Friday, November 19, 2010

Susupan Tengahari

Rombakan Kabinet
Macam Mana Nasib Tengku Razaleigh

ADA desas desus mengatakan Najib Razak akan rombak kabinetnya. Masanya ialah selepas Umno mengadakan mesyuarat MTnya 28 November ini. Ketika ditanya wartawan semasa sidang akhbar sempena hari raya Aidil Adha, Najib tidak menafikan desas desus itu. Beliau hanya kata, kalau ada, adalah, kalau tak ada tak ada lah.

Memang untuk tidak menganggu minda para menterinya, Najib tidak akan menyatakan iya atau tidak. Sudah tentu kalau Najib mengiyakan ia boleh menyebabkan para menterinya tidak lena tidur. Ada yang gelisah sepanjang malam mengenangkan nasib.

Dunia politik adalah dunia magik. Hari ini orang boleh jadi menteri, esok, tuk tuk sudah jadi orang biasa. Hari ini berjalan dikawal oleh polis dan pegawai peribadi, esok berjalan sendiri tanpa dikawal sesiapa, melainkan isteri tua. Isteri muda pun bila suami sudah tidak jadi menteri rasa geli untuk berjalan sama.

Jadi apabila Najib tidak menyebut itu maka damailah sikit. Namun ia tetap gelisah dan resah. Mana-mana menteri yang merasakan dia kurang selamat kerana sebab-sebab tertentu mula berfikir ke mana selepas ini. Ada juga yang pergi jumpa tok guru meminta doa agar mereka selamat.

Kelamarin semasa hari raya Aidil Adha ada seorang kawan memberi tahu seorang menteri mendatangi ke rumah seorang ustaz yang juga katanya boleh berbomoh. Ustaz ini dikatakan pandai menilik dan membuat nujuman. Katanya menteri berkenaan meminta ustaz berkenaan agar berdoa untuknya. Katanya juga menteri berkenaan bagi wang RM1,000 kepada ustaz berkenaan, apabila ustaz berkenaan menujum menteri berkenaan akan tidak terlibat dengan rombakan kabinet akan datang.

Elok juga kalau Najib merombak kabinetnya. Dalam tempoh dua tahun rasanya Najib sudah boleh membuat penilaian menteri mana yang boleh membuat kerja dan menteri mana yang hanya beretorik sahaja. Sekaligus rombak atau buang juga mana-mana timbalan menteri yang tidak memberi kesan kepada transformasi yang Najib laung-laungkan itu.

Rasanya semua orang termasuk rakyat biasa juga dapat mengagak dan melihat sendiri sejauh mana pencapaian menteri dan timbalan menteri berkenaan. Cuma bila sebut fasal rombak kabinet ini, sedikit masalah kepada Najib ialah beliau (BN) tidak ada orang untuk dijadikan menteri. Anggota Umno hanya berapa orang saja. Kalau buang dan tarik ia terkena atas orang yang sama kualitinya.

Inilah bahanan kalau sudah kehilangan majoriti di Parlimen dan Umno kehilangan tokoh akibat kalah dalam pilihan raya. Jika kalau benar sungguh Najib tidak bercadang untuk membuat rombakan, sebabnya ialah kerana kekurangan tokoh untuk dijadikan menteri. Jadi hendak tidak hendak Najib terpaksa juga mengekalkan menteri yang ada hingga habis penggal parlimen ke 12 ini.

Seperkara lagi bila sebut fasal rombakan kabinet, apakah Tengku Razaleigh Hamzah yang berjaya merampas kerusi Dun Galas baru-baru ini akan dibawa masuk dalam kabinet. Atau pun beliau akan diberi peranan dalam kerajaan. Atau dalam kata tepatnya apakah kejayaan Razaleigh itu akan diiktiraf dan Umno akan memberi peranan kepadanya.

Ada angan-angan oleh pihak tertentu mengharapkan Razaleigh akan dibawa masuk ke dalam kabinet atau pun diberi peranan besar kepada bekas Menteri Kewangan itu. Kalau beliau perlu di bawa masuk ke dalam kabinet, jawatan yang sesuai dan layak ialah menjadi Menteri Ekonomi... Razaleigh boleh memantau ekonomi luar negara dan juga dalam negeri.

Jika tidak jawatan menteri kabinet, post yang paling sesuai untuk beliau terajui ialah selaku penasihat Petronas memngganti tempat Dr Mahathir Mohamad. Post ini amay sesuai memandangkan Razaleigh pernah menjadi pengerusinya dan salah seorang yang menjadi pengasa penubuhannya.

Ini yang sedang diperahtikan oleh orang ramai. Sekiranya tidak berlaku rombokan kabinet dan kedudukan Rzaleigh tidak berubah daripada kedudukan dan status sekarang maka jelaslah apa dibimbangkan sebelum ini menjadi kenyataan. Bahawa kesediaan Umno untuk memberi peranan kepada Razaleigh dalam pilihan raya kecil Galas itu sebagai pengarah hanya usaha bagi mengelakkan Umno malu saja dan bukan pun untuk menggunakan pakai Razaleigh sepenuhnya. Dan kalau ini terjadi maka tertipulah Razaleigh ditangan Umno untuk kesekian kalinya? [ttdi.kl 12:15 t/hari 18/11/10]

7 comments:

ANAFAKIR said...

TS Muhyidin perlu gunakan rangkaian dan pengaruhnya untuk membawa Ku Li ke dalam kabinet.Ku Li telah menyelamatkan air mukanya di Galas,jika Ku Li menolak menjadi Pengarah P'raya Dun Galas,mungkin Muhyidin akan 'tebal muka' lagi dlm PRK di Kelantan.

Lagi satu, kalau Ku Li masuk kabinet, rakyat mungkin akan kembali 'merujuk' kepada UMNO-BN.Peribadi Ku Li begitu menambat hati rakyat bawahan.Sifatnya yang 'merakyat' begitu menyentuh hati rakyat.Berilah peluang kepada Ku Li kerana dia antara pemimpin dalam UMNO yang masih disegani.

Kalau benar ada rombakan kabinet, inilah peluang Muhyidin untuk memberikan tanda ucapan terima kasih kepada Ku Li.DS Najib pun begitu juga,inilah peluang untuk kiambang bertaut kembali.Biduk sudah lama berlalu.

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum tuan. Kalau boleh saya suka Kuli tidak dikabinetkan. Tapi kalau najib bijak Kuli mesti dikabinetkan.

ahligugel said...

Memang benar apa yang dikatakan oleh Nor Azman, kalau Ku Li dilantik sebagai menteri alamat tak baik bagi Pembangkang terutamanya Pas, kalau umno cerdik mereka akan melantik Ku Li menggantikan anak Tun Razak sebagai Perdana Menteri, dan kalau Umno ingin merampas Negeri Kelantan daripada Pas mereka juga sepatutnya melantik Ku Li sebagai Ketua Perhubungan Umno dan seterusnya menjadi Pengarah Pilihanraya Umno Negeri Kelantan, ketar gigaulah Pas Kelantan dibuatnya.

naharrashid said...

Tuan MSO; assalamualaikum. Ku Li telah selamatkan 'airmuka' Mahyudin di Galas . Akan selamatkah pulak nanti Najib, jika Ku Li masuk kabinet. Ku Li selama ni di 'kebinet'kan oleh Umno (baca taikun Umno) untuk jaga diri masing-masing. Salam

abangms said...

Dalam senario politik hari ini UMNO perlu membawa Ku Li ke dalam kabinet.Mungkin beliau boleh dilantik menjadi Menteru Tugas2 Khas khusus untuk memjana FDI. Suka atau tidak Ku Li masih punya sentuhan.Orang lama penuh pengalaman suka duka.Membiarkan Ku Li terbiar di kawasan Gua Musang adalah suatu kerugian....Beliau memang antara tokoh yang layak ke kabinet dan memegang jawatan kanan...apa lagi nak tunggu...bagilah...daripada melantik mereka yang belum ada rekod pencapaian... sesetengah tu cakap je lebih hasil tarak...tq

nasir said...

Firasat hamba, Ku Li akan dibawa masuk ke kabinet sebagai hadiah kemenangan galas (walaupun menang kerana undi orang asli) dan firasat hamba juga putrajaya akan mendapat penghuni baru selepas PRU13.

Ustaz Haji Fikri Awang Al-Kelantani said...

Salam...Tuan Haji MSO. Kita semua kena faham bahawa 'Tok Ayah UMNO' masih ada. Najib ada idea dan kuasa tapi ingat idea dan kuasanya dipantau oleh Tok Ayahnya. Sukakah Tok Ayah kepada Ku Li ? Sekiranya menguntungkannya dia diam, kalau tak menguntungkannya, Najib tak akan lantik Ku Li diposisi mana pun. Najib sebolehnya mesti mengelakkan masalah dengan sesiapa. Sekarang masa Najib 'polish' dirinya. Mengambil Ku Li, Najib bermasalah dengan TS Mahyudin. PAS tiada masalah dengan sesiapa. Dengan Ku Li PAS telah lalui bersama dan 'bermusuh' dengannya. Dalam UMNO, tiada ketawadukkan dan kerendahan diri kini dan selamanya. !... [...lagi dalam Parti Islam pun payah, inikan...] Wallahu A'lam. Terima kasih Tuan Haji MSO atas keizinan ini.