Sunday, March 30, 2008

Enekdot Politik

Tahniah Ahmad Said dan Dr Hassan Ali

ADA dua visual disiarkan TV3 lewat Buletin 1:30 sekejap tadi menarik perhatian saya. Pertama ialah majlis angkat sumpah Ahmad Said sebagai MB Terengganu. Kedua visual Dr Hassan Ali potong reben menandakan perasmian loji air di salah satu tempat di Selangor.

Perasaan berbeza bila melihat kedua visual itu. Tak kala melihat visual majlis angkat sumpah (yang disiarkasn secara sedarhana saja) perasaan terusik apabila melihat MB Terengganu yang baru berpelukan dengan bekas MB Terengganu, Idris Jusoh.

Mereka berpelukan dan sambil membisik sesuatu. Aksi itu menyentuh kalbu kerana itulah sifat-sifat yang dikehendaki oleh agama, bermaaf-maafan apabila antara satu sama lain ada terasa hati atau tersinggung perasaan.

Apa yang ditunjukkan oleh kedua mereka itu adalah satu sikap orang politik yang gentlemen dan bernilai tinggi. Mereka mampu melupai segala titik bengik demi kebaikan bersama.

Dalam dunia politik, pemainnya boleh bergaduh macam dunia hendak khiamat esok! Namun adapabila sudah ada penyelesiaan pergaduhan pun selesai serta merta. Biasanya rakyat dan pengikut menjadi mangsa kerana terbawa dengan sentimen mempertahankan juara masing-masing.

Sebaiknya bagi para penyokong selepas juara berbaik, maka pengikut dan penyokong juga hendaklah berbaik sama.

Syabas diucapkan kepada Ahmad Said dan Idris Jusoh yang sangup hadir pada majlis yang tentu sangat menyentuh jiwanya itu. Itulah semangat ahli politik sebenar, berani mengaku kalah dan cepat insafkan diri.

Manakala takkala melihat visual Dr Hassan Ali memotong reben merasmikan loji air, timbul satu perasaan puas di dalam jiwa! Kerana bukan saja Dr Hassan tetapi banyak orang mahu melihat ada pemimpin Pas dan pembangkang lain yang berbuat demikian.

Kalau selama ini yang tarik langsir, letak plak, potong reben atau tembak pistol melepaskan sesuatu perserta hanya di kalangan pemimpin Umno dan BN saja. Kali ini tugas itu sudah bertukar tangan kepada pemimpin pembangkang pula.

Cuma beberapa minit selepas memerhati aksi itu, tertusuk di dalam hati sebuah harapan, aksi itu tidaklah pula menjadikan orang seperti Dr Hassan Ali seronok melampau sehingga melupai daratan.

Walaupun sudah mengambil sebahagian tugas pemimpin Umno dan BN, namun diri hendaklah senantiasa istiqamah dengan sifat sedarhana dan tidak mudah lupakan daratan.

Tahniah dan syabas juga kepada Dr Hassan Ali, yang mana selepas ini bolehlah beliau berkira-kira untuk mengembalikan semula kerusi Naib Presiden Pas yang ditinggal tanpa sepatah berita ketika muktamar tahunan tahun lalu. [wm.kl. 2:00 am 30/3/08]

No comments: