Tuesday, November 16, 2010

Zailah Anjur Korban
30 Ekor Lembu Di Rantau Panjang


WALAUPUN Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Yusuf terpaksa berenggang dengan rakyatnya kerana menenami dan menjaga anak bongsunya, Ahmad Saleh Rahmi yang kini dalam keadaan koma di Hospital Selatang, namun tugas dan tanggungjawabnya kepada rakyat sama sekali tidak dilupakan.

Sempena hari raya korban ini, ahli Parlimen itu mengajurkan korban melibatkan sebanyak 30 ekor lembu yang diagih-agihkan ke semua tiga Dewan Ungan Negeri (Dun) dalam kawasan Parlimen Rantau Panjang.

Menurut satu SMS yang dikirimkan oleh seseorang kepada saya, penganjuran korban ini adalah tahun kedua. Anjuran seperti ini kata pengirim itu tidak pernah berlaku sebelum ini. "Sudah banyak ahli MP di Rantau Panjang, tetapi belum ada yang mengambi inesiatif seperti Kak Lah," kata pengirim itu yang membahaskan Zailah sebagai Kak Lah.

Seperti mana yang dicatat menerusi SMS itu lembu-lembu yang diagihkan seperti mana berikut; di Pejabat Pas Rantau Panjang, (9 ekor), Pondok Lubuk Tapah (1 ekor), Pondok Gual Dalam (1 ekor), Pondok Siram (1 ekor), Masjid Banggul Kulim (1 ekor), Masjid Kubur, Cawangan Kubang Chenak dan Cawangan Chabang Tiga (2 ekor).

Kampung Kubang Chenak (1 ekor), Kampung Rahmat (1 ekor), Masjid Lubuk Gong (1 ekor), Tok Imam Lubuk Jong (1 ekor), Tok Penghulu Baruh Pial (1 ekor), Masjid Ustaz Leh Padang Jelapang ( 1 ekor), Tok Penghulu Kubang Pak Tem (1 ekor), Madrasah Mak Mudah Tasek (1 ekor), Madrasah Gual Mekong (1 ekor), Kampung Bakat (1 ekor).

Kampung Tok Deh (1 ekor), Madrasah Abang Halim Lancang (1 ekor), Madrasah Tasek Berangan (1 ekor), Masjid Machang Gocoh (1 ekor), Madrasah Gual Tualang (1 ekor).

Melihat kepada begitu besar jumlah lembu korban anjuran ahli Parlimen berkenaan menunjukkan beliau popular dan mendapat simpati dan kerjasama ramai. Kejayaan penganjuran itu juga menunjukkan Zailah mendapat dokongan ramai di Rantau Panjang.

Jelas juga kejayaan ini membuktikan kerajinan dan komitmen tinggi beliau dengan masyarakat di Rantau Panjang. Dipercayai kalau gerak kerjanya tidak disebotaj oleh pihak tertentu dalam Pas Kawasan Rantau Panjang lebih banyak lagi manfaat yang berjaya dibawa oleh Zailah.

Wujud halangan secara langsung ke atas Zailah oleh pihak tertentu di Rantau Panjang yang dengki dengan kerajinan dan kerja kuat dilakukannya. Salah satu kebencian ditunjukkan ke atas Zailah bila mana gambarnya tidak pernah dipamerkan bersama pemimpin atau wakil rakyat lain pada setiap banner yang dipamerkan di Rantau Panjang.

Misalnya banner menyambut Aidil Fitri lalu hanya tertera gambar tiga Adun dan seroang ahli Parlimen dalam kawasan Rantau Panjang, tetapi gambar Zailah tidak ada. Di sini menunjukkan unsur-unsur dengki ataupun cuba hendak menenggelamkan Zailah di Rantau Panjang sedang dilakukan.

Gara-gara itu Zailah terpaksa membuat bannernya sendiri tanpa bergabung dengan tiga wakil rakyat lain. Dalam parlimen Rantau Panjang ada tiga Adun, Bukit Tuku (Abdul Fatah Haron), Gual Periok (Ahmad Awang) dan Meranti (Nasaruddin Daud).

Diharap Zailah tidak akan memperdulikan titik bengek dan politik bodoh sombong - cerdik tidak boleh ditumpangi dan bodoh tidak boleh diajar oleh pihak tertentu itu. Apa yang penting beliau dapat membantu rakyat dan melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya dengan baik. Zailah tidak perlu takut kepada manusia tetapi perlu merasa malu kepada Allah yang memberi kesempatan untuknya menjadi wakil rakyat di situ.

Percayalah kemenangan Zailah dalam pilihan raya lalu bukan kerana sokongan sebilangan orang itu tetapi kerana dokongan seluruh ahli dan penyokong Pas Rantau Panjang. [wm.kl. 8:00 pm 16/11/10]

No comments: