihan raya akan datang.

Alasannya kerana Isa Sabu berprestasi lemah serta tidak mematuhi arahan presiden.

Tuntutan dan desakan ini mungkin akan menjadi faktor utama bakal memecahkan Umno Perlis dan tidak mustahil juga kalau Najib gagal menyelesaikan mungkin Perlis juga akan melayang ke tangan Pakatan Rakyat. Apa juga keputusan nanti sama mengekalkan Isa atau mengambil semula Shahidan Umno Perlis tetap terbelah. Tunggu ulasan lanjut nanti. [mw.kl.8:56 pm 16/05/12]
Post a Comment