Monday, March 31, 2008

Enekdot Politik

Pendeknya Akal Politik Khir Tempe

PAGI ini baru saya mendapat jawaban kenapa Umno Selangor kalah dalam pilihan raya lalu dan Mohamad Khir Toyo (Khir Tempe) terlepas untuk menjadi MB walaupun partinya mendapat majoriti dalam DUN Selangor.

Sebabnya ialah kerana akal politik Khir Tempe ini sungguh pendek sekali.

Bila akal pendek maka sukarlah untuk Khir menyelami sesuatu yang bersifat zeni ataupun seni. Apa yang beliau nampak hanya apa yang tergalang di hadapan mata sahaja. Begitulah apabila diajukan mengenai evolusi ke atas wajahnya, beliau memberi alasan kerana beliau mengamalkan makanan tradisional Jawa iaitu tempe.

Ramai orang tergelak dan merasa lucu atas jawaban pendek akal Khir Tempe itu.

Dan pagi ini (seperti mana dilapor akhbar), Khir Tempe sekali algi menunjukkan kependekan akalnya. Katanya beliau tidak nampak yang Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) serius untuk berentak dengan Abdullah Ahmad Badawi bagi merebut kerusi Presiden Umno.

Apakah Khir tidak tahu apa yang dibuatkan oleh Ku Li sehari dua ini. Bahkan Ku Li bukan sehari dua ini bersiap dan buat homework untuk lawan Abdullah tetapi sejak setahun lalu.

Seharusnya mereka yang menggemari tempe bijak dan berpandangan jauh. Dapat menyelami apa yang tersurat dan tersirat. Kalau benda yang ada depan mata pun tidak nampak, alamat nak ...... lah kata P Ramlee.

Mungkin juga Khir Tempe tidak nampak apa yang berlaku sebab beliau tidak ke mana. Sejak kalah dalam pilihan raya asyik berkurung dalam rumah sahaja. Katanya dua tiga hari selepas kehilangan jawatan MB Selangor, Khir jadi sasau. Menangis dan mengurungkan diri di sebuah hotel di Shah Alam!

Cuba keluar dan lupakan kesakitan kerana kalah itu. Tenguklah alam sekitar yang hijau, lautan yang sudah hilang kebiruannya. Pandanglah dengan mata yang luas laksana mata Keadilan. Renung ke langit pandang dan tenunglah bulan Purnama yang megah tersenyum... barulah Khir Tempe akan tahu sejauh manakah serius atau tidaknya Ku Li.

Satu lagi bukti mengenai kependekan akal Khir Tempe ini, kalau dia berakal panjang pasti beliau masih boleh menjadi MB Selangor.

Kenapa tidak Umno /BN mendapat 20 kerusi di DUN Selangor, PKR hanya 15 dan DAP 13 manakala Pas 8. Tenunlah dari kitab ilmu hisab mana pun Umno/BN mendapat majoriti.

Sepatutnya Khir boleh memohon kepada Tuanku Sultan untuk angkat sumpah menjadi MB atas alasan partinya mendapat manjoriti. Soalnya selepas itu nanti beliau akan menghadapi undi tiak percaya oleh PKR-Pas-DAP, di DUN Selangor itu cerita lain.

Masa 60 hari semasa menjadi MB Khir boleh berunding dan berkira. Penyelesaian boleh dicari. Berbagai formula lagi boleh direka dan dilaksanakan. Tetapi kerana akal pendek, Khir tidak tahu hendak mendarab dan mencongakkan angka-angka itu semua.

Khir harus faham politik Malaysia hari ini sudah terpotang panting, tidak tahu kepala ekor lagi. Dah songsang tergalang. Tenguk apa yang berlaku di Perak, parti (Pas) yang dapat kerusi paling kecil dapat jadi MB, manakala di Terengganu Ahmad Said seorang senyawa sahaja, tetapi alih-alih dapat jadi MB.

Dalam hal ini Khir juga rupa-rupa tidak mempunyai biduwanda politik yang cekap dan bijak. Yang tidak boleh merancang dan menasihat Khir bertindak segera dan melakukan bingkisan-bingkisan ajaib untuk menyelamatkannya. Barang kali begitulah kalau hanya memiliki penasihat yang kerjanya membuncitkan perut dan yang bermulut luas muncung panjang tetapi tidak brilliant.

Tetapi dipendekkan cerita, kerana Khir Tempe sendiri pendek akal maka segala-galanya terlepas. Hendaknya selepas ini Khir jangan sahaja asyik mengevolusikan wajahnya tetapi kenalah juga perpanjangkan akal politik! Maaf. [wm.kl 8:45 am 31/03/08]

No comments: