Saturday, March 22, 2008

Susupan Pagi

Selamat Berjaya Kepada Shabery

PENDEKATAN yang diambil oleh Menteri Penerangan baru, Ahmad Shabery Cheek (foto) untuk berkawan dan tidak memusuhi penulis blog (bloggers) dialu-alukan. Begitu juga sikap untuk mempeduli dan menghormati media alternatif sesutau langkah bijak.

Sudah tentu sekiranya penulis blog didekati segala masalah yang bergelumbang dalam minda para blogers dapat dicungkil dan dikenal pasti. Penulis blog bukan saja-saja melontarkan isu, masalah dan pendedahan tanpa ada tujuan. Mereka juga ada peranan dan tanggungjawab sosial kepada agama, bangsa dan negaranya.

Kalau mengambil kira kenapa penulis politik kadang-kadang menjadi iseng mendedahkan hal-hal peribadi dan membongkarkan penyelewengan sehingga mengaibkan mereka terlibat, ianya dibuat atas satu niat ingin mengajar mereka berkenaan. Orang politik hanya boleh ditegur menerusi media saja.

Nasihat dan teguran secara baik dan bisik-bisik di balik pokok tidak akan dipedulikan. Segala nasihat atau pandangan itu masuk telingan kanan keluar telinga kiri saja. Pemimpin paling sombong dalam dunia ialah pemimpin politik!

Selepas kita tegur, dedahkan keburukan dan kebobrokan hawa nafsunya barulah mereka mula melihat ke dalam diri. Selagi tidak berbuat demikian selama itulah mereka merasa nyaman dengan (keburukan) yang mereka lakukan itu. Selalunya mereka insaf selepas kehilangan kuasa dan kedudukan.

Pun begitu ada setengah yang ego tidak mahu berganjak langsung dan tetap menegakkan benang basah. Ahli politik yang keras pedal dan bersikap kucing timbus tahi seperti itu hanya tunggu masa saja untuk masuk ke lubang kubur. Selepas masuk linag lahad (politik) dan bersendirian barulah menyesal tidak habis.

Eloklah kalau Shabery mengambil pendekatan itu. Berjumpa dan berdialog dengan blogers secara terbuka menyelami perasaan mereka dan mengetahui perjuangan mereka. Kita yakin kalau blogers didampingi mereka akan berfikir banyak kali sebelum membuat keputusan untuk 'melutu' seseorang ahli politik.

Bukan semua blogers atau penulis politik mengharapkan imbalan, sampul bersurat, atau makan malam dan sebagainya. Mereka juga ada agenda perjuangan dan bertolak dari rasa ikhlas dan tanggungjawab kepada agama, bangsa dan negara.

Hendaknya Shabrey yang dikenali sebagai ahli politik yang rasional dan sedarhana tidak terikut dengan perangai bodoh sombong menteri penerangan sebelum ini yang berperasan dirinya dirinya hebat, kuat, bijak dan berpengetahuan, walhal apa yang sebenarnya beliau ternyata lebih haprak dari segala kumpulan haprak.

Kepada Shabery diucapkan selamat berjaya dan semoga niatnya hendak memberi fokus baru dalam dunia media Malaysia (RTM) akan berjaya. [wm.kl. 22/03/08]

No comments: