Thursday, January 15, 2009

Dari Kuala Ke Kuala 7

Ezam Busukan Diri Sendiri

(tambahan) Menurut Ezam beliau merujuk kepada Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dan juga Najib Razak berhubung niatnya nak dedahkan surat bertulis tangan Anwar kepada Mahathir itu. Katanya Abdullah dan Najib merestuinya. Kenapa begitu sekali Ezam perlu rujuk kepada Abdullah dan Najib? Surat itu tidak pun dilindungi OSA hanya surat peribadi dari seorang kepada seorang yang lain. Mungkin juga kerana fobia OSA masih menghantuinya maka beliau rujuk kepada PM dan TPM.

Apakah boleh diandaikan kerana Ezam pernah jadi mangsa OSA menyebabkan dia sudah hilang keberanian? Kerana itu juga menyebabkan beliau tidak sanggup untuk bersusah payah berada dalam PKR lagi takut kena banyak dedahkan dokumen yang dicopmohonkan OSA?

Atau pun Ezam sengaja membabitkan nama Abdullah dan Najib berhubung surat tulis tangan Anwar itu bagi menggambarkan dia rapat dan baik dengan kedua pemimpin tertinggi Umno itu.

Di sini saya teringat kepada kata-kata seorang kawan, kalau tokoh semacam Tengku Razaleigh Hamzah Umno boleh buat sampah dan tidak dipedulikan, apalah sangat dengan Ezam. Jika dibandingkan jasa dan bakti Tengku Razaleigh dalam Umno dengan Ezam orang kata panggil tidak dengar.

Apakah Ezam bermimpi dia akan mendapat kedudukan dalam Umno ataupun dia sudah diupah untuk 'membunuh' bekas bosnya? Sama-samalah kita lihat siapa akan terkorban dalam pilihan raya P36 Kuala Terengganu ini. - 6:15 pm wm.kl.


RAHSIA besar yang akan didedahkan oleh Mohamad Ezam Mohd Noor (foto) iaitu surat Anwar Ibrahim kepada bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad telah pun didedahkan semalam di ceramahnya di Wakaf Mempelam malam tadi. Surat rahsia itu sudah tidak menjadi rahsia lagi.
Sebelum ini orang ramai yang tidak sabar menanti apa yang hendak didedahkan Ezam sejak beliau menceritakan hal itu, mengingatkan ia rahsia besar yang boleh menghentikan deburan ombak laut Cina Selatan.

Orang ingat ia rahsia besar antara Anwar dengan Mahathir. Setidak-tidaknya surat itu mendedahkan satu skandal mereka berdua melibatkan kewangan berbillion ringgit dan menjejaskan negara dan bangsa.

Alih-alih surat itu hanya isi hati Anwar yang ingin berbaik dengan Mahathir setelah beliau merasa tertekan dengan keadaan selepas dipecat dari Umno. Itu saja, ia tak ubah tahi cicak saja.

Sedikit pun tidak mengejutkan. Anwar menulis surat merayu kepada Dr Mahathir ingin berdamai memandangkan keadaannya terjempit pada masa itu.

Surat itu wajar dilakukan Anwar dalam keadaan begitu. Beliau harus mencari apa saja helah untuk menyelamatkan dirinya. Itulah ikhitiar terakhir namanya. Pemimpin (politik) yang cekap yang dapat melepaskan dirinya dari yang terkandas dalam jaring atau jala wajar berbuat begitu.

Ia tidak salah. Kata Ezam surat itu menggambarkan Anwar tidak konsisten alias tidak ada prinsip dan cuba menggambarkan Anwar seorang yang hipokrit. Siapa sebenarnya siapa yang tidak konsisten dan munafik dalam hal ini. Anwar atau Ezam sendiri?

Siapa yang lari meninggal perjuangan Keadilan? Ezam atau Anwar? Dan siapa yang mendedahkan kebodohan diri sendiri kepada dunia dengan pendedahan rahsia bersifat tahi ciacak itu?

Apa yang Ezam dedahkan itu kononnya Anwar tidak konsisten sebenarnya mendedahkan kelemahan dirinya sendiri. Tidak fasal-fsal Ezam merendahkan intergritinya sebagai pemimpin. Baik orang tidak tahu kini orang semakin mengenali hati budi Ezam sebagai ahli politik. Pendedahan Ezam itu menunjukkan dia seorang yang boleh ikut telunjuk sesiapa saja demi meraih glamour sementara.

Kalau beliau ada wibawa beliau tidak akan ikut Anwar meninggalkan Umno dan menggerakan reformasi. Kalau Ezam hebat dan ada pengaruh dan integriti beliau harus melawan Anwar dari dalam, membina Keadilan (PKR) seperti mana yang beliau kehendaki dan hasratkan itu.

Surat rahsia Ezam semalam tidak memberi apa-apa kesan. Patutlah Anwar sendiri tidak memberi apa-apa respon. Inilah kebijaksana dan kelebihan Anwar tidak akan cuba bermain politik dengan isu berbentuk sampah sarap. Sesungguhnya integriti Anwar sebagai negarawan tidak terjangkau oleh Ezam.

Yang boleh dimusykilkan juga kenapa Ezam mendedah Anwar bukan mendedah keburukan calon Pas, Abdul Wahid Endut ataupun menjelaskan tentang keburukan perjuangan Pas. Kehadiran Ezam ke Kuala Terengganu semacam tidak relevan. Beliau sengaja mencari ruang untuk melepaskan berahi marahnya kepada Anwar.

Kepada Ezam berhentilah berpolitik secara tadika dengan mendedahkan hal-hal remeh temeh dan buang masa. Saya bimbang selepas ini sekiranya ada pilihan raya kecil di tempat lain Ezam akan mendedahkan hal-hal yang lebih sampah daripada itu misalnya memberi tahu kepada publik berapa kali beliau tolong hulurkan timba (bekas) kepada Anwar untuk basuh berak kerana pam untuk plush air ke dalam tangki rosak atau berapa kali beliau diminta membeli pad untuk Wan Azizah semasa menjadi Ketua Pemuda Keadilan dulu.

Janganlah sampai ke tahap itu Ezam, malu! [wm.kl. 12: 15 t/hari 15/01/09]

1 comment:

painah said...

Salam ustaz. Mat ezam ni kena penyakit kkk iaitu penyakit kurang kasih sayang. Dia akan melakukan apa saja supaya mendapat semula ubat kasih yang kini dia tak ada.

salah satu simptom penyakit kkk ialah apa yang seperti ustaz sarahkan disini. Dan ianya amat tepat 110%.

Kesian mat ezam, simptom penyakit ini akan lebih dinampakkan pada warga umum tiap kali ada prk.

sudah la mat ezam oii ... saya cadangkan pada mat ezam ni kalu nak dapat ubat kkk tu gi la jumpa pakar tukar tiup.