Sunday, March 23, 2008

Sebelum Tidur

Politik Terengganu Semakin Meruncing

KEMELUT politik Umno Terengganu semakin gawat dan meruncing. Perebutan untuk menjadi Menteri Besar masih belum ada keputusan muktamad. Idris Jusoh yang sudah ditolak oleh istana masih berharap dan berdoa agar dapat menyambung jawatannya.

Pihak istana pula menerusi Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) Terengganu telah memberi surat watikah perlantikan kepada Adun Kijal, Ahmad Said. Pemilihan Ahmad Said itu menjelaskan istana tidak mahukan kepada Idris Jusoh.

Ahmad Said dijangka mengangkat sumpah menjadi MB pagi semalam (23 Mac). Bagaimana pun majlis itu ditunda apabila 22 Adun Umno yang diketuai Rosol Wahid telah menanda tangani surat bantahan mereka atas pemilihan Ahmad Said sebagai MB. Mereka juga memberi amaran akan membaikot majlis angkat sumpah kalau Ahmad Said tetap dipilih sebagai MB.

Ketua kumpulan itu Rosol Wahid ialah calon MB yang ditunjukkan oleh Idris Jusoh sekiranya Idris sudah ditakdir tidak diterima oleh pihak istana.

Pegolakan ini mungkin akan berterusan dan jalan penyelesaiannya semakin buntu. Paling membingungkan lagi Ahmad Said diugut untuk dipecat sebagai ahli Umno. Ugutan kilat itu dibuat bagi menghalang beliau daripada mengangkat sumpah menjadi MB.

Dalam perhitungan Umno apabila Ahmad Said diugut demikian Umno mengira (kumpulan 22) Adun Kijai itu secara automatik tidak boleh mengangkat sumpah menjadi MB. Sebaliknya strategi berkenaan menimbulkan implikasi lain pula. Dari sudut lain sekiranya ugutan untuk memecatkan Ahmad Said sebagai simbol bahawa Umno Terengganu tidak menghormati kepada istana Terengganu.

Disebabkan Ahmad Said tidak mengangkat sumpah semalam, tarikh majlis angkat sumpah perlantikan MB Terenggan masih samar dan menjadi tanda tanya.

Keadaan di Terengganu kini meletakkan Umno sudah berkrisis dengan pihak istana. Cara Umno lakukan ke atas Ahmad Said itu suatu tindakan biadab ke atas istana. Walaupun mereka ingin mengajar istana yang enggan akur kepada pilihan mereka, tetapi tidak sepatutnya Umno bersikap demikian. Pergaduhan dengan istana sama sekali tidak menguntungkan Umno.

Sejarah di beberapa buah negeri sudah terbukti, siapa saja yang bergaduh dengan sultan atau raja, akhirnya merana dan berkubur sendiri. Contoh klasik di Kelantan apabila Umno bergaduh dengan istana menyebabkan parti itu menerima bahana kalah dalam pilihan 1990.

Dalam konteks di Terengganu pihak istana Terengganu masih menghormati kepada Umno yang mendapat majoriti dalam pilihan raya lalu. Ahmad Said juga adalah orang Umno, bukannya orang Pas. Sepatutnya Umno terima saja Ahmad Said untuk menyelesaikan kemelut berkenan.
Sekiranya istana Terengganu cuba melanggar kebiasaan dan perlembagaan pihak istana pasti akan menyerahkan watikah perlatikan kepada mana-mana calon Pas yang menang seramai lapan orang itu.
Bagaimana pun kerana para pemimpin Umno Terengganu ego dan ingin menunjukkan kuasa, mereka bersedia membelakangkan sultan. Jadi kalau sultan tiba-tiba ingin juga menunjukkan kuasa mereka ia adalah sesuatu yang wajar dan kena pada tempatnya. Tindakan Umno itu boleh disifatkan sebagai buku bertmu ruas.
Apakah kesudahan mengenai isu ini? Apa agaknya akan terjadi kalau pihak istana tetap mahukan kepada Ahmad Said? Apakah ke semua 22 Adun Umno akan meletakkan jawatan sebagai Adun? Berani dan bersediakah mereka berbuat demikian?
Saya kira kumpulan Adun yang berketuakan Rosol Wahid itu tidak akan berani berbuat demikian. Mereka hanya mengugut pihak istana saja. Tetapi apa kata kalau pihak istana tidak takut dan gentar dengan ugutan itu?
Di sinilah akan bermulanya satu episod baru dalam politik di Terengganu. Mungkin pilihan raya di kesemua 24 kerusi milik Umno itu adakan diadakan semula apabila kumpulan itu berpegang pada prinsipnya yang ingin meletakkan jawatan sekiranya sultan tidak akur kepada tuntutan mereka yang mahukan Idris Jusoh sebagai MB.
Sama-sama kita tunggu apa perkembangan esok! [kb.kel 1:20 pm 24/03/08]

No comments: