Saturday, July 2, 2011

Sesudah Subuh

Menyelit Diri Dalam Konferensi Membebaskan Masjid al Aqsa

EMPAT hari saya tidak membuat pengeposan atau catatan baru ke dalam blog. Beberapa penjenguk setia blog risau dan bertanya khabar kenapa blog saya sunyi.

Ada yang membuat perangsaka lucu bertanya sendiri apakah saya ditangkap gara-gara kempen Bersih? Saya faham kenapa pertanyaan itu wujud, al maklumlah sehari dua ini polis Malaysia telah mengiatkan tindakan mereka untuk melakukan 'pembersihan' ke atas para pendokong Bersih.

Khabarnya sudah banyak yang ditangkap terhadap sesiapa yang bercakap dan cuba menggerakkan Bersih. Bukan itu saja baju T warna kuning juga sudah menjadi satu perkara yang diharamkan. Majlis ceramah atau road show Bersih juga dihalang dan disekat. Saya sudah mengatakan sebelum ini kemuncak kepada pencegahan ke atas Bersih ini mungkin akta zalim Isa akan digunakan.

Dan pagi ini seorang kawan yang mengesani saya yang tidak muncul menelefon bertanya khabar. Beliau bimbang atau berfikir ada sesuatu yang menimpa saya apabila ruang blog saya tidak di updatekan.

Bagus juga rupanya ruang blog ini. Ia akan menjadi 'skrin' untuk orang melihat segala macam aktiviti kita. Dari skrin blog teman-teman akan mengetahui ke mana kita dan apakah yang kita fikirkan atau isu yang kita debatkan. Kepada semua termasuk teman yang menelefon diucapkan terima kasih. Semua itu menandakan keprihatinan sdr kepada persahabatan dan hubungan kita.

Seperti yang telah saya catatan secara kecil-kecilan dalam Facebook, selama empat hari saya di Jakarta menghaidri satu konfrensi - Asia-Pacific Community Conference for Palestine - Persidangan Masyarakat Asia-Pacific untuk Palestin. Persidangan ini dianjurkan Komiten Nasional Untuk Rakyat Palestin yang bekerjasama dengan tujuh persatuan dan NGO
yang mendokong perjuangan rakyat Palestin di Indonesia untuk membebaskan cengkaman Israel ke atas Palestin.

Seramai 200 orang delegasi dari berbagai badan parti politik, NGO, aktivis masyarakat terutamanya dari negara Asia Pasific hadir.

Beberapa pertubuhan politik dan NGO di negara ini turut sama diundang. Antara mereka ialah Pas yang diwakili oleh Abdul Hadi Awang, manakala Nasharudin Mat Isa yang merupakan satu-satu pembentang kertas kerja dari Malaysia yang mewakili Picom. Hadir sama ialah Pengerusi Picom, Shahidan Kassim dan Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail yang juga menjadi anggota Picon.

Laporan penuh dan gambar persidangan akan dimuatkan dalam Siasah minggu depan. [wm.kl.8:45 am 02/07/11]
Post a Comment