Saturday, March 22, 2008

Sorotan Isu

Politik Gertak Ke atas Khir Toyo
Mengapa Khir Toyo Lepas Jawatan Dalam Parti?

AWAL-AWAL lagi saya sudah merasakan pengakuan Mohamad Khir Toyo dalam tv sewaktu mengumumkan beliau melepaskan jawatan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor kononnya atas kerelaan beliau dan tidak ada sebarang tekanan ke atasnya saya tidak mempercayainya. Sebabnya, masakan semudah itu Khir melepaskan jawatan yang cukup berprestaj itu.

Semua orang bermati-matian berusaha untuk memegang jawatan itu. Khir pula dengan senang melepaskanya, macam melepas merpati putih tanda kedamaian! Alasan Khir Toyo beliau lepas kerana ambil tanggungjawab atas kekalahan teruk BN/Umno di Selangor. Benarkah?

Tidak masuk akal alasan berkenaan. Khir sengaja mencari alasan untuk menghalalkan tindakannya. Dalam soal ini bekas MB Selangor itu ada menyembunyikan sesuatu daripada pengetahuan umum. Khir tidak jujur kepada dirinya sendiri.

Dalam keadaan sekrang beliau seharusnya tidak menjadi pandir. Beliau harus berani berterus terang dan membela diri sendiri. Dalam keadaan sekarang tidak ada gunanya ikhlas dan berkorban untuk kesejahteraan parti. Umno dalam apa keadaan dan lakulah apa sekalipun ia tidak akan sejahtera lagi. Umno sudah parah!

Bagi saya Khir tetap kena tekan. Atau kena masukkan dalam botol dan mulut botol ditutup! Ini menyebabkan Khir tidak dapat bernyawa dan menjadi sempuk. Kalau beliau tidak ditekan dan diasak, saya kira bukan semudah itu untuk Khir keluar dari pintu pejabat Umno Selangor.

Kalau benar alasan yang dikatakan Khir itu, ini bermakna bukan beliau saja yang kena berbuat begitu. Orang lain juga yang partinyanya kalah perlu berbuat demikian.

Mahadzir Khalid di Kedah kena lepaskan jawatan Pengerusi Umno Kedah. Kedah juga mengalami nasib sama dengan Selangor. Kedah juga terlepas kepada pembangkang. Pas telah membentuk kerajaan di sana. Menteri Besarnya, Azizan Abdul Razak.

Menangis dua jam

Begitu juga dengan Perak. Tajol Rosli Ghazali bukan saja perlu menangis kerana tidak mahu tinggalkan kediaman Menteri Besar atau menangis dua jam kerana nak serahkan kerusi Gerik kepada MCA. Tetapi beliau juga kena menangis dan lepaskan jawatan pengerusi perhubungan Umno Perak.

Perak juga bukan menang. Pembangkang, PKR-Pas-DAP telah menubuhkan kerajaan di negeri berkenaan. Mohd Nizal Jamaluddin sudah menjadi Menteri Besar.

Begitu juga dengan Annuar Musa di Kelantan. Annuar Musa dan Awang Adek Hussein juga gagal untuk merampas Kelantan. Annuar juga perlu melepaskan jawatan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan. Bukan itu saja jawatan-jawatan lain juga perlu dilepaskan termasuk jawatan Presiden Kafa, pengerusi surau Bukit Marak dan sebagainya. Sebab tanggungjawab dan malu Annuar sangat besar di Kelantan. Selain dia kalah taukeh dia juga kalah!

Di Kelantan MBnya ialah, *****.... eh... bukan...bukan masih lagi Nik Abdul Aziz Nik Mat, dan bukan Awang Adek, Awang Adek sudah terkorban khbarnya masih nanar sampai hari ini.

Tetapi kenapa mereka tidak ambil tanggungjawab seperti Khir Toyo? Apakah mereka itu tidak ada muka atau jenis muka ditampal dengan belulang biawak? Tidak tahu malu muka! Manakala Khir pula yang suka makan tempe itu tahu malu dan ada perasaan bertanggungjawab?

Justeru apa yang Khir kata itu hanya alasan sahaja. Apa yang berlaku beliau kena tekan agar melepaskan jawatan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor. Kalau bukan kena tekan tidak semudah itu Khir bersedia untuk berundur. Masakan sebagai bekas MB beliau hilang penyokongnya sekelip mata sahaja. Ke mana menghilangnya Exco yang mengelilingi beliau selama ini?

Khir ini pun satu jenis manusia juga, orang tekan sikit sudah mengaduh, sudah mengaku kalah. Apalah jenis ahli politik kalau serapuh itu! Jelas Khir bukan seorang fighter.

Siapa yang menekan Khir Toyo di Selangor?

Untuk mengetahuinya cukup mudah. Tenguk siapa yang dilantik oleh Abdullah Ahmad Badawi mengetahui Umno Selangor. Dia ialah Muhammad Mohd Taib bekas menantu Sultan.

Suara ghaib

Jadi orang yang menekan Khir tidak lain dan tidak bukan, ialah bekas MB Selangor itu. Dalam hal ini sudah pasti Muhammad Taib akan gunakan suara ghib untuk tidak menampakknya.

Mungkin Muhammad Taib ada sound sesuatu kepada Abdullah mengenai Khir sehingga Abdullah merestui agar Khir Toyo berundur.

Abdullah yang terkenal dengan hobi suka tidur itu tidak akan mengetahui apa yang berlaku di Selangor kecuali ada orang yang memberi tahu dan membisikan sesuatu di telinganya. Selalunya Abdullah mengendorsekan sahaja apa-apa yang telah diputuskan.

Kemalangan yang menimpa Khir Toyo itu ialah kerana beliau kurang cekap dan tidak dapat membaca riak dalam ombak. Beliau kurang bijak membaca teka teki politik. Beliau seperti jahil dengan Machiavellism.

Jadi ada apa yang berlaku di Selangor terhadap Khir Toyo ialah beliau telah menjadi mangsa permainan politik gertak dan kodeta. Sesiapa yang mudah gelabah dan cemas maka mudahlah pula kuasa yang digenggamnya akan dikodeta! [klang 4:00 pm 22/03/08]

No comments: