Thursday, December 29, 2011

Susupan Petang

Perkasa(m) Jangan Jadi Keldai Perut Labuh

HARI ini Pertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia [Perkasa(m)] teah membuat laporan polis berhubung penyebaran risalah yang meminta orang ramai berhimpun di perkarangan mahkamah pada 9 Januari nanti hari di mana hukuman ke atas Anwar berhubung kes liwat dijangka akan diputuskan.

Perkasa(m) meminta polis menyiasat pihak yang mengerah orang ramai berhimpun. Dakwa NGO itu juga himpunan itu menganggu ketenteraman awam dan menganggu proses perundangan di negara ini.

Kenapa begitu busuk dan prejudis sekali hati pimpinan pertubuhan berkenaan. Kalaupun diadakan perhimpunan oleh penyokong Anwar Ibrahim ia tidak sampai akan menganggui orang lain. Himpunan itu kalau berlaku nanti adalah perkara biasa. Penyokong PKR rasanya jauh lebih berakhlak berbanding dengan ahli NGO berkenaan.

Apakah Perkasa(m) mengharap hari penentuan Anwar itu sama dengan hari penentuan Khir Toyo Edokromo yang hanya dihadiri 48 orang? Anwar dan Khir Toyo jauh bezanya. Kena faham ini. Bukan bererti Khir tidak mahu orang ramai datang ke mahkamah tetapi tidak ada siapa yang mahu memberi sokongan moral kepadanya. Jenis kebanyakan orang Umno kesetiaan mereka hanya ketika pemimpin yang mereka sanjung ada kuasa dan ringgit saja.

Perkasa(m) juga perlu tahu Anwar orang yang diidolakan untuk menjadi perdana menteri manakala Khir Toyo usahkan PM, untuk kembali MB Selangor semula pun tidak lagi. Saya fikir kalau presiden NGO itu kena tangkap dan kena dakwa di mahkamah yang akan hadir memberi semangat dan sokongan moral hanya ibu dan adik beradiknya saja.

Sebagai tokoh yang diidola sebegitu rupa tentu Anwar mempunyai ramai penyokongnya. Tidak salah kalau penyokong datang untuk memberi sokongan moral. Mungkin mereka datang untuk memberi penghormatan terakhir atau lambaian tangan terakhir kepada Anwar. Tidak mustahil selepas ini Anwar akan terjeruk di penjara menyebabkan mereka tidak akan dapat menatap wajah pemimpin yang mereka kasihi lagi.

Anggapan perhimpunan itu menganggu ketenteraman awam juga tidak masuk akal. Himpunan itu diadakan di perkarangan kompleks mahkamah yang dikawal ketat bukan oleh lapan orang polis tetapi ratusan. Sebelum ini sudah berapa kali penyokong berhimpun di situ semasa mengikuti perbicaraan Anwar. Tidak ada pun setitik darah yang tumpah disebabkan penyokong Anwar dan tiada apa-apa pun kerosakan harta awam berlaku hatta tong sampah.

Lainlah kalau pihak keselamatan sendiri mengambil bahagian untuk bertempur dengan penyokong Anwar. Atau mereka bertindak kasar menempeleng orang ramai, pukul dengan cota atau pun sembur dengan water cannon untuk menimbulkan keributan. Kalau itu berlaku mungkin himpunan itu akan jadi kelam kabut sedikit.

Himpunan itu akan jadi lebih buruk kalau Perkasa(m) menghantar para samseng tahi minyaknya ke perkarangan mahkamah untuk tujuan menganggu. Sebenarnya apabila NGO itu buat tohmahan jahat dan laporan polis, dari awal lagi pasukan keselamatan sudah dapat mengawal keadaan. Yang perlu ditangkap bukan orang yang menyebarkan risalah minta berhimpun tetapi NGO itu yang ada niat jahat untuk melihat perhimpunan itu menjadi tegang.

Apapun polis hendaklah tidak begitu mengikut kehendak NGO yang berniat jahat dan cuba mencetuskan huru-hara itu. Polis harus bijak di dalam hal ini dan hendaknya polis tidak menjadi tali barut NGO itu dalam menimbulkan kekacauan dan keributan.

Saya tidak fikir kalau pun Anwar dipenjara para penyokongnya akan mengamuk dan membakar mahkamah. Para penyokong PKR dan Pakatan Rakyat masih lagi waras dan tahu menilai mana yang baik dan buruk. Mereka juga tahu menghormati undang-undang kerana mereka bukan dari keturunan lembu gemuk.

Kalau mahkamah sudah memutuskan Anwar dipenjara, apa yang mereka boleh lakukan. Mereka tidak boleh menyekat polis dari membawa Anwar ke penjara. Mereka tidak boleh bakar land rover untuk membawa Anwar. Dan mereka tidak boleh merobohkan tembok penjara Sungai Buloh. Apa yang mereka boleh lakukan paling-paling menjerit menyumpah dan menyesalkan kepada keputusan atau bergelepar sampai pengsan di tangga mahkamah.

Dalam pada itu kalau penyokong Anwar datang pada 9 Januari ini, mereka bukan datang untuk memberontak dan melawan polis dan menentang proses undang-undang. Mereka yang akan datang bukan dengan satu kemungkinan, tetapi dengan dua harapan. Salah satu ialah mengharapkan hakim akan membuat keputusan Anwar dibebaskan. Itu yang mereka harapkan.

Jadi kalau itu berlaku mereka datang untuk merai kemenangan. Mereka datang untuk menyatakan syukur kepada Allah s.w.t. atas keputusan mahkamah yang mereka merasakan adil dan berpihak kepada mereka. Tidak ada salahnya kalau mereka datang mengendung niat itu.

Oleh kerana itu Perkasa(m) jangan prejudis dan busuk hati untuk memburukan himpunan itu nanti. Jangan buat macam-macam andaian. Sebenarnya orang yang suka menuduh orang lain jahat, khianat, babuk, gila dan sebagainya... sebenarnya merekalah yang jahat, babuk dan gila.

Kepada Perkasa(m) kalau pun anda telah bersedia untuk menjadi keldai kepada Umno jadilah, tetapi janganlah sampai anda menjadi keldai perut labuh di mana perut meleret ke bumi kerana terlalu banyak beban atas belakang. Kesetiaan sehingga memudaratkan kita sesungguh adalah satu kebodohan. [wm.kl.6:18 pm 29/12/11]

No comments: