Thursday, March 27, 2008

Rencana Khas

Abdullah dan para gundik belajarlah jadi berani


PERPECAHAN dan kerosakan didalam Umno hari ini semakin parah tidak boleh dinafikan oleh sesiapa dan tidak boleh disembunyikan lagi. Jika bangkai ia sudah berbau, kebusukannya sudah memasuki ke bilik tidur orang ramai. Di mana-mana orang memperkatakan dan memerhati apa yang berlaku dan menimpa Umno pada masa ini.

Sehubungan itu kedudukan Abdullah Ahmad Badawi sebagai Presiden Umno dan PM juga turut sama terjejas. Semakin hari kedudukannya semakin lemah dan tercabar. Apa yang sedang dilakukan oleh ‘gundik-gundik’ beliau dalam Umno nampaknya tidak menjadi.

Kemelut dan perebutan kuasa (jawatan MB) di Terengganu seakan sedang membawa satu bala besar kepada Abdullah. Kredibilitinya tercabar dan kuasa Umno yang diperolehi menerusi demokrasi juga tidak lagi dihormati.

Apa sebab dan kerana apa menyebabkan istana Terengganu tidak bersedia menerima calon MB, Idris Jusoh yang dicadangkan Abdullah itu soal lain. Yang jelas bahawa beliau sudah tidak dihormti lagi.

Menyedari itu para gundik Abdullah sedang berusaha. Padangan secara peribadi, berkumpulan dan menerusi bahagian Umno dilontar dari segenap penjuru. Cara ia dibangkitkan seperti ianya dirancang demikian rupa untuk mempertahankan Abdullah. Begitu pun segala pandangan dan resolusi itu tetap tidak memberi kesenangan dan keselesaian kepada Abdullah.
Dunia melihat beliau makin tercabar dan lemah.

Salah satu usaha yang dikira dapat menyelamatkan kedudukan Abdullah dan menstabilan kerajaan yang tidak mendapat majoriti 2/3 itu ialah dengan menangguhkan permilihan dalam Umno.

Sejak awal-awal lagi sudah diduga Abdullah akan menggunakan kedudukan dan kuasa preogatif sebagai presiden Umno untuk berbuat demikian. Majlis Teringgi (MT) Umno yang merupakan ‘gundik jalang’ Abdullah dijangka akan bermesyuarat esok (hari ini Khamis) dan membuat keputusan itu.

Gundik-gundik bernama Ahmad Zahid Hamidi, Muhammad Muhd Taib, Shahril Abdul Samad dan lain-lain telah pun menyarakan dan memberi berbagai alasan kenapa pemilihan itu perlu ditangguhkan. Gundik-gundik yang bercakap itu adalah sang gundik baru mendapat kuasa. Mereka ini juga berada dalam ketakutan dan bimbang jawatan yang baru disandangkan itu akan hilang. Gundik ini begitu sayang kepada kuasa dan kedudukan yang baru dicapai itu.

Jadi disamping untuk mengukuh dan menyelamatkan keadaan Abdullah yang dalam sesak nafas itu, mereka juga mahu menyelamatkan kedudukan mereka.

Para gundik yang baru mendapat jawatan dan kuasa menteri sangat takut kepada pemilihan itu. Mereka tahu mereka juga akan dilanda. Jadi mereka yang sama nasib dan kedudukan dengan Abdullah akan bersetuju agar pemilihan ditangguhkan. Mereka juga takut kalau pemilihan diadakan mereka juga turut sama hanyut bersama Abdullah.

Di sini untuk pengetehuan Abdullah dan para gundik yang pengecut kehilangan jawatan baru disandang itu mereka harus sedar. Gelombang yang berlaku sekarang ini tidak dapat ditahan dan dibedung lagi. Tidak ada guna Abdullah menggunakan kuasanya menagguhkan pemilihan itu kalau ianya tidak dihormati.

Sebaliknya beliau akan mendapat kesan buruk, orang akan melihat beliau pengecut dan penakut dan menggunakan para gundik untuk menjadi benteng kekuasaanya.

Sebelum ini pemilihan telah pun ditangguhkan. Mula ianya bakal diadakan tahun lepas. Tetapi memandangkan pilihan raya diadakan menyebabkan pemilihan itu dicadangkan selepas pilihan raya. Kononnya pemilihan seelum pilihan raya akan menjejaskan parti tersebut. Apabila pilihan tidak berpihak kepada BN dan Umno pemilihan akan ditangguhkan lagi.

Apa yang dibimbangkan kalau penangguhan dilakukan ia akan ditentang dari dalam. Katakan kalau 50 ketua-ketua bahagian menolak penangguhan itu ia membahayakan kedudukan Abdullah. Apa lagi kalau kebetulan kesemua ketua bahagian itu adalah ahli Parlimen.
Keadaan jadi runyai lagi kalau mereka bersedia menyokong pembangkang di parlimen. Semuanya boleh berlaku.

Justeru cara paling baik ialah Abdullah menolak cadangan penaggguhan itu.Hadapi relaiti dan masalah secara gentelemen dan sebagai anak jantan. Kalau hendak kalah, kalahlah dalam gelnggang dan bukannya mati di atas rumah berjendelakan kaca.

Abdullah perlu buktikan dakwaan sebelum ini yang beliau masih mendapat sokongan padu. Walaupun tidak dapat 2/3 di parlimen beliau masih mendakwa BN masih menang besar. Kalau benar dakwaan itu kenapa perlu takut untuk berhadapan dengan ahli Umno?

Kepada Abdullah dan para gundik jalangnya hendak bertanggungjawab dan belajarlah menjadi ahli politik yang berani mencincang dan berani memikul. [wm.kl 8:00 am 26/03/08]

No comments: