Tuesday, March 25, 2008

Ulasan Pagi

Idris Jusoh Gagal Jadi “Sultan” Perlu Kosongkan Kerusi Jertih

MELIHAT dan memerhati apa yang berlaku di Terengganu – kemelut dan perebutan jawatan MB Terengganu ia semuanya berpunca daripada sikap keras kepala dan degil Idris Jusoh. Kalau Idris Jusoh tidak keras kepala dan degil, pasti kemelut itu tidak akan terheret begitu jauh sehingga menimbulkan ketegangan antarta Majlis Penasihat Pemangkut Rajaya (MPPR) dan Umno.

Tetapi gara-gara Idris keras kepala menyebabkan hubungan istana dengan sebilangan Umno di Terengganu begitu meruncing dan tegang. Jika tidak dibendung masa depan Umno dengan istana juga akan menjadi tidak ‘lendik’.

Dari segi demokrasi memanglah parti Idris Jusoh (Umno) berhak untuk menerajui kerajaan Terengganu. Salah seorang daripsada 24 Adun itu boleh dilantik menjadi Menteri Besar. MB bukan seharusnya Idris Jusoh walaupun sebelum ini beliau menjadi MB. Hakikat ini seakan cuba dinafikan Idris dan merasakan dirinya saja yang layak menjadi MB.

Kuasa demokrasi dan istana dalam konteks amalan dan tardisi orang Melayu memerintah negeri adalah sama berkuasa. Rakyat dan dengan istana saling bergantungan dan kukuh mengukuh antara satu sama lain.

Dalam satu-satu hal demorkasi kena akur kepada kemuliaan raja, dn dalan hal-hal tertentu dan keadaan tertentu pula raja atau istana perlu menghormati kuasa dan aspirasi rakyat.

Apabila Sultan Terengganu tidak mahu menerirma Idris Jusoh menjadi MB maka adalah sebab musababnya. Sultan tidak akan bertindak sewenang-wenangnya kalau tidak ada sebab musabab. Tentulah pula tindakan itu lebih menjaga kepentingan rakyat dan negeri daripada menjaga dan mahu mengambil hati segelintir manusia lain.

Istana atau sultan sangat arif mengenai itu. Apa lagi Sultan Ternegganu adalah antara sultan yang berhemat, berbudi tinggi dan pengamal syariat (Islam) yang membanggakan umum. Baginda tidak ada kepentingan peribadi dalam kemelut di Terengganu itu. Apa yang dilakukan ialah demi rakyat dan negeri.

Apakah rahsia maka Idris berkeras tetap mahukan jawatan MB itu tidak pula diketahui. Cuma jika dilihat kepada sikap keras kepala Idris itu ianya memberi gambaran ada sesuatu perkara besar yang cuba dipertahankan dan sedang diselindungi oleh Idris. Apakah beliau bimbang jika beliau tidak menjadi MB beliau akan berhadpan dengan maslaah.

Ataupun beliau sebenarnya sedang cuba berusaha melindungi rahsia orang lain. Kedudukannya sebagai MB selama empat tahun lalu (2004 – 2008) beliau telah melakukan sesutu yang jelek di mana kalau ia terbongkar boleh menjejaskan kehormatan dan kredibiliti orang lain. Begitukah?
Maksudnya Idris hari ini sedang berjuang kerana ingin menyelamatkan orang lain walaupun beliau terpaksa membakar diri sendiri!

Dari segi zahiriah dan moralnya, Idris sudah tidak layak menjadi MB. Beliau cakap tidak serupa bikin, dan bikin tidak serupa cakap. Mulanya beliau menyerahkan dirinya kepada qoda dan qadar. Beliau juga memperakui akan menyerahkan segala-galanya kepada istana.

“Apa saja yang diputuskan oleh istana, saya akan ikut,” begitulah tutur Idris Jusoh.
Idris Jusoh ternyata tidak berpegang kepada kata-katanya sendiri. Beliau seakan mahu melawan qoda dan qadar dan cuba menjadi raja. Beliau seakan yakin bahawa kedudukannya selaku Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu serta watikah yang diberikan oleh Abdullah Ahmad Badawi itu mengatasi ketentuan Allah dan juga mengatasi kuasa raja.

Inilah silap dan puncanya mengapa kemelut dan perebutan itu berpanjangan. Sekiranya beliau akur dan sedia menerima ketentuan Allah s.w.t. sudah tentu gelora dan kemelut itu tidak akan berpanjangan. Hari ini negeri Terenggau sudah pun mempunyai Kerajaan baru seperti mana negeri-negeri lain.

Pun begitu masa masih belum terlamat untuk Idris mahasabah diri. Kemelut di Terengganu boleh dilengsaikan. Apa yang Idris perlu fikirkan bukan soal air mukanya tetapi kedudukan rakyat Terengganu.

Sebaiknya Idris memohon ampun kepada Sultan Terengganu, dan ‘perkenankan’ Ahmad Said (foto) menjadi Menteri Besar. Selepas itu sebagai tangungjawab ke atas apa yang berlaku Idris hendaklah dengan terhormatnya melepaskan kerusi DUN Jertih. Afdal juga Rosol Wahid perlu melepaskan kerusi DUN Ajil kerana beliau adalah hulubalang Idris dalam mengeruhkan keadaan politik di Terengganu hari ini. [perdana kb 9:00 am 25/03/08]

No comments: