Sunday, June 6, 2010

Celoteh Murai 71

Kesiannnn... Jamil Khir Bahrum

BILA dipostkan cerita tentang Syed Hamid yang nak dilantik jadi Pengerusi Lembaga Tabung Haji tetapi terpaksa di KIV (mungkin juga ditarik semula atau diganti dengan jawatan lain yang lebih rendah tarafnya), ramailah orang bertanya Murai mengenai peranan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Jamil Khir Bahrum.

Mereka bertanya dan soal, kenapa kalau Jamil yang minta Syed Hamid tarik balik alias tolak perlantikan itu. Mereka tanya Murai tidakkah kalau menurut prosudernya Jamil yang buat perlantikan sebab dia menteri, dan kenapa 'muskilnya' tetiba dia suruh Habib itu tarik balik pulak.

Murai mulanya jadi pening kepala juga nak jawab dan nak jelas perkara ini. Kalaulah ianya sungguh berlaku begitu, 'rewel' sangatlah keeadaanya.

Memanglah kalau ikut prosudernya surat perlantikkan itu dibuat oleh Jamil sebab dia menteri bertanggungjawab mengenai Lembaga Tabung Haji. Dan sudah tentu juga sebelum buat surat Jamil akan rujuk dulu kepada bos dia, perdana menteri. Lepas PM setuju baru dia buat surat pelantikan.


Atas logik dan peraturan biasanya itu Murai rasanya, kalau bukan kerana ada orang lain yang memaksa Jamil untuk bagi tahu Habib Syed Hamid, Jamil tidak akan buat. Mana dia akan berani untuk ubah keptusannya.

Lagipun cara begitu boleh mejejaskan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang menteri agama. Ulamak mana boleh cakap berbelit-belit dan mengubah baris al Quran!
Kalau dia buat bermakna dia tidak menghomari dirinya sendiri. Orang juga berkata dia mempunyai lidah biawak yang bercabang dua. Dia lantik dia tarik, bukankah 'ngor...' kerja macam itu. "Ngor" kepada pembaca blog ini ialah tolol, dungu, sinting dan seerti dan seperangai dengannya.

Makanya dalam hal ini apa yang Murai dapat telahkan Jamil sudah jadi serba salah.
Untuk Jamil pertahankan keptusannya tidak mungkin. Murai percaya dan yakin Jamil lebih sayangkan jawatan menteri itu daripada membuat keputusan yang benar. Persetan dengan maruah asalkan pendapatan menerusi jawatan menteri tidak akan hilang. RM20 hingga 30 ribu sebulan banyak wei.... Murai tidak kira Jamil sanggup kehilangan rezeki kerana mempertahankan maruahnya dan maruah orang yang dilantiknya.

Jadi apabila Murai mengenangkan nasib dan telatah Jamil dalam menghadapi tekanan dan suruhan orang ini, teringatlah Murai kepada orang bernama Rafi dalam filem Madu Tiga. Si Rafi ini lurus bendul dan ikut saja apa yang tuannya arahkan. Bila tuannya arah dia perlu hanya menjawab kesian... kesian... bila ditanya oleh isteri tuannya, makasi Rafi akan menurut saja macam burung tiong yang diraut lidahnya, menjawab kesian... kesian saja.

Cuma bezanya kalau dalam filem itu bosnya bernama Jamil tetapi dalam filem 'batalkan perlantikan Habib Hamid' ini, Jamil adalah orang yang menjadi seperti Rafi, ikut saja apa yang orang suruh.
Perbezaan lain kalau dalam filem Madu Tiga bos si Rafi seorang lelaki gantang, tetapi bos si Jamil Khir itu seorang perempuan gemuk gedempul. Kesiaan .. kesian... Jamil!

Murai: Ada belas kesihan tetapi tidak mudah menggadaikan rasa ehsan.

1 comment:

ANAFAKIR said...

Bila isteri lebih sudu dari kuah, maka begitulah nasib pemerintahan sesebuah negara.Andainya selepas ini, si isteri yg lebih berkuasa dlm sistem pemerintahan negara, alamatnya akan hancur lah negara.Dia [ si isteri ] tu apa tahu pasal urusan pentadbiran negara?Bila masa dia menjalani 'kehidupan' sebagai ahli politik?Kalau sekadar menjadi isteri tidak cukup dan jauh dari layak utk campurtangan dlm hal2 pentadbiran negara.Hal rumahtangga boleh la tapi bila melibatkan hal negara, perkara ini perlu dihentikan segera.Dibimbangi akan menjahanamkan keselamatan negara pada masa akan datang...siapa tahu, rahsia negara akan jatuh ke tangan musuh suatu masa nanti?..