Monday, December 5, 2011

Jerslin Power Oil

Norhashima: Berkebajikan Menerusi Perniagaan

SESUATU yang kita tidak saksi dengan mata atau rasai dengan lidah sendiri kita tidak berhak untuk memperkatakan atau pun mengulas mengenainya. Sesuatu yang diulas dengan persepsi ataupun hanya mendengar cakap-cakap orang ia tidak memberi kesahihan (bayinat) yang sebenarnya.

Justeru apa juga kita perlu saksi dengan mata kepala kita sendiri baru kita dapat membuat kesimpulan terhadapnya. Selagi kita tidak melihat sendiri, segala maklumat itu masih bersifat andaian ataupun kabur. Begitu juga dengan kemanisan gula atau rasa pedas lada itu ia tidak akan terbukti kalau gula atau lada itu tidak diletak di atas lidah kita.

Selalunya dalam hidup saya, saya akan turun ke lapangan sendiri untuk mengetahui sesuatu agar segala maklumat itu sahih dan bukan sekadar hear-say, atau dengar dan kata saja.
Tidak kira apakah perkara itu besar atau kecil tetapi pengesahan (bayinat) itu perlu dilihat dengan pancaraindra sendiri baru ianya sahih dan enak untuk kita bercerita dan mencerita mengenainya.

Misalnya kalau berlaku bencana alam atau apa-apa mala petaka, bagi melihat betapa azab kejadian itu dan bagaimana mangsa menderita saya akan berikhtiar untuk turun sendiri. Bagaimana susah pun saya akan berusaha hinggalah berjaya dan segala itu dapat saya saksikan dengan mata dan kepala saya.

Begitulah halnya tentang kehebatan barangan kesihatan (penawar) yang dikeluarkan oleh sebuah syarikat bumiputera, Jerslin Oil yang beroperasi di Johor Bharu, Johor. Lantaran kehebatannya menyebabkan minyak ini digelar sebagai minyak 1001 rahsia kerana ia boleh mengatasi pelbagai penyakit termasuk penyakit kronik serta memberi keyakinan bagi mereka yang sudah hampir putus asa.

Mana-mana penyakit kronik yang sukar dikesan oleh perubatan klinikal dapat diatasi oleh minyak ini sehinggakan ia juga dianggap satu keajaiban menakjubkan yang pernah ditemui.

Saya sudah lama mendengar akan kehebatan minyak Jerslin Power Oil (JPO) ini ataupun tepat lagi syarikat pengeluarannya Jershima Integrated Sdn. Bhd. Dari mulut ke mulut telah banyak orang bercerita tentangan kesaktiannya. Pemasangan iklan di akhabar-akhbar termasuk akhbar arus perdana menandakan syarikat pengelurnya teguh dan berdaya maju. Tetapi cerita itu tidak sahih dan dapat saya membenarkannya selagi saya tidak sendiri merasainya ataupun melihat operasi pengeluarannya.

Apa juga yang merujakan bukan kerana kehebatan minyak Jerslin Power Oil atau Minyak 1001 Rahsia ini, tetapi perniagaanya dibangunkan yang tidak berasaskan kepada keuntungan sema-mata.. ini yang membanggakan. Pengasas ataupun pengusaha lebih mementingkan soal kebajikan daripada keuntungan. Prinsip dan pendekatan inilah yang menarik minat saya untuk mendekati dan meninjau ke syarikat milik Norhashima Abdul Aziz ini dari dekat.

Bertolak dari hakikat itu rasanya tidak melampau kalau saya menggelarkan pengasas minyak Jerlisn Power Oil ini sebagai serikandi dalam dunia perubatan. Mengapa saya berkata begitu kerana pendekatan yang diambilnya berbeza dengan para usahawan lain yang rata-rata meletakkan keuntungan sebagai asas utama. Kepelikatan sudah boleh dihayati dengan memahami misinya yang bermotokan dalam perniagaan membantu orang Islam dari segi ekonomi, perniagaan dan kesihatan. Manakala hobinya sendiri adalah berfikir untuk kemajuan agama dan bangsa.

"MSO saya tidak mementingkan keuntungan, barangan perusahaaan saya murah jika dibandingkan dengan barangan lain. Saya juga lebih mementingkan kualiti, dan kepuasan pengguna adalah kejayaan saya," begitulah antara tagline yang dipakainya dalam perniagaan yang dijelaskan Norhasmia dan terus terlekat di kepala saya.

Saya bertanya kepada serikandi ini yang lebih mesra dengan panggilan Puan Shima apakah dengan pendekatan dan falsafah itu beliau tidak akan menanggung kerugian kerana selalunya perniagan mahukan untung; dengan pantas dan tenang beliau menjawab; "Saya yakin kepada janji Tuhan kalau kita berbuat sesuatu dengan ikhlas, jujur dan tulus Tuhan akan menggandakan pahala dan keuntungan untuk kita."

Jelasnya lagi penuh yakin, Tuhan tidak akan berlaku zalim kepada hamba-Nya yang menjaga agamanya, yang menjaga segala hal ehwal makhluk-Nya. Allah sangat suka kepada sesiapa yang menjaga hubungan kita dengan-Nya (habluminlLah) dan juga senatiasa menjaga hubungan sesama manusia (habluminas)."

"Melalui perniagaan ini saya jadikan saluran atau wadah saya bukan saja membantu mereka bermasalah mengenai kesihatan, keluarga dan sebagainya tetapi cuba mengubahkan kehidupan mereka dengan memberi bantuan untuk membina masa depan dengan pernaigaan dengan cara memberikan mereka peluang berkerja.

"Saya berbuat ini saya kira inilah kebajikan saya untuk membantu sesama manusia. Ini adalah sebahagian bentuk habluminas yang dituntut ke atas kita agar membantu sesama manusia," katanya sambil menambah beliau tidak akan merasa kerugian kalau pun memneri percuma minyak itu atau dengan mengenakan harga murah apabila ia boleh mengatasi masalah orang.

Untuk memastikan kebajikan dan tuntutan terlaksana beliau sedia menemui sesiapa saja yang berhadapan dengan masalah kesihatan, menghadapi penyakit anih termasuk yang kerasukan, terkena saka atau terkena shir dan sebagainya dengan percuma kerana beliau ingin membantu. "Banyak orang yang saya bantu mengatasi masalah dengan memberikan minyak Jeslin Power Oil dan alhamdulilah sembuh dan saya merasai puas," ceritanya mendedahkan filsafah yang diamalkan.

Dari kata-kata itu saya menyelami dari jauh apa yang cuba diterapkan oleh Shima. Apa lagi apabila saya mengunjung kilangnya pemerosesan barangan keluaran syarikatnya terletak di Taman Desa Jaya, Johor Bharu membuktikan apa yang dibayangkan itu, bahawa beliau bukan seorang yang beretorik, tetapi orang yang praktikal dengan apa yang menjadi prinsipnya.

Misalnya dari segi guna tenaga dan khidmat untuk memproses barang keluarannya hampir semua digunakan tenaga manusia (manual). Langkah ini diambil bukan kerana beliau tidak mesra dengan penggunaan mesin moden tetapi kerana ingin memberi peluang kepada anak-anak muda yang ketiadaan kerja mendapatkan pekerjaan.

"MSO bayangkan kalau saya menggunakan mesin saya boleh jimat kos, tetapi berapa orang akan kehilangan kerja. Mesin hanya memerlukan dua orang operator sahaja, tetapi kalau secara manual ia memerlukan 20 hingga 30 orang...bermakna saya telah dapat menampung masalah kerajaan dalam bidang pengangguran," katanya sambil berseloroh tetapi maksudnya serius.

"Jadi inilah sebab kenapa saya masih mengekalkan penggunaan tenaga manusia. Bukan itu saja bagi saya penggunaan tenaga manusia boleh menjamin dan mengekalkan bukan saja kebersihan dan berkualiti tetapi suci mengikut syariat Islam," jelasnya.

Tegasnya lagi hanya dengan manusia kita dapat memastikan barangan atau produk keluaran kita suci kerana setiap pekerajaan saya akan bersalawat dan membaca bismilillah setiap kali hendak memulakan kerja dan amalan ini dituntut dalam Islam," ceritanya. Pendekatan dan keyakinan yang dipegang oleh Shima ini jarang diberikan keutamaan oleh para peniaga.

Sedikit tentang JISB.

Jershima Integrated Sdn Bhd (JISB) syarikat milik tuggal Shima ini baru berusia tiga tahun. Ia ditubuhkan pada April 2009. Namun kepesatan dan sambutan serta kepercayaan para pengguna terhadap barang keluarannya sungguh membanggakan dan meletakkan Jershima Integrated sudah tanding dengan syrikat-syarikat pengeluaran barangan seumpamanya yang sudah lama terkenal.

Bercakap mengernai masa depan dan iltizamnya, Shima mempunya gagasan besar untuk masa depan barangan keluaran syarikatnya. Salah satu yang menjadi cita-cita ialah beliau ingin memasarkan barangan keluarannya khasnya Jerslin Power Oil ke pasaran anatrabangsa.

"Saya sedang berusaha untuk mendapat peluang bagi memasarkan Jesrlin Power Oil ke negera Timur Tengah khasnya Palestin atau di negara-negara yang sedang perang lain kerana minyak Jerlsin Power Oil ini akan dapat membantu memulihkan pelbagai penyakit kronik akibat perang," kata Shima.

Ujarnya lagi walaupun ia berbunyi agar anih dan kelakar tetapi ia sudah terbukti daripada testimoni yang dibuat menunjukkan Jerslin Power Oil juga berkesan untuk memberi kekuatan tenaga dan memulih sarat-sarat yang rosak serta menjadi penebat kepada gangguan makhluk halus.

Menyentuh mengenai bahan mentah yang digunakan dalam berbagai produknya, Shima menjelaskan hampir 100 peratus bahan mentah yang digunakan adalah bahan yang sudah terkenal dan menjadi amalan manusia sejak berabad-abad lalu. Misalnya nama-nama herba atau minyak bunga matahari, zitun, biji bijan, habatusauda, tongkat ali dan lain-lain sudah lama dikenali dan setengahnya ada digezet dalam Quran akan khasiatnya.

Bagaimana tambahnya mungkin ada kelainan kepada Jerslin Power Oil ialah dari segi pemerosesnya dan juga formula yang digunakan termasuk juga bagaimana ia disaji berbeza dengan barangan lain di mana perbezaan itu adalah keistimewaan Jerlin Power Oil yang tidak akan dapat ditanding oleh barangan lain.

Apapun kelainan rumusan dan proses itu hanya dari teknikal sahaja tetapi apa yang penting segala-gala kebaikan dan kemujaraban barangan keluaran adalah di atas anugerah Allah s.w.t. juga. [wm.kl.11:30 pm 05/12/11]

1 comment:

Unknown said...

Ya puan shima mmg hebat. Beliau byk mbantu sy. Beliau antara mentor yg byk mberi Dorongan Dan nasihat kpd sy. Semoga Allah mberkati hambaNya ini