Tuesday, March 18, 2008

Kabinet Abdullah

Kabinet Membersihkan Orang Najib

SAYA tidak pasti apakah semasa Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan senarai jemaah menteri pada tahun 2004, Najib ikut sama berdiri di sisinya ataupun tidak. Kalau tidak silap ketika itu Najib ada mendampingi Abdullah disepanjang mengumumkan kabinetnya itu.

Seperti mana ketika mengumumkan pembubaran parlimen pada 24 Februari lalu Najib tegak berdiri di samping Abdullah bagaikan pengawal keselamatan!
.
Besar ertinya bila Najib ikut sama tercegak mendampingi Abdullah. Orang akan melihat timbalan itu setia kepada ketuanya dan mereka dilihat dalam keadaan mesra dan akrab.

Jadi apabila Najib tidak ada semasa Abdullah mengumumkan jemaah kabinet siang tadi menyebabkan mungkin ada orang bertanya dan situasi itu menjadi tanda tanya. Abdullah menjelaskan kepada wartawan yang menimbulkan persoalan itu dengan menjawab Najib bukan timbalan perdana menteri, esok baru dia TPM, ujarnya.

Logik jawaban Abdullah itu. Tetapi apakah selaku TPM dalan kerajaan sementara Najib tidak boleh berdiri di situ? Salahkah?

Lantaran ketiadaan Najib maka ia menjadi isu. Apa lagi dilihat kepada nama-nama menteri yang baru dilantik dan nama menteri atau timbalan menteri digugurkan menjadikan ketiadaan Najib itu penuh tanda tanya. Ketiadaan itu seolah pengumuman kabinet hari ini kurang selesa buat Najib.

Apakah Najib sengaja tidak mahu hadir kerana kecewa dengan jemaah menteri hari ini? Yang jelasnya beberapa menteri yang digugurkan kecuali Rafidah Aziz adalah mereka yang dianggap sebagai saldadu dan intelligent Najib. Jamaluddin Jerjis, Tengk Adnan Mansor adalah orang kanan Najib. Tidak ada sebab musabab pula kenapa mereka digugurkan.

Kalau mengambil pedoman kepada kata-kata Abdullah di mana mereka yang dilantik telah lepas pemeriksaan polis dan BPR bolehkah dianggap mereka yang tidak dilantik semula itu tidak lepas tapisan polis dan BPR? Begitukah?

Tanpa prejudis, dilihat dari sudut politik pengguguran mereka itu ada sangkut paut dengan musim pemilihan pemimpin Umno Julai hadapan. Sedar atau tidak sedar sebenarnya mereka yang digolongkan dalam golongan Najib sudah lama bergerak membuat kerja-kerja subversif untuk Najib.

Mereka bergerak dalam diam. Tetapi bab kata orang sepandai-pandai tupai melompat akhirnya ke tanah juga. Mungkin tembelang mereka sudah terburai. Barang kali Abdullah sudah tahu siapa yang menjadi taukeh kepada gerakan untuk menaikkan Najib dan menjatuhkan beliau. Ada orang-orang tertentu dikatakan membayar individu tertentu untuk berkerja memaki hamun Abdullah setiap hari.

Di mana dan di hadapan siapa sahaja orang ini akan menjalankan tugasnya memaki hamun dan memburukkan Abdullah. Dalam keadaan ini mereka tidak menyebut langusng mengenai kebusukan Najib. Seolah-olah mereka tidak ada kena mengena dengan Najib.

Mungkin kerana Abdullah menyedari ini maka tindakan itu diambil. Sebelum keadaan parah maka beliau harus bertindak membersihkan mana-mana bahagian yang buruk dan boleh menimbulkan masalah kepadanya.

Manakala pengambilan muka baru ke dalam kabinet seperti Zaid Ibrahim jelas untuk membendung kuasa Najib di Kelantan yang digerakan oleh Fatmi Che Salleh. Kalau ikut adat Fatmi yang perlu dibawa masuk ke dalam kabinet bukannnya Zaid. Tetapi kenapa Zaid? Tentulah ada motifnya.

Kesimpulannya kabinet yang dibentuk tengah hari tadi adalah kabinet untuk menjaga kuasa dan kedudukan Abdullah sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno. Kabinet untuk mengawal serangan hendap oleh Najib yang boleh berlaku pada bila-bila masa. Soalnya apakah orang yang dilantik itu semuanya akan berpihak kepada Abdullah? Ataupun ada di kalangan mereka bersifat talam dua muka, sing menyokong Abdullah malam menyokong Najib! [wm.kl 11:40 pm 18/03/08]

No comments: