Wednesday, August 27, 2014

Ludah ahli Parlimen dimana adat Melayu?

SUSUPAN TENGAH MALAM                                                              

Hari ini selain daripada berita peletakan jawatan Abdul Khalid Ibrahim sebagai MB ditangguhkan, berita lain yang menjadi perhatian umum ialah kejadian ahli Parlimen Shah Alam Abdul Khalid Samad dicerca kemudian diludah oleh orang sebangsa dengannya sendiri, orang Melayu.

Khalid Samad
Kejadian itu berlaku semasa Khalid hadir ke mahkamah Seksyen Kuala Lumpur untuk mendengar pertubuhan terhadapnya dibawah akta Hasutan 1948.

Kejadian itu berlaku semasa Khalid berjalan keluar dari mahkamah bila mana beliau tiba-tiba dihampiri seorang lelaki Melayu lalu bersalam dengannya sambil menanyakan namanya. Sebaik bersalam lelaki itu meludah ke mukanya kemudian berlalu.

"Peludah negara" itu datang dalam kumpulan beberapa orang. Menurut laporan selepas kejadian itu lelaki berkenaan dan kumpulan cuba untuk bertindak liar ke atasnya, tetapi tidak berlaku apa-apa. Ahli Parlimen Kuala Terengganu Raja Kamarul Bahrin yang menanami Khalid mengawal dan memberi kawalan keselamatan kepada Khalid dari terus diancam oleh kumpulan pemuda liar berkenaan.

Kejadian itu sungguh biadab dan pelakunya bolehlah dianggap manusia yang tidak bertamadun. Ia juga boleh dianggap sebagai pengecut dan tidak gentlemen kerana bertindak "curi" demikian. Kalau pun peludah itu tidak berpuas hati dengan Khalid beliau sepatutnya mendatangi ahli Parlimen itu dengan baik dan selesai secara berhemah.

Tindakan itu kalau pun ada orang Melayu dapat menerimanya sebagai balasan tetapi apa yang patut dinilai Khalid masih lagi diperingkat pertuduhan belum lagi didapati bersalahan. Sekali lagi tindakan itu mendahuli keputusan mahkamah dan menjelaskan si pelakunya tidak waras. Kalau mahkamah melepaskah Khalid si peludah itu harus menjilat semula ludahnya.

Mungkin peludah itu bertindak kerana ingin memalu Khalid yang dianggapnya telah menghina Sultan apabila Khalid dituduh dibawah akta Hasutan ekoran kenyataanya mengenai Majlis Agama Islam Selangor (Mais) yang dikaitan dengan kedudukan sultan.

Kenapa perbuatan itu sebagai biadap dan tidak bertamadun kerana, ia bersikap liar dan tidak menggambarkan si pelakunya seorang yang berpelajaran dan tahu adat istiadat Melayu. Ia lebih memalukan lagi kerana ia dilakukan oleh orang yang mengaku membela raja-raja Melayu yang penuh dengan ada istiadat Melayu.

Sultan sendiri kalau pun mengharapkan baginda dibela tetapi bukan dengan cara yang menjolok mata sebegitu. Perbuatan itu turutu mencemaskan maruah orang yang dibelanya.

Sesuatu menghairankan juga kenapa ia boleh berlaku demikian dan menunjukkan keselamatan Khalid sebagai ahli Parlimen tidak dikawal. Kejadian itu berlaku di perkarangan mahkamah dimana institusi yang dihormati dan dianggap sebagai mulia.

Kawalan keselamatan kepada sesiapa yang ada urusan dengan mahkamah seharusnya diberikan keutamaan. Kejadian itu juga memalukan dan seolah-olah perbuatan jenayah di negara ini boleh berlaku di mana-mana sahaja termasuk di institusi mulia seperti di mahkamah.

Dalam pada itu menurut saksi ada beberapa anggota keselamatan yang bertugas dimahkamah semasa kejadian tersebut, tetapi ia seolah tidak mempedulikan kejadian itu. Kumpulan lelaki liar itu katanya bergerak bebas dan terus cuba mengacau Khalid Ibrahim tanpa dipantau oleh sesiapa.

Sesuatu yang menjadi kemusykilan juga apakah di perkarangan mahkamah itu tidak ada mata-mata gelap yang mengawal kejadian itu. Polis sepatutnya menempatkan anggotanya bagi menghadapi sebarang kemungkinan buruk berlaku. Kelemahan polis dalam hal ini boleh dipertikaikan.

Mungkin kejadian itu menjadi kebanggaan si pelaku "peludah negara" itu dan pendokongnya, tetapi dari sudut lain kejadian meludah ahli Parlimen itu satu perbuatan yang menjatuhkan martabat orang Melayu kerana si peludah itu orang Melayu. Sudah tentu bangsa lain akan menyifatkan orang Melayu sebagai bangsa yang tarafnya hidupnya (tatabudi) lebih keji dari haiwan.

Kejadian itu menyebabkan bangsa lain hairan dan merasakan pelik dengan perangai Melayu yang yang selama ini disenandungkan mempunyai tatabudi dan adat sopan ketimuran yang tinggi tetapi reali disebaliknya.  [wm.kl.1:42 am 27/08/14]

7 comments:

Unknown said...

Pemuda umno bangsat yg ludah itulah melayu yang bodoh

Unknown said...

Terlajak perahu boleh diundur, padahnya khalid samad bila terlajak berbicara sehingga menguris hati bangsa sendiri, tak perlulah MSO nak ulas panjang2 dan nak membela khalid ni, suatu ketika dulu bekas PM Dr.M pernah disembur dengan cecair, tak nampak pun MSO mengulas panjang dan membela nasib seorang negarawan, jangan la pula nanti, MSO nak kata DR.M tiada jasa kepada negara

Anonymous said...

menampar adalah bydaya org melayu mengajar anak anak yg biadap tak mau ikut cakap...tatasusila la tuu.. in a way he deserve it...every action equals thereaction.

Lebai Malang said...

Itu lah Melayu...hanya berani dgn bangsa sendiri. Berani kah mamat tu ludah ludah orang yg terang2 menghina Islam...

Unknown said...

Dalam pada itu menurut saksi ada beberapa anggota keselamatan yang bertugas dimahkamah semasa kejadian tersebut, tetapi ia seolah tidak mempedulikan kejadian itu. Kumpulan lelaki liar itu katanya bergerak bebas dan terus cuba mengacau "Khalid Ibrahim" tanpa dipantau oleh sesiapa.

Bukan Khalid Ibrahim daa, Khalid Samad.

mohd sayuti omar said...

Terima kasih daaaa.

Nurhaziq Abdul Hafiz said...

Saya setuju. Bagus pandangan anda.i