Tuesday, February 24, 2009

Menyuluh Kelantan

Pelan Rebut KPK
Rancangan Lagakan Zulkefli Dengan Mohd Amar Gagal

SEKALI tengok tindakan Adun Pulau Chondong, Zulkefli Mamat melepaskan semua jawatan dalam kerajaan seolah-olah Adun berkenaan merajuk. Tindakan itu juga nampak melulu dan bersikap kebudak-budakan. Dalam dunia politik kalau seseorang bertindak begitu ada dua saja sebab; dia diarah berbuat demikian ataupun kerana tidak layak untuk memikul tanggungjawab itu.

Dalam politik jarang orang hendak berhenti apa lagi kalau jawatan itu sedikit sebanyak dapat membantu memberi kesihatan kepada poket baju dan poket seluar!

Selepas laporan mengenai tindakannya itu dipostingkan dalam blog Merah Tinta banyak panggilan masuk ke dalam telefon saya dan juga email dan komen yang ditinggalkan.

Nampaknya tektik saya untuk mendapat maklumat lanjut berhasil. Ada berbagai penjelasan dan maklumat agak mendalam mengenai kenapa Zulkefli meletak jawatan dan bercadang untuk melepaskan jawatan Pengerusi Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK) Sdn. Bhd. Yang pastinya kalau tidak ada sebab musabab Zulkefli tidak akan berulah demikian.

Saya tidak mahu tokok tambah di sini dan akan menceritakan kronologinya seperti mana yang dimaklumkan kepada saya. Al maklumlah nanti saya akan disalahkan dan akan dihukum pula oleh pengawal-pengawal penyamun terbus yang siap dengan lembing diperbuat dari nibung tunggal itu.

Kedudukan Zulkefli di KPK itu katanya tidak disenangi oleh satu golongan kerana ia menghalang keinginan golongan ini untuk mendapat kawasan balak dalam kawasan jagaan atau seliaan KPK. KPK adalah syarikat yang ditugaskan untuk menjaga hutan dan kayu balak di Kelantan. Sejumlah kawasan balak terpilih dan berkualiti tinggi diserahkan kepada KPK untuk diurus bagi menjana kewangan negeri.

Dengan kedudukan dan kesempatan itu maka KPK sering menjadi perebutan kalangan bernafsu besar dan tidak genap duit di Kelantan. Orang politik, biasanya golongan veteran tergila-gila untuk menjadi pengerusi lantikan politik. Sebab itu kalau dilihat kepada perjalanan syarikat ini ia sering berombak dan pengurusnya sering bertukar ganti mengikut musim yang merubah alam. Kerusi pengerusi dan pengurus besar KPK selalu menjadi panas.

Katanya, orang berkenaan, iaitu menerusi proksinya telah memohon kawasan balak dalam kawasan KPK. Jumlahnya mungkin puluhan juta ringgit! Zulkefli sebagai Pengerusi berkeras tidak mahu meluluskannya. Alasannya, baik KPK sendiri yang mengusahakan kawasan balak berkenaan kerana komisyen untuk kerajaan lebih tinggi. Jika kawasan itu diberikan kepada pihak lain menyebabkan kerajaan mendapat komisyen yang sedikit.

Di sinilah berlaku bermulanya ‘krisis’ dalam KPK sehinggakan Zulkefli perlu disingkirkan bagi membolehkan kawasan berkenaan diluluskan kepada proksi orang berkenaan dan sekaligus menguasai keseluruhan kawasan balak dalam KPK.

Maka satu strategi dan pelan dirancang untuk menyingkirkan Zulkefli. Antaranya, satu memorandum atau taklimat diserah dan diberikan kepada Menteri Besar, Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Dalam memorandum lisan itu, Nik Aziz diberitahu mengenai rancangan Zulkefli nak pindahkan pejabat operasi KPK dari Jalan Lundang ke Jelawang, Dabong yang menimbulkan bantahan kakitangan KPK. Bantahan itulah yang dijadikan asas untuk mempengaruhi Nik Aziz.

Adapun kenapa Zulkefli bercadang untuk memindahakan pejabat KPP ke Dabong itulah bagi menyenangkan operasi KPK dan juga menjaga kilang papannya yang terletak di Jelawang. Bagi Zulkefli tidak praktikan kalau pejabat operasi berada ratusan batu dari tempat operasinya. Sebenarnya cadangan Zulkefli itu praktikal dan demi kebaikan KPK.

Cadangan itu juga dibuat memandangkan KPK sering kali rugi kerana kurang pemantauan oleh kakitangan sebab lokasinya jauh. KPK sering kali ditipu atau tertipu di mana kayu bernilai tinggi dilebelkan sebagai nilah rendah. Juga difahamkan KPK tidak ada penilai balak (timber grader) yang profesional di mana pengkelasan kayu dilakukan secara wewenang.

Bantahan kakitangan KPK yang tidak mahu berpidah itu mungkin diperbesarkan oleh penyampai taklimat berkenaan. Apa lagi katanya zulkefli memberi kata dua kepada kakitangan yang enggan pindah agar berhenti.

Menerusi memorandum itu juga nama Exco Penerangan, Pendidikan, Sains dan Teknologi, Mohd Amar Nik Abdullah dicandangkan untuk menggantikan Zulkefli. Cadangan Mohd Amr itu juga dilihat penuh dengan muslihat politik. Mohd Amar ialah biras kepada Zulkefli. Cadangan itu bukan kerana kemampuan Mohd Amar berbanding Zulkefli tetapi lebih kepada untuk melihat akan timbul perbalahan antara Zulkefli dengan Mohd Amar. Ada tektik untuk memecahkan kekompatan Mohd Amar dengan Zulkefli dalam hal ini.

Bagaimana pun Mohd Amr tidak menerima cadangan itu, mungkin beliau sudah dapat membaca apa yang tersirat atau dapat menangkap kilau dalam kilat. Bulu-bulu ditangan politik ghaib sudah dapat dikenal pasti apa tujuan dan motifnya.

Permainan politik orang berkenaan dalam hal ini jelas. Sikap kepuraan-puraan alias munafiknya juga terang dan bukan perkara baru. Katanya di dalam mesyuarat Dewan Harian orang ini beriya-iya menunjukkan dia simpati dan membela Zulkefli di hadapan Tok Guru.

Begitu juga semasa bertemu dengan kelab penyokong kerajaan (BBC), orang ini menafikan yang dia menjadi punca kepada cadangan menyingkirkan Zulkefli dan menjadi penyebab kepada Zulkefli meletakkan jawatan. Beliau katanya kesal kerana apa-apa yang berlaku sering dilemparkan ke atasnya. Anihnya bila ditanya siapa yang bertanggungjawab orang ini enggan menafikannya. Kalau orang ini tidak bersalah sepatutnya dia menjelaskan siapa yang bertanggungjawab.

Sebenarnya orang ini tidak boleh menafikan lagi peranan dan politik lempar batu sembunyi tangan atau politik kucing timbus tahi yang diamalkan selama ini. Ada bukti menunjukkan beliau terlibat. Sebelum ini sudah ramai orang yang terpijak tahi masamnya yang ditinggalkan di tengah jalan! Keadaan hari ini juga menjelaskan yang beliau tidak mustahil akan terlibat menyingkirkan Zulkefli dan diharap diganti dengan orang lain untuk kepentingan peribadinya.
Ada beberapa bukti dan keadaan yang boleh menampakkan orang ini jelas terlibat atau memainkan peranan agar Zulkefli disingkirkan dari KPK.

Pertama memandangkan keadaan hari ini sumber kewangan oang berkenaan ketika ini begitu lemah. Sudah banyak syarikat-syarikat atau NGO yang ditubuh untuk menyokong dan menjadi pancang kepada pengaruh politiknya terpaksa ditutup atau berkubur kerana tidak ada sumber kewangan yang kukuh. Jadi untuk memastikan ini maka orang ini memerlukan sumber kewangan baru bagi membiayai projek politik peribadinya itu.

Apa lagi Pas akan berhadapan dengan muktamar yang melibatkan pemilihan tidak lama lagi. Wang diperlukan untuk bermuktamar bukan saja untuk belanja minyak kereta tetapi membayar bilik-bilik hotel kepada perwakilan dari Sabah dan Sarawak. Engen orang ini katanya sudah beberapa kali berulang alik ke Sabah dan Sarawak.

Bukti kedua orang yang berjumpa Tok Guru memberi taklimat (memburukkan Zulkefli Mamat) ialah kroninya yang juga salah seorang ahli lembaga pengarah KPK. Dengan kehadiran orang ini jelas apakah motif disebalik memorandum itu dan siapakah yang mengarahkannya.

Ahli lembaga pengarah ini tidak berani berjumpa Tok Guru kalau bukan mendapat jampi dan membawa azimat orang ini yang menjadi taukehnya. Siapalah dia? Hubungan ahli lembaga pengarah dengan orang berkenaan adalah jelas. Ahli lembaga pengarah ini adalah prokasinya dalam perniagaan dan juga bertindak menjadi peguam kepada beberapa syarikat. Beberapa kawasan balak juga diluluskan kepada orang ini.

Barangkali adalah elok kalau Tok Guru menyiasat perkara ini dan menerima pandangan daripada pihak lain juga dan tidak terlalu mempercayai seratus peratus atas apa yang dimaklumkan kepadanya. Sudah banyak kes-kes seperti ini dimana Tok Guru ditipu hidup-hidup, diberi maklumat tidak betul sehingga sesetengah keputusan dan penghukuman Tok Guru tidak adil dan menyebabkan ada yang teraniaya.

Dan keputusan Tok Guru untuk tidak menerima perletakan jawatan oleh Zulkefli Mamat itu dan meminta Zulkefli terus memegang jawatan pengerusi KPP patut dihormati oleh semua. Zulkefli juga hendaknya tidak lekas merajuk kerana dengan rajukan itu akan menguntungkan orang lain. [wm.kl. 11:00 am 24/02/09]

2 comments:

che mad said...

hish manusia2..kan dah cukup gaji nk jaga anok bini..tok tau bersyukur..gilo pitih sungguh..

kontraktorwibawa.blogspot.com said...

Syabas Tuan Guru kerana tidak menerima perletakkan jawatan zulkifli seterusnya menggagalkan pakatan halus itu.