Sunday, April 25, 2010

Angka dan Kata-Kata Hulu Selangor 12

Kemenangan Boleh Bertukar Tangan

PENGUNDIAN sedang berlangsung. Apa yang yang boleh dilakukan kini hanya menunggu sehingga pengundian tamat jam 5:00 petang nanti. Cuaca dilaporkan baik dan memberi peluang kepada pengundi keluar mengundi dengan selesa dan tenang. Sehingga tengah malam tadi sampai ke saat ini tidak ada apa-apa kejadian yang tidak diingini berlaku.

Kalaupun ada sedikit yang tidak senang, apabila ada dakwaan mengatakan Orang Asli dari dua buah kampung cuba dihalang dari keluar mengundi. Adalah diharap polis akan menyelesaikan kes ini kalau ia benar berlaku.

Selain itu ada juga laporan mengatakan bas membawa pengundi dari luar kelihatan di Ampang Pecah. Sejauh mana kebenarannya masih boleh dipertikikan.

Startegi sulit BN seperti mana dibimbingi PKR, iaini pemberian wang, ugutan dan sebagainya tidak berlaku. Bukan bermakna tidak ada pemberian wang, tidak ada usaha atau rasuah politik lain dilakukan BN. Kalau melihat kepada kesungguhan Najib Razak, Mahathir Mohamad yang mahukan BN menang, tidak mustahil ada strategi jahat tersembunyi. Selalunya BN sering kali mengubah strategi dan juga tektik pada setiap pilihan raya kecil.

BN tidak pernah kekal dengan modus operandi sama untuk meraih undi. Apakah ia berlaku kali ini dan hanya tidak terkesan? Ada juga desas desus mengatakan BN akan menggunakan tentera untuk memastikan kemenangan. Dari maklumat yang diterima BN sangat bergantung kepada bantuan tentera. Macam mana bentuk dan caranya ia tidak disebut dan dijelaskan.

Semalam menurut laporan risik tentera, PKR masih mengatasi BN. PKR dikatakan mendahului BN dengan 42% berbanding dengan BN 38%. Manakala menurut maklumat itu sebanyak kira-kira 15 hingga 20% yang tidak dapat dipastikan menyokong pihak mana. Kumpulan yang belum menyatakan sikap inilah menjadi penentu.

Untuk melihat senerio pilihan raya ini sila lihat kepada 'kajian andaian' seperti mana berikut. Dari sini anda akan dapat membuat telahan sendiri berpandukan apa yang saya amati ini dan juga kesimpulan ringkas saya.

1. Jentera kempen: Jentera kedua-dua pihak seimbang. Dari segi poster dan bahan kempen BN mengatasi PKR. Bagaimana pun pada hari kedua, ketiga dan keempat kekuatan BN begitu menyerlah. Sebaliknya dari segi kekuatan kempen dan semangat pada hari ke kelima, keenam dan ketujuh PKR mengatasi BN sekitar 2% hingga 3% sahaja.

2. Jumlah kehadiran ceramah: ternyata berpihak kepada PKR. Mana-mana ceramah PKR mendapat sambutan hangat. Ceramah dua malam terakhir adalah bingkasan yang merangsangkan. Tetapi perlu diingat lebih 3/4 mereka yang hadir adalah orang luar dan juga pelancong politik. Keadaan ini tidak menjadi ukuran konkrit untuk PKR mengatakan mereka mengatasi BN dalam hal ini.

3. Calon: Zaid Ibrahim lebih popular dari Kamalanathan. Ternyata calon BN kali ini tenggelam terus. Kalau pemilihan dibuat berdasarkan calon PKR akan menang mudah. Isu arak, kuda dan sebagainya tidak memberi kesan secara menyeluruh, malahan serangan kecang BN menimbulkan simpati kepada Zaid dari kalangan atas pagar.

4. Sokongan: PKR mendapat sokongan padu dari rakan mereka DAP dan Pas dan pelancong politik. Sebaliknya BN berpecah di mana yang mendokong hebat Kamalanthan ialah Umno. BN juga tidak mendapat sokongan padu dari MCA. Seperti PKR tidak menaruh kepercayaan penuh kepada MIC, begitu dengan BN meragui akan undi MIC akan berpihak kepada mereka lebih 60%, ini kerana Kamalanathan bukan calon MIC.

5. Senjata sulit: Dalam hal ini PKR tidak mempunyai senjata sulit, di mana BN sudah mesti ada senjata sulit yang tidak dapat dikesan. Saya menganggarkan sekitar 3,000 hingga 5,000 BN sudah mendapat undi tunai hasil dari pemanipulasi senarai pengundian, undi pos dan undi polis dan tentera. Undi cash ini dikira mengancam kedudukan PKR.

6. Peluang kemenangan bergantung kepada peratus keluar mengundi. Sekiranya peratus keluar mengundi di bawah 65% ini bermakna PKR akan menang besar, mungkin melebihi 1,000 majoriti. Sebaliknya kalau peratus 70% hingga 80% menjadikan keadaan 50 - 50 tetapi dijangka masih berpihak kepada PKR tetapi dengan majoriti kecil. Sebaliknya kalau peratus keluar mengundi mencecah 85% ke atas kedudukan PKR agar membimbangkan dan tidak mengejutkan kalau PKR kalah. Kalau kemenangan tetap juga berpihak kepada PKR ini sesuatu mengejutkan.

7. Nilai tambah untuk PKR dalam hal ini bergantung kepada seramai mana pengundi saluran 3 dna 4 orang-orang muda keluar mengundi. Kalau saluran 1 dan 2 yang keluar mengundi mengatasi saluran 3 dan 4 ini memberi peluang kepada BN.

Yang pastinya dalam pilihan raya Hulu Selangor ini dijangka ada kejutan yang sukar untuk dipercayai tetapi ianya haus diterima kerana itulah politik. [wm.kl. 9:30 am 25/04/10]

2 comments:

aukauk said...

terima kasih pak sayuti diatas analisa dan laporan tanpa prejudis pilihanraya HS. semoga usaha baik pak sayuti ini berterusan dan diberkati Allah. teruskan menulis!

aukauk88@yahoo.com

anakzaman said...

Tuan MSO

Terima kasih laporan tuan.maklumat yang tuan berikan adalah benar. Blog tuan akhbar saya.
Biasa saya membeli akhbar seminggu sekali kerana iklan, tapi hari ini saya dah tahu beritanya dan tidak perlukan iklan.

Terima kasih tuan dan sama-sama kita tunggu sebelah malam.

anzam2009