Saturday, December 24, 2011

Susupan Petang

Institiut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Tebangkalai
Selepas Kontrektor Rembak RM22 Juta

Penyalahan gunaan wang rakyat untuk kepentingan para kroni Umno bukan saja berlaku dalam projek seperti lembu gemuk, (NFC) projek Pulau Wawasan dan Monsoon Cup di Terengganu tetapi dalam projek-projek lain juga. Sesetengah projek yang dianugerahkan kepada kontrektor dilihat sebagai satu muslihat untuk memberi wang rakyat secara percuma saja kepada kroni parti Melayu yang parah kini itu.

Di Tanah Merah Kelantan kalau kita melalui jalan dari Bukit Panau ke Tanah Merah di sebelah landasan keretapi tepatnya di Kampung Cat Rimau akan ternampak sebuah kawasan pembinaan yang dilingkungi dengan dinding zink berwarna biru dacing.

Papan tanda projek berkenaan sudah pun runtuh dan hancur. Mungkin ia sengaja dihancurkan untuk tidak mendedahkan siapa gerangan pemilik projek berkenaan - kerajaan negeri atau kerajaan Persekutuan yang selalunya tertulis perkataan "Satu Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional."

Projek dimaksudkan ialah pembinaan Institiut Kemahiran Belia Negara Tanah Merah yang terletak di bawah Kementerian Belia dan Sukan. Kontraktor yang mendapat projek berkenaan ialah kroni Umno, bekas pemimpin Umno kawasan Rantau Panjang. Nilai projek itu RM79 juta.

Projek itu kini terbengkalai apabila kontrektor berkenaan gagal menyiapkan. Khabarnya bayaran mengikut progres sudah mencecah RM22 juta. Kerana kegagalan itu kontrektor berkenaan di tendang dan kini ia sudah pun ditender semula.

Projek berkenaan mulai dibina pada tahun 2007, ketika itu menteri belia dan suka ialah bekas Ketua Puteri Umno yang tidak kahwin-kahwin sampai kini, Azalina Othman Said.

Sewaktu saya melewati di tapak projek berkenaan seluas kira-kira tujuh ekar ada beberap ekor lembu yang tidak berapa gemuk dan dipercayai species kampung bukan species Australia sedang meragut rumput. Sebahagian dinding atau pagar zink berwarna biru juga sudah roboh.

Timpul persoalan apakah kontrektor itu hanya diterminate begitu saja tanpa dikenakan tindakan lebih keras. Kalau setakat didenda dan disenarai hitamkan lesen kontrektornya ia tidak memberi bekas apa-apa kerana yang penting kontrektor itu sudah pun merembak RM22 juta.

Dalam kes-kes sebegini elok kalau SPRM cuba jenguk-jenguk dan tenguk kenapa tander diberikan kepada kontrektor yang tidak mempunyai wang yang cukup. Apakah ada elemen rasuah di sebalik pemberian tander berkenaan?

Kebanyakan kontrektor yang memperolehi tander bernilai puluhan juta ialah kontrektor yang merupakan kenalan menteri, timbalan perdana menteri atau perdana menteri sendiri. Selain dari projek IKBN terdapat beberapa projek lain yang tertangguh dan kontrektor asalnya sudah ghaib wilbu ghuyup ke mana.

Ada juga projek di Kelantan bertukar konrektor beberapa kali kerana kegiatan menjual dan mendapat untung mudah. Bila berlaku kegiatan penyangap siang hari begini wang rakyatlah jadi mangsa kerana kerajaan akan memberi peruntukan baru kepada mana-mana projek bermasalah. Projek paling klasik ialah pembinaan telinga Jambatan Sultan Yahaya Petra yang dikatakan kontrektornya sudah bertukar tangan lebih dari dua kali.

Lantaran projek ini diberikan kepada kontrekotr orang Umno eloklah kalau Umno Kelantan turut mencampuri atas kelewatan projek berkenaan kerana ia merugikan wang rakyat dan negara. Mustapa Mohamned selaku Ketua Umno Kelantan wajar juga memberi perhatian. [wm.kl.2:45 pm 24/12/11]

No comments: