Monday, July 20, 2009

Sehari di Pattani Raya

Bila Pergolakan Di Selatan Siam Akan Berakhir?

PERTANYAAN sering menyendal dalam benak bila teringatkan Pattani bilakah pergolakan di selatan Siam itu akan berakhir. Seramai mana lagikah rakyat yang tidak berdosa perlu menjadi mangsa pergolakan yang sedang berlaku itu. Apakah angka itu akan terus bertambah sehingga bilangan mengejutkan!

Sehingga kini seramai 3,500 orang telah terbunuh. Angka itu yang direkodkan. Adalah dipercayai masih banyak lagi kematian atau pembunuhan terpencil yang tidak direkodkan. Dari jumlah itu kebanyakannya ialah orang Melayu; para ustaz, pemuda, pelajar pondok dan jemaah masjid.

Angka itu juga termasuk sami Buddha dan guru-guru berbangsa Siam. Namun yang jelasnya angka akibat pergolakan itu banyaknya dari kalangan Melayu.

Sebenarnya mengenai pergolakan, pembunuhan curi yang berlaku di wilayah Pattani, Naratahwit, Songkla dan Yala itu itu kabur. Tidak tahu siapa yang bertanggungjawab. Pihak kerajaan Siam menuduh ianya angkara puak pemisahan, empat wilayah itu. sebaliknya di pihak pejuangan pemisah pula meletakkan kesalahan itu kepada kerajaan Siam.

Di pihak lain pula mendakwa keganasan yang berlaku itu dilakukan puak ketiga yang sengaja melagakan orang Islam dan Buddha kerana tujuan politik mereka. Namun sejauh mana anggapan ini sukar dibuktikan kerana ada bukti-bukti yang tertinggal mengelirukan.

Beberapa kejadian memberi petunjuk jelas yang kerajaan Siam terang-teranag terlibat dalam beberapa siri keganasan di sepanjang pergolakan berlaku selama lebih lima tahun itu. Misalnya kejadian pembantaian beramai-ramai di Takbai yang mengakibatkan 78 terbunuh pada tahun 2004 jelas melibatkan tentera. Begitu juga di beberapa kejadian lain.

Minggu lepas saya menjenguk ke selatan Siam ke Yala, Narathiwat dan Pattani kerana ada sedikit urusan di sana. Jelas sekali keadaan di wilayah itu berbeza dengan suasana beberapa tahun sebeum ini.

Pemandangan di wilayah itu sungguh menakutkan. Hampir seluruh muka bumi wilayah itu dikawal oleh tentera. Di mana-mana saja dapat dilihat tentera berkawal lengkap dengan senjata.

Kereta kebal, trak tentera dan peralatan lain tersadai di tepi-tepi jalan. Keadaan tak ubah dalam suasana berperang. Gambaran itu seolah tentera Siam menanti arahan saja untuk bertindak.

Seluruh jalan raja pula diadakan sekatan atau road block. Sekatan diadakan disetiap satu kilometer. Di simpang-simapng jalan pula dibina pos tentera dengan skala kekuatan hingga 50 orang yang berkubu di situ.

Sekolah, wat, masjid diberikan kawalan ketat. Di semua tempat-tempat awam atau institusi itu diberi kawalan rapi. Paling menonjol ialah kawalan di wat Buddha dan juga sekolah milik kerajaan. Kawalan ini berikut ada beberapa orang guru telah menjadi mangsa keganasan.

Kawalan ke atas institusi ini juga nampak sekali sikap pilih kasih kerajaan Siam. Masjid dan sekolah agama tidak diberikan kawalan ketat berbanding dengan sekolah kerajaan dan wat Buddha. Walaupun serangan hendap sering berlaku di masjid, tetapi kawalannya longgar. Paling terbaru ialah kejadian di masjid al-Furqan Air Tempayan dekat Golok pada 8 Jun lalu yang membunuh 10 orang Islam yang sedang sembahyang.

Imam dan 10 makmum menjadi mangsa kegagansan. Mereka ditembak dua orang yang bertopeng dari jarak dekat secara kejam dan tidak berhati perut.

Siapa bertanggungjawab dengan kejadian kabur. Jika dilihat kepada pembantaian itu ia seolah-olah sengaja dilakukan bagi membangkit kemarahan umat Islam. Semacam ada perancangan untuk melihat berlaku konflit antara umat Islam (Melayu) dengan Siam Buddha.

Dalam kunjungan sehari itu jelas sekali Pattani kini tidak aman seperti dulu. Memijak bumi Pattani seperti berada dalam medan peang. Banyak keindahan dan keistmewaan Pattani sudah terhakis. Paling nyata dalam pemerhatian saya ialah mengenai anak-anak muda Pattani yang tidak kelihatan langsung. Seolah-olah generasi muda Pattani kini sudah tidak ada lagi. Di kampung-kampung yang tinggal ialah orang tua dan kanak-kanak.

Ini berlaku kerana pemuda menjadi sasaran pihak kerajan Siam. Khabarnya golongan muda menjadi buruan dan sasaran utama. Disebabkan itu mereka berlindung atau pun lari meninggal kampung. Anak-anak muda sengaja dituduh melakukan keganasan atau dikaitkan dengan sesutau tuduhan jenayah untuk diburu dan ditangkap.

Kemelut di Selatan Thaid perlu diselesai segera. Semua pihak perlu mengambil inisiatif bagi menamatkan pergolakan itu. Walaupun bumi itu menjadi wilayah Bangkok sejak tahun 1906 tetapi hakikatnya tidak dapat dinafikan wailayah itu adalah milik orang Islam. Sejarah yang mewujudkan Pattani Raya tidak dapat dinafikan oleh dunia.

Dalam melihat apa yang berlaku di Pattani ialah orang Melayu tidak melakukan lebih daripada apa yang mereka tuntutan dan perjuangkan, melainkan hak mereka... iya hak mereka. [wm.kl. 6:00 am 20/07/09]

1 comment:

Unknown said...

Pandangan tuan terhadap apayg berla
ku di pattani buleh menulung banyak
penjengut2 laman tuan utk memahami apa yg sebenar nya berlaku di sana.
tetapi yg menyedih nya kita rakyat
malaysia terutama melayu islam tidak lagi ada semangat tulung menu
lung terhadap yg sepatut nya kita ambil berat, masalah patani inisuda
h berlarutan, tidak ada usha secara
bersungguh dari kerajaan malaysia
untuk menyelesaikan masalah ini
seolah2 rakyat melayu petani tidak
kena mengena dgn kita, walhal merek
a, adalah darah daging kita terutam
anya rakyat kelantan buleh dikataka
n saudara kembar yg dipisahkan oleh
penjajah, dan saya merasa kagum dgn
semangat perjuangan mereka memperta
han agama,bangsa dgn budaya nya,bah
asanya. tingut di stul bahasa melay
u dah hilang sedangkan mereka adala
h rakyat kesultanan kedah, tapi di patani,menara dan jala mereka masih
kuat berpegang pada adat dan budaya
melayu sejati walau usha mensiamkan
mereka berterusan.akhirnya saya ber
harap kerajaan dan rakyat malaysia
berilah sedikit perhatian sebagaima
na kita bersungguh menulung pelastine,aceh,darfur dll jangan sampai kera dihutan kita susukan saudara sendiri kita abaikan..