Thursday, June 17, 2010

Laporan Lewat

Fiesta Kelantan Gagal
Mustapa Tak Pandai Pacak Hari

KALAU mengikut amalan dan kelaziman orang tua-tua di Kelantan zaman dulu kalau mereka hendak mengada sesuatu kerja atau 'bewah' (big work kata orang putih) si tuan kerja atau tuan rumah akan pergi menghadapi ahli falak atau pun tuan-tuan guru untuk memilih hari dan tarikh yang sesuai. Mereka sangat percaya memilih hari yang tepat akan membawa tuah keberkatan kepada majlis yang akan diadakan itu.

Selain itu tujuan memilih hari dan hari bulan supaya kenduri itu meriah, mendapat berkat dan akan di kunjungi orang ramai serta tidak akan dilanda mala petaka di luar dugaan dan ketentuan akal manusia. Itu amalan orang-orang dahulu yang kini sudah dilupai. Kalau tidak kena hari bulan dan pacak hari menyebabkan kenduri itu menjadi sebam, berlaku petaka dan orang tak akan datang.

Nampaknya amalan ini tidak diperlukan oleh Tok Empat Umno Kelantan, Mustapa Mohamed dalam meletakan hari dan memilih hari bulan mengada Fiesta Kelantan di perkarangan stadium Sultan Mohamad Ke IV yang berlangsung malam tadi. Gara-gara kurang berhati-hati dan membelakangankan kelaziman itu menyebabkan Fiseta yang sepatut berjalan lendik itu jadi berkucar baral.

Seperti mana dilaporkan semalam majlis itu sepatutnya di rasmikan Pemangku Raja, Tengku Muhammad Faris Petra. Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat bersama Exco dan pegawai kerajaan juga dijangka akan hadir. Tetapi disebabkan kerana sikap degil dan keras kepala Mustapa yang tidak mahu membenarkan Nik Aziz berucap walaupun diminta oleh Takiyuddin Hassan menyebabkan majlis itu rosak. Mengikut perjanjian dan acara awal Nik Aziz akan berucap sama.

Tetapi setelah acara ditukar dan Umno seakan mahu memonopoli majlis itu menyebabkan Nik Aziz ambil keputusan tidak mahu hadir. Serentak itu juga Tengku Faris membuat keputusan untuk tidak sama berangkat.

Semalam waktu mencatat posting di bawah saya kira Najib Razak hadir untuk melakukan perasmian majlis berkenaan. Saya tidak tahu sama sekali yang Najib Razak rupa-rupa juga tidak hadir dan terpaksa terbang pulang awal tanpa menjejak kaki ke tempat berkenaan.Jadi tepatlah kalau saya tulis dalam posting semalam dengan tajuk Kunjungan Najib Ke Kelantan Buang Masa.

Acara merasmikan Fietsa berkenaan adalah acara kemuncak dalam siri kunjungan itu.Katanya semalam Mustapa sendiri yang berdiri dalam hujan meramsikan Fiesat berkenaan. Kalau ada hanya ada 300 orang yang hadir Fiesta apa namanya itu? Biasanya Fiesta akan dihadiri ribuan orang. Gara-gara hujan dan Najib tidak jadi, krew RTM yang sudah sedia hendak memprogandakan crowd di Fiesta berkenaan kononnya rakyat Kelantan berduyun-duyun ke stadium untuk memberi sokongan kepada Najib juga jadi sasau dan kempunan.

Iya apa yang berlaku itu semuanya kuasa Allah taala belaka. Allah yang menentukan segala-galanya. Bagaimana pun kalau kita diawal lagi bermunajak kepada-Nya, yakin kepada-Nya dan bersih hati untuk membawa apa saja demi rakyat mungkin hujan tidak turun sekejam itu.Tengku Faris juga akan sudi mencemar duli berangkat dan Najib bolehlah duduk sepentas dengan Nik Aziz.

Tetapi kerana manusia merasakan dia hero, dia wira, maka peringatan dan suruhan Allah agar berdoa dan memohon kepada-Nya dengan penuh berlapang dada dialpakan begitu saja. Jadi kalau Tuhan juga lupa kepada kita semalam dengan menurunkan bala bencana, jangan salahkan sesiapa pun.Mustapa bersama ahli badan perhubungan Umno Kelantan terutamanya Fatmi Che Salleh hendaklah menanggung dan membayar atas apa-apa kerugian maruah ditanggung Umno atas musibah itu.

Dalam kaca mata saya mereka berdualah yang memainkan peranan penting dalam usaha mengeksploitasikan kunjungan Najib ke Kelantan demi untuk membantu Umno.Sudah pasti dengan musibah yang berlaku semalam ia akan menjadi buah mulut orang Kelantan bahawa bumi Cik Siti Wan Kembang itu tidak mudah untuk menerima Najib. Kejadian semalam akan dikait dan dipolitikkan bahawa Najib hilang keramat di Kelantan. [wm.kl. 2:10 pm 17/06/10]

No comments: