Friday, March 28, 2008

Ulasan Peristiwa

Iktibar apa yang berlaku terhadap Idris Jusoh

MSO

(kemaskini) NASIB malang yang menimpa bekas MB Terengganu, Idris Jusoh bukan perlu diinsafi oleh dirinya seorang sahaja. Pengalaman dan peristiwa itu boleh dikongsi oleh banyak manusia khususnya manusia politik. Bila kejadian itu menimpa Idris janganlah ada yang bertepuk girang atas apa yang berlaku.

Kejadian itu ada iktibarnya. Ada pengajaran tersembunyi di sebalik apa yang berlaku itu. Apa yang boleh dilihat dengan jelas bahawa manusia itu sekadar mampu berusaha sahaja, tetapi yang menentukan Tuhan juga.

Ia juga memberi jawaban bahawa kalau pun kita beriya untuk jadi MB, melakukan apa saja termasuk mewujudkan media untuk naikkan diri sendiri, menggunakan wang, menyusun dan mencaturkan parti, tetapi kalau Tuhan tidak izin ia tetap tidak diperolehi.

Dalam hal ini kuasa dan ketentuan Tuhan itu megatasi kuasa dan keinginan nafsu manusia.
Rancanglah, apa-apa pun keputusan akhirnya ia ditangan Tuhan juga. Sesetengah ahli politik bukan main lagi merancang untuk masa depannya dalam politik. Menyusun strategi sampai menyeksa dan menganiayakan orang lain. Setengahnya lupa bahawa kuasa penentunnya ditangan Tuhan.

Akhirnya perancangan itu bersepah di tengah jalan juga.

Apa yang berlaku ke atas Idris Jusoh adalah gambaran apa yang berlaku ke atas beberapa orang ahli politik. Cuma kerana isu Idris Jusoh dominan orang nampak hanya Idris saja gagal kali ini. Malahan masih banyak tokoh politik yang mengigit jari selepas pilhan raya lepas, salah satunya ialah Shahidan Kassim.

Tidak kesampaian

Mereka menang pilihan raya tetapi tidak memperolehi apa yang dihajati. Ada yang ingin menjadi Exco, tetapi tidak kesampaian. Ada yang ingin menjadi Speaker tetapi ditolak. Ada yang hendak jadi Timbalan Menteri Besar (TMB) namun terus kempunan.

Di Kelantan semasa pilihan raya lalu bagaimana percaturan dibuat oleh orang tertentu untuk memastikan puaknya naik kemudian menguasai Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan. Harapannya bila kumpulannya naik maka senanglah beliau menongkah ke atas merajui negeri.

Percaturan dibuat di peringkat kawasan lagi degan menamakan orang-orangnya sebagai calon dan cuba menyingkirkan calon-calon yang popular di peringkat bawahan. Dalam usaha ini kerja menafikan hak orang lain, memburuk dan memfitnah dilakukan. Poltik Machiavelli berleluasa di Kelantan dalam pilihan raya lalu, yang mana ia seolah-olah Pas semacam tidak berpegang lagi kepada Quran dan Hadith.

Isu perebutan calon adalah hasil daripada keghairahan orang-orang yang ingin melonjak cepat dalam politik. Sebab itu nama-nama calon di Kelantan dalam pilihan raya lalu berubah beberapa kali. Mulanya nama si anu sudah dipilih, kemudian di sebelah petang nama lain pula dinaikkan dan nama asal digugurkan. Esok nama lain pula naik, lusa nama lain pula dimasukkan.
Perebutan dan lobi melobi sungguh hebat sekali.

Apa yang berlaku sangat mencemaskan. Namun Pas masih terselamat kerana wujud gelombang yang inginkan Pas menang. Kepulangan anak-anak Kelantan di perantuan yang dianggarkan lebih 20,000 menyelamatkan Kerajaan Pas. Mereka ini tidak tahu apa yang berlaku di dalam jubah Pas dan menerima Pas sebagai parti yang ideal daripada BN.

Hakikat di dalam Pas sendiri agak parah pada pilihan raya lalu. Jadi kesyukuran dan tahniah harus diberikan kepada gelombang dan kesungguhan anak-anak Kelantan yang pulang untuk mempertahankan Kerajaan Pas Kelantan! Projek debu, kambing, kifalaah dan dinar tidak memberi sumbangan besar dalam kejayaan Pas dalam pilihan raya lalu.

Strategi dan percaturan bukan saja semasa menamakan calon-calon pada pilihan raya. Semasa membentuk barisan Exco juga khabarnya berlaku kegawatan. Sekurang-kurang dua senarai diserahkan kepada pihak Istana untuk disahkan. Dalam usaha ini ada orang yang menggunakan kedudukan dan popularitinya menafikan hak orang lain. Tok Guru Nik Aziz juga telah diperkotak katikan. Mengejutkan nama yang disenarikan oleh orang berkenaan ditolak oleh Istana!


Situasi ini sampai memeningkan kepala Tok Guru Nik Aziz. Sebab itulah kalau dilihat kepada barisan Exco Kelantan hari ini ia semacam tidak seimbang. Benarlah kritikan Ibrahim Ali, semasa berceramah di Putik dua tiga malam lepas, bahawa perlantikan Exco Kelantan tertompok di sesuatu kawasan sahaja dan bukan menyeluruh.

Bernafsu besar

Politiking dalam Pas Kelantan akhir-akhir ini membimbangkan. Ia boleh mendatangkan masalah kepada Pas jika dibiarkan. Kemenangan cemerlang Pas dalam pilihan raya 8 Mac lalu tidak menjamin Pas akan selamat dan terus kuat. Selagi ada mereka yang bernafsu besar untuk berkuasa dan menunjukkan hebat, Pas Kelantan tetap terdedah kepada masalah perebutan kuasa dan pembentukan empayar untuk kepentingan peribadi.

Apa yang dapat dirasakan, menjelang penguduran Nik Aziz sebagai MB Kelantan akan mencetuskan ruang kepada pergolakan itu. Di sini saya tidak bercadang mengulas lanjut.

Cuma ingin berpesan supaya menjelang penguduran Nik Azi sebagai MB, Pas harus bersiap sedia. Paling penting Nik Aziz sendiri perlu menamakan siapa penggantinya dengan mengambil kira sokongan akar umbi.

Cadangan beliau sebelum ini untuk menyerahkan kepada badan Perhubungan Pas Kelantan memilih dan menentukan siapa yang layak menjadi MB adalah baik dan sangat tepat. Pilihan badan itu mencerminkan kehendak akar umbi dan bukannya dari telunjuk pihak tertentu.

Apapun nasib yang menimpa Idris Jusoh hendaklah diinsafi oleh semua ahli politik. Mereka jangan mengira perancangan yang mereka lakukan sempurna, sebaliknya perancangan Allah lagi sempurna dan kamil. [wm.kl 3:00 am 28/03/08]

No comments: