Thursday, December 22, 2011

Menanti Ashar

Pegawai Awang Adek Yang Mana Satu Urus Akaun Peribadinya?

BEKAS bakal MB Kelantan Awang Adek Hussein mengaku ada kemasukan wang ke dalam akaun peribadinya yang diuruskan oleh seorang pegawainya. Bila mengurus bermakna pegawai itu bertanggungjawab memberi nombor akaun peribadi Awang Adek dan memantaunya apakah wang masuk atau tidak.

Jumlah yang disebut sebanyak RM100,000 yang digunakan untuk bantuan orang miskin pada majlis hari raya. Tidak salah kalau Awang Adek (foto) memberi orang miskin wang. Malahan itulah yang diajar oleh Islam. Kalau kita kaya, senang dan diberikan rezeki oleh Allah hendaklah dibahagikan kepada si miskin yang lain.

Kata Awang Adek duit itu tidak kena mengena dengan apa-apa projek. Maksudnya bukan wang yang diberi kerana dia kena memberi sesuatu kepada orang yang memasukkan wang ke dalam akaunnya. Wang itu adalah sukarela.

Awang Adek boleh berkata dan cakap begitu. Tetapi orang tidak akan mudah percaya. Untuk apa misalnya orang memasukkan wang ke dalam akaunnya dengan jumlah yang banyak kalau tidak ada "lembu gemuk dalam kondo?" Masakan saja-saja atau suka nak masukan ke dalam akaun Awang Adek. Dan pula kenapa akaun itu diuruskan oleh pegawainya? Kenapa tidak isterin-isterinya?

Nampaknya isu yang mengelilingi bekas bakal MB Kelantan itu masih belum clear. Semua itu menyebabkan Awang Adek tidak senang untuk menghisap curuk atau cigar. Seperti saya kata sebelum ini Awang Adek yang Inchek Ibrahim Ali gelar Awang Agah, kena jelaskan mengenai kemasukan wang itu.

Pegawai Awang Adek yang dikatakan menguruskan wang itu juga perlu tampil. Mereka kena tunjuk muka sebab ramai orang hendak kena. Awang Adek katanya ada tiga orang pegawai, seorang bernama Ramli, seorang bernama Rahim dan seorang bernama Yahaya. Dalam tiga orang ini pegawai mana yang ada simpan nombor akaun peribadi Awang Adek. Saya rasa dari H sampai L saya tahu siapa dia?

Awang Adek kata dia ada tiga akaun peribadi. Apakah tiap seorang dari pegawainya ini masing-masing pegang seorang satu akauan peribadi Awang Adek. Kalau begitu untuk apa sampai diuruskan seorang satu? Saya juga bimbang takut yang pegang itu pegawainya yang beristeri tiga?

Saya hendak dengar apa jawaban pegawai Awang Adek ini. Hendaknya mereka bersuara demi membela Awang Adek. Mereka kena jelaskan kepada rakyat transaksi ke dalam akaun bos mereka itu adalah wang putih bukan wang hitam.

Kita tidak mahu wang yang diberikan kepada rakyat miskin yang tidak tahu apa itu wang hitam. Erk....erkk erkkk ala awe wei.... maaflah rasa nak menyanyi Mak Yong sikit petang-petang begini. [wm.kl.2:42 22/12/11]

No comments: