Friday, December 23, 2011

Rileks Petang

Indahnya Bahasa Seorang Guru

KALAU semalam ada penjenguk blog Merah Tinta mengirimkan sample laporan kepada SPRM mengenai satu perbuatan rasuah melibatkan seorang timbalan menteri, di mana pengiriman itu sebagai perkongsian maklumat berguna, di sini saya postkan pula satu komen dari penjenguk blog Merah Tinta yang membelasah saya menggunakan bahasa 'indah'.

Namanya ialah Anuar CW. Bila tenguk nama ini saya teringat kepada satu nama lagi bernama Arif Omar dari Melaka. Mungkin mereka kembar Siam.

Mereka berdua ini saya kira selalu memerhati blog saya dan berminat dengan apa yang saya tuliskan. Kalau tidak, mereka tidak akan ringan komen untuk melayannya.

Kalau Arif Omar orang kuat Umno Melaka, hampir menjadi penjilat buntut pemimpin Umno saya tidak tahu pula dengan status orang bernama Anuar CW ini, apakah dia seorang kuat Pas dan petaksub kepada Abdul Hadi Awang?

Seperti mana dicatat di profilenya dia asal Kemaman, Terengganu, pekerjaan guru. Tetapi bila saya melihat kepada komen-komen dan responsnya yang taksub menghantu kepada Abdul Hadi, rasa tidaklah dia ini seorang guru yang turut mempelajari ilmu kejiwaan jauh sekali politik. Sepatutnya seorang guru bahasa dan cara dia memberi komen lebih baik dari saya yang bukan seorang guru.

Baca komen beliau dibawah ini mengenai posting saya di bawah tajuk: Pemimpin Pas Bertelagah Perlu Masuk Ke Dalam Dram, di mana dibawah tajuk ini saya mempersoalkan sikap Abdul Hadi Awang yang diam membisu terhadap pertelagahan beberapa orang pemimpin Pas.

"kalau presiden pas seperti badak tuli yang tidur tepi lebuhra, mat barat ni lagi teruk seperti babi hutan yang suka menyodok tanpa menyedari benda yang di sodok tu menjadi najis... base otok kementok.."

Itulah bahasa Anuar CE nampaknya dia menciptla istilah saya. Penjenguk yang emosional seperti ini sebenar banyak, mereka akan melenting dan meracau kalau pemimpin pujaan mereka saya kritik dan tegur. Tetapi bahasa teacher ini agak ganjil dan pelik sikit maka saya memberi sedikit perhatian kepadanya. Orang lain ada juga yang membelasah tetapi daam sempadan yang boleh dimaafkan.

Apa yang beliau hendak marah ialah bila saya umpamakan Abdul Hadi sebagai badak tuli yang tidur di lebuh raya. Saya rasa memang kena anologi saya itu tetapi apa lagi yang hendak dianologikan terhadap presiden Pas itu kalau bukan seperti itu selepas melihat beliau hanya membantu dalam isu yang melanda Pas kini dan sebelum ini.

Sebagai presiden beliau harus bijak mengawal keadaan. Bersuara menegur sebab beliau adalah presiden. Saya kira kalau Hadi cepat bertindak dan tidak menyerahkan kepada Mustapa Ali untuk menjawabnya di mana banyak orang skeptikal dengannya keadaan tidak jadi seperti itu.

Apakah Hadi merasakan dia tidak akan dihormati oleh orang Pas. Kalau kita sudah merasakan tidak dihormati, suara kita tidak digeruni dan dimalui, nah berhenti sahaja jadi pemimpin parti serah kepada orang lain. Anuar pula tidak wajar kalau menyokong pemimpin seperti itu, kerana dalam apa juga situasi kita perlu rasional dan tidak menyerkupkan minda kita dengan sesuatu keadaan kepada seseorang.

Suka saya nasihat Anuar CW ini hormatnya profesional sdr sebagai guru. Malu anak murid sdr kalau mendengar komen dan bahasa kesat yang cikgu gunakan. Tak tahulah saya kalau itu jenis orang Kemaman. Saya tidak kisah kalau pun hendak dibabikan atau menyondok najis Hadi sekali pun tetapi, anak murid sdr akan bertanya, bahasa apa itu cikgu? Bahasa Kemaman ke bahasa Malaysia?

Ataupun sdr bukan guru yang mengajar budak-budak tetapi mungkin mengajar beruk naik nyiur. Kalau setakat itu professen sdr Anuar maka saya tidak kisah, komen dan lontarlah bahasa-bahasa kesat pun tidak mengapa kerana ia sepadan dengan seorang yang mengajar beruk panjat kelapa. Cikgu beruk kadang bukan saja memberi beruk minum dalam tempurung tetapi ada kalanya terpaksa jamah pantak beruk untuk sapu taik.

Dan kesalahan Abdul Hadi sebagai presiden seperti yang saya nampak itu, sdr boleh bela kerana memang begitu sifat orang taksub dia akan sanggup mecium najis dan berkata wah... wanginya.... Untuk pengetahuan Anuar selepas saya mengkritik Abdul Hadi tiba-tiba dia telah tampil membuat teguran ala-ala khutbah Jumaat semalam. [wm.kl.3:16 pm 23/12/11]
Post a Comment