Monday, August 10, 2009

Nordin Mat Top Dan Anwar

Kebenaran Akan Memenangkan Perjuangan Mereka

PEMERINTAH Indoneisa mungkin boleh menarik nafas lega buat seketika apabila terrorist terhandal dan diburui, Noordin Mat Top, 41 dilaporkan sudah terbunuh dalam satu tragedi tembak menembak di Temanggung, Jawa Timur kelmarin bersama empat rakannya. Walaupun jenazah yang terbunuh masih dalam proses ujian DAN namun pengumuman polis Indonesia mengenai kejadian itu seakan mengesahkan Noordin Mat Top sudah terbunuh?

Noordin menjadi buruan kerajaan Indoensia selama lebih enam tahun apabila dituduh menjadi dalang dalam beberapa siri pengeboman di tempat awam di negara berkenaan. Sebanyak 250 orang awam berbagai bangsa dilaporkan telah terkorban gara-gara keganasan dan perjuangan Noordin Mat Top.

Beliau dikatakan bertanggungjawab dengan peristiwa pengemboman di Bali 2002 melibatkan kematian 202 orang. Di JW Marriott di Jakarta 2003 dan terbaru di hotel sama pada bulan lepas dan di hotel Ritz Carlton menyebab sembilan mati.

Meskipun naas itu mungkin bukan kerjanya seratus peratus namun ia telah dicampak ke atas bahu Noordin. Begitulah nasib Noordin Mat Top anak kelahiran, Johor, Malaysia.

Ekoran kerja-kerja jenayah yang tidak berperikamanusiaan Noordin dan kumpulannya itu beliau dibenci oleh Indonesia. Mereka diburu bagaikan serigala ganas. Gerakan pemburuan diadakan secara bersepadu dengan kerjasama Amerika Syarikat dan pihak berkuasa lain termasuk Malaysia.

Kempen membenci Noordin dan Jemaah Islmiah (JI) dilakukan secara besar-besaran dengan kerjasama dan batuan daripada Amerika Syarikat yang begitu phobia dengan pengeboman di World Trade Centre (WTC) 11 September 2001.

Walaupun sesuatu kejadian itu belum jelas, namun Amerika dengan gampang meletakkan kepada gerakan pengganas yang dianggotai orang Islam sebagai pelakunya. Tuduhan melulu Indonesia yang mengikut telunjuk Amerika ini jelas apabila seorang ulama tradisi Indonesia, Abu Bakar Bashir yang turut didakwa terlibat dalam pengebomaan di Bali akhirnya dibebaskan oleh mahkamah Indonesia.

Apakah hal ini berlaku di Indonesia kerana pemerintah itu begitu mendengar kata-kata dan dakwaan Amerika yang sangat membenci Islam? Kesalahan Noordin, Amozi dan Iman Samudra (telah ditembak sampai mati) bukan mudah untuk disahkan sejauh mana benar dan salahnya mereka. Hanya Tuhan saja yang tahu niat dan tujuan mereka itu. Manusia mampu mengukur dari segi zahiriah saja.

Mengapa Noordin Mat Top diburu dan kemudian dibunuh? Tentunlah kerana kejahatan yang beliau lakukan. Tetapi orang tidak pernah bertanya dan cuba mencari alasan kenapa beliau berbuat begitu? Biarlah Noordin dan Tuhan saja yang tahu. Yang jelasnya Noordin menerima balasan setimpal dengan apa yang dilakukann itu. Walaupun benar tetapi kalau jalan diambil tidak benar, maka begitulah jadi. Inalilah wainalihirajiun buat Nordin.

Mengenangkan betapa seriusnya pemerintah Indoensia memburu Noordin maka teringat kita kepada apa yang berlaku ke atas Anwar Ibrahim yang tidak habis-habis menerima tentangan dan kejian daripada kerajaan UBN di Malaysia. Kedudukan Anwar di Malaysia hampir sama dengan kedudukan Noordin Mat Top di Indonesia.

Cuma bezanya Noordin diburu kerana jenayah dilakukan, sebaliknya Anwar kerana dibimbangi pengaruh politiknya boleh mengugatkan kerajaan UBN. Kedua-dua tujuannya sama untuk menjaga kedudukan, kuasa dan kerajaan cuma atas kesalahan berbeza. Maka Anwar kena dihapuskan dari atas muka dunia ini seperti Noordin Mat Top.

Tindakan mendamagekan Anwar terus dijalankan. UBN meletakkan Anwar sebagai bahaya besar kepada mereka. Kesalahan dan tuduhan ke atas Anwar direka kemudian dicari bukti bagi mengenakan hukuman ke atasnya. Bukan saja terhadap kes yang sedang dihadapi kini – tuduhan liwat ke atas pembacuh kopi, tetapi kes-kes penganiayaan ke atasnya sebelum ini sudah terjawab dan terbukti bagaimana Anwar dianiaya dan dizalimi secara melampau.

Apapun Anwar masih ada kekuatan. Beliau mendapat keyakinan daripada rakyat marhaen. Seolah-olah segala kejahatan Anwar yang ditaja UBN tidak sedikit pun mengugat keyakinan rakyat kepada bekas TPM itu. Keyakinan dan sokongan itu bukan saja kerana Anwar bijak dalam bermain mata dan body language dengan rakyat tetapi mungkin kebenaran berada di pihaknya. Atas sifat kebenaran itu akan menghapuskan kebatilan maka itulah Anwar tetap disanjung dan diikuti selamanya.

Lakukanlah apa juga kejian, kecaman dan tuduhan ke atas Anwar, beliau akan menang selagi rakyat bersamanya. Siapa yang boleh menolak kuasa rakyat? Seperti Noordin Mat Top apapun kebecian dan tuduhan pemerintah Indonesia ke atasnya hatta mengajak seluruh dunia membencinya ia tidak akan berakhir kecualilah Noordin sudah menemui Tuhannya. Pun begitu perjuangan Noordin yang dibangunkan atas keyakinan dan kebenaran yang diyakini tidak akan mudah terhapus. Pemergian Noordin pasti akan diganti dengan ratusan Nordin yang lebih top lagi.

Demikian juga dengan Anwar, kalau tertakdir beliau terpenjara maka akan ada ribuan Anwar di luar penjara yang masih bebas dan bersemangat! Sesungguhnya semangat jihad berlandaskan kebenaran tidak boleh dimusnahkan walaupun dengan apa cara sekali pun. [wm.kl. 10:45 am 10/08/09]

1 comment:

Tuan Khemah said...

Yayasan Anda yang dimulakan olih Anwar rupanya bukan sebarangan yayasan.Inilah yayasan yang melahirkan generasi Anwar.Disinilah mula berputik ABIM (walaupun pengkagum Ustaz Fadzil akan mempertikai).Disinilah bermula himpunan jatidiri anak muda melayu yang ingin melihat bangsa Melayu bangun menyahut cabaran dunia sekeling.Disini juga bermulanya budaya remaja Melayu-Islam mengenal budaya tudong menutup kepala yang sebenarnya adalah satu kewajipan.Muslimat PAS sendiri sebelum ini hanya setaraf dengan wanita UMNO jika kain diatas kepala dijadikan ukuran.Lanjutan dari ini juga Tun M mengenal Anwar yang mengetuai ABIM dan kepala budaya demontrasi.Dan ketua budaya demontrasi ini dibawa masuk olih Dr M untuk menjadi sebahagian misi keborokan UMNO dan menjadikan nama Islam sebagai pesiang PAS.Hakikatnya memang PAS hanyut sewaktu Anwar bersama UMNO.
Begitulah hebatya Anwar(kecuali Tun M) berbanding orang orang politik yang masih hidup di Malaysia hari ini.
Menepati catatan MSO,untuk UMNO terus hidup,Anwar dan banyangannya wajar dihapuskan.Namun untuk menghapuskan pada waktu ini adalah suatu yang sukar kerana Anwar telah menjadi satu budaya.Kalau tak percaya,bacalah blog Tun M yang memberi pengistirafan pada Anwar kerana berjaya mengujudkan budaya demontarsi.Fahamilah apa makna BUDAYA bagi kita memikir bersama.
Pakatan mungkin lenyap juga jika Anwar tiada kerana ia bukan budaya yang kekal.Olih itu seseorang yang ada ciri ciri kepimpinan Anwar wajib hadir bersamanya ketika ia masih ada.Untuk jangkapendek mungkinkah catatan MSO sebelum ini yang nampak anak raja Kelantan bolih kedepan menanggong galas kekosongan yang bakal menanti.