Friday, August 14, 2009

Geram Jumaat

Permatang Pasir Selamatkan Arak Di Selangor

BILA Pesruruhjaya Pas Selangor, Dr Hassan Ali bagaikan Jebat yang marah dengan kedurjanaan sultan kerana arah agar sahabatnya Tuah dibunuh, bangkit menentang penjualan arak secara terbuka umat Islam di Selangor dan juga di luar Selangor menyokong penuh tindakan itu. Mereka merasakan Hassanlah pahlawan (bacaan paslawan) menentang kemungkaran dalam Pas. Dalam sekelip mata saja Hassan menjadi wira.

Tindakan Hassan itu dialu-alukan oleh golongan konservatif dan yang membenci air kencing syaitan itu. Hassan pun dianggap sebagai Taliban di Afghanistan oleh golongan modern dan penganut politik liberal di Selangor dan di luar Selangor.

Secara peribadi saya sendiri pun memberi kredit kepada Hassan dengan mengucapkan syabas kepada Pas Selangor. Tindakan Hassan itu sudah lama ditunggui. Orang Islam dagahakan pemimpin yang komited dan berani dalam perjuangan amal maaruf nahi mungkar.

Walaupun ketika itu Hassan bercakap menggunakan pembesar suara politik namun beliau dilihat ada kesunggahan dan sedikit ikhlas.

Apabila Hasaan dalam sidang akhbar dengan tersembur air liur mengatakan dia tidak akan tunduk kepada desakan atas tindakannya itu - menentang arak, orang pun makin memuji dan percaya kepadanya. Merasakan Hassan lebih hebat dari Jebat dan pahlawan-pahlawan 'sekondeng' yang lainnnya.

Saya sempat mendengar kenyataan Hassan yang disunting dan dipetik oleh sebuah stasen tv. Entah saya tidak pula merasa kagum ketika beliau membuat kenyataan itu. Pada saya kenyataan itu semacam berlebihan pula. Hassan semacam cuba mencari publisiti murah di sebalik keberanian dan ketegasannya itu. Katanya dia tidak akan tunduk dengan desakan dan rela melepaskan jawatan sebagai Exco sekiranya beliau ditekan bersabit isu arak itu.

Kenapa saya kurang yakin mengenai kenyataan itu kerana dalam politik boleh kira dengan jari pemainnya yang tidak inginkan jawatan. Banyaknya gilakan jawatan sampai disuruh dan diasak turun pun enggan berbuat demikin. Perbalahan sama sendiri dalam parti bukan sangat kerana perbezaan pandangan kerana ingin tegakkan agenda perjuangan tetapi kerana perebutan kuasa! Lantaran itu saya tidak fikir Hassan akan tolak jawatan kerana segelas arak.

Apa lagi arak yang dijual di kedai serbaneka itu mengikut kata salah seorang pemimpin Pas, tidak sampai ke tahap kelas minuman keras, kerana kadar alkoholnya rendah. Saya tidak tahu rupa-ruapanya dalam soal arak ini ada kelas dan kadar-kadarnya? Saya kira semua arak ringan dan berat, haram. Maka teringatlah saya kepada seorang guru Tariket yang sudah meninggal dunia katanya, arak kalau minum setitik tidak mengapa, tetapi jangan sampai sebotol. Alasannya setitik tidak mabuk sebotol muntah dan mabuk.

Apakah pemimpin Pas yang beranggapan demikian mengamalkan Tariket berkenaan? Yang melihat hukum Allah iu dengan akal dan bukan dengan iman? Kerana setahu saya, kalau segelas air sejuk pun diniatkan arak maka ia tetap berdosa. Begitu juga kalau menjual makanan subahat pun tidak boleh. Begitulah Islam menjijikkan arak.

Berbalik kepada Hassan Ali tadi, apa yang saya bimbangkan itu akhirnya menjadi kenyataan. Petang semalam, tut tut.... dia sudah berpelukan dan bersalaman dengan Ronnie Liu orang yang mempertahankan arak di Selangor. Tentunya gambar ini sengaja dipoteretkan mengecewakan orang yang membenci arak. Orang yang suka arak tentu suka melihat keduanya membuat cheer.... berbaik semula. Saya percaya selepas ini arak tidak menjadi isu lagi di Selangor.

Apakah mananaya semuanya ini. Gambar itu diambil selepas kepimpinan Pakatan Rakyat mengadakan mesyuarat. Mesyuarat itu turut sama dihadiri Presiden Pas, Abdul Hadi Awang, Lim Kit Sing, Sallahuddin Ayub dan Anwar Ibrahim. Apakah sudah ada konsesus dalam mesyurat itu megenai arak? Nampaknya begitulah. Isu arak perlu dihentikan kerana Pakatan Rakyat ingin hadapi pilihan raya 25 Ogos ini.

Kalau ia dibuat atas dasar politik itu, maka pilihan raya Permatang Pasir telah menyelamatkan isu arak di Selangor. Lain kali kalau ada isu melibatkan agama dan akidah bolehlah adakan pilihan raya untuk selesaikannya. Selalunya isu-isu besar akan mati dengan sendirinya bila ada pilihan raya kecil. Pilihan raya adalah segala-galanya dalam maya politik.

Apapun Hassan Ali tetap menjadi mangsa. Penghormatan orang kepada Hasaan Ali terjejas juga. Selepas ini apa-apa yang Hasaan buat ia tidak mudah untuk dipercayai dan disanjung lagi. Kecualilah Hasaan Ali melepaskan jawatan Exco baru orang akan menghormatinya. Tetapi mahukan Hassan Ali kehilangan pendapatan RM15,000 sebulan serta berbagai kemudahan lain? Saya tidak fikir Hassan akan mencipta sejarah melepaskan jawatan Exco kerana menentang penjualan arak kelas ringan di Selangior. Tidakkkkk! [wm.kl. 12:00 t/hari 14/08/09]

1 comment:

JimAlifSiin said...

Majlis Syura lah yang punyai jawapannya.