Monday, July 18, 2011

Catatan Tengah Malam

Dr Lo' Lo' Kembali Ke Rahmatullah

AKHIRNYA debaran kebimbangan mengenai keadaan Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Dato' Mohamad Ghazali yang dalam keadaan kritikal sejak beberapa hari lalu terjawab dan berakhir juga. Tepat jam 10:56 malam ketika sedang santai di kopitiam bersama seorang kawan tiba-tiba masuk satu email ke dalam telefon mengkhabarkan Dr Lo' Lo' telah kembali ke Rahmatullah sekitar jam 10:15 malam. Allahyarham telah menutup kitab hidupnya dalam usia 54.

Tangan saya jadi menggeletar ketika memutar tumbol telefon untuk membaca pesanan yang dimuatkan dalam email berkenaan. Pengirimnya bernama Wan Mohd Azli Wan Ahmad.

Sumber yang baru diterima itu jelas dan sahih. Ia bukan lagi berita palsu dan fitnah yang ditaburkan sepanjang pagi tadi oleh mereka yang tidak bertanggungjawab dan berhati haiwan.

Pagi tadi beberapa bloger yang tidak bertanggungjawab atau pun twist yang kurang berhati-hati telah melaporkan yang Dr Lo' Lo' sudah kembali ke Rahmatullah sedang saat itu Dr Lo' Lo' masih bertarung dengan maut dan bernafas.

Nasib baik saya dapat menhubungi Dr Mohd Hatta Ramli untuk mengetahi keadaan sebenarnya. Setahu saya Dr Hatta adalan di antara orang yang perihati mengenai keadaan Dr Lo' Lo' dan beliau adalah di antara pemimpin Pas yang paling akhir menziarahi Dr Lo' Lo'.

Maklumat dari Dr Hatta saya muatkan dalam blog dan sekaligus membatalkan laporan palsu mengatakan Dr Lo' Lo' sudah tiada lebih awal dari waktu yang ditetapkan Khalidnya.

Berkali-kali saya membaca pesanan menerusi email dari Wan Mohd Azli itu. Saya berharap ianya palsu lagi kali ini. Biarlah Dr Lo' Lo' masih bersama kita bagi meneruskan perjuangan yang masih panjang yang baru dimulai olehnya. Walaupun beliau sudah nazak tetapi harapan tetap berbunga di hati untuk melihat Dr Lo' Lo' terus bersama kita semua.

Saya cuba menghubungi beberapa pemimpin Pas. Sekali lagi Dr Hatta yang berjaya dihubungi. Beliau masih dalam majlis (retreat) bersama pemimpin Pas, khabarnya diadakan di Ampang. "Dr betulkah Dr Lo' Lo' sudah tiada?" tanya saya dalam nada pelahan dan mengharap jawaban tidak. 'Iya..." jawabnya pendek.

Jawaban Dr Hatta yang pendek dan padat itu cukup kejam meragut jiwa saya. Ia bagaikan kilat dan pelakar yang memancar membakar seluruh indera saya. Harapan saya untuk melihat Dr Lo' Lo' bersama meneruskan perjuangan sudah tiada lagi. Dia telah dibawah pulang ke penciptanya.

Berpandukan kepada maklumat email itu yangf memberi tahu jenazah akan dibawah ke masjid al Aqram saya cuba menghubungi beberapa orang kawan untuk membawa saya ke Masjid Al Aqram di Dato' Keramat. Saudara Rushdan Mustafa yang sering menjadi 'driver' peribadi saya kebetulan dalam perjalanan ke Petaling Jaya. Mengenangkan dia dalam perjalanan saya tidak memaklumkan kepadanya dan terpaksa mencari kawan lain.

Nasib baik saudara Zulaimin Kazin, taukeh Kopi Janda dapat dihubungi. Sebegitu memaklumkan bahawa Dr Lo' Lo' suah tiada dan menyatakan hajat untuk menziarahi jenazahnya, Zulaimin yang sejak petang lagi ikut sama memantau keadaan Dr Lo' Lo' tanpa banyak cerita terus datang mengambil saya di kedai kopi di Taman Permata.

Sewaktu saya dan Zulaimin sampai sudah ada beberapa puluh orang di perkarangan masjid yang sedang menunggu jenazah Dr Lo' Lo'. Di antara kenamaan yang awal tiba ialah ahli parlimen Kepong, Dr Tan Seng Giok, (maaf kalau namanya salah ejaa maklumlah ni dah pagi) Adun Pandan Jaya, Iskadar Abdul Samad serta Presiden PKR Dr Wan Azizah Ismail.

Yang turut juga kelihatan dan terawal sampai ialah bekas Ketua Muslimat Pas, Ustazah Jamilah Ibrahim bersama rakannya. Beliau juga nampak kurang sihat dan mengagahkan diri untuk datang melawat.

Sementara ahli Parlimen Pas yang tiba untuk menanti ketibaan jenazah ialah Ketua Dewan Muslimat Pas, Siti Zailah Yusuf yang tiba bersama timbalannya Siti Mariah Mahmud. Mereka sampai hamoir serentak dengan ketibaan jenazah.

Jenazah tiba dari hospital Selayang kira-kira jam 12:20 minit malam yang disambut oleh orang ramai dan juga sanak saudara Allahyraham. Jenazah kini tenpatkan di masjid al Aqram untuk menerima orang ramai yang akan memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarham. Berpuluh orang sedang membaca yassin dan berdoa di samping jenazah.

Agak anih juga tiada kelihatan pemimpin besar Pas yang berada di perkarangan masjid menanti ketibaan jenazah Dr Lo' Lo'. Apa yang berlaku sebenarnya semua pemimpin tertingi Pas sedang mengadakan permukiman di sebuah hotel di Ampang menyebabkan mereka 'sukar' untuk meninggalkannya. Boleh jadi kehadiran Siti Zailah dan Siti Mariah sebagai mewakili mereka - pemimpin jantan.

Adalah baik dan molek kalau para pemimpin meninggalkan seketika retreat berkenaan dan ramai-ramai ke perkarangan masjid untuk menziarahi jenazah dan membaca Yassin sekali seorang sebagai menandakan kasih dan simpati atas apa yang berlaku. Bagaimana pun tanpa disedari ramai lawan Dr Lo' Lo' dalam pilihan raya lalu Abdul Aziz turut hadir untuk memberi penghormatan sebaik berita kematian Dr Lo' Lo' sampai ke pengetahuannya.

Menurut maklumat jenazah akan dikebumikan esok di tanah perkuburan Dato Keramat yang terletak tidak sampai satu km dari masjid al-Aqram. Mursyidul Am Pas, Tok Guru Nik Aziz yang sudah dimaklumkan katanya akan datang untuk sama-sama menyembahyahi jenazah Dr Lo' Lo' esok.

Catatan balesungkawa Dr Lo' Lo' akan disiapkan esok, insya-Allah. [wm.kl. 1:56 am 18/07/11]

1 comment:

Cucutokminah said...

Al-Fatihah....semoga rohnya bersama orang2 yang dikasihi ALLAH....Aminnn!