Friday, June 4, 2010

Eksklusif Malam

Rosmah Campur Urusan Negara
Perlantikan Syed Hamid Sebagai Pengerusi LTH Ditarik Balik?


[kemaskini] Maklumat tambahan. Surat perlantikan Syed Hamid dikatakan berkuat kuasa pada 1 Jun. Pemanggil yang meminta Syed Hamid jangan masuk pejabat dulu itu atas lasan Najib Razak sedang pertimbangkan untuk melantik Syed Hamid jadi pengerusi sebuah GLC - syarikat kerajaan lain. Ketika ini Syed Hamid di London atas urusan keluarga. Katanya Syed Hamid juga belum membuat apa-apa keputusan berhubungn 'keputusan' baru itu.

SEMALAM ketika berbual dengan Anwar Ibrahim, saya menimbulkan soal bekas Menteri Dalam Negeri, (KDN) Syed Hamid Jaafar Albar. Saya bertanya kepadanya apakah Syed Hamid atau beliau sendiri ada saling hubung menghungi antara satu sama lain selepas Syed Hamid tidak lagi jemaah menteri. Jawabnya rengkas; "Tidak ada!" dan mungkin sedikit terheran kenapa saya menimbulkan perkara itu.

Saya tidak tahu macam mana tak semena-mena saya boleh melontarkan pertanyaan itu kepada Anwar. Mungkin kerana saya pernah bertanya Syed Hamid mengenai Anwar, yang mana sikapnya terhadap Anwar terbuka. Dia tidak berdendam tidak tentu fasal dengan Anwar. Kritikannya kepada Anwar juga beralas dan tidak sampai mencemarkan maruah orang.

Masa mengadakan interviu dengannya (Syed Hamid) beberapa tahun lalu saya sengaja tanya pendapatnya mengenai Anwar. Mahu meninjau persepsi Syed Hamid ke atas Anwar yang dianiaya Malahthir.

Katanya, dia melihat Anwar ada kelebihan tersendiri. Dalam percakapkan itu beliau tidak kondem Anwar seperti mana sesetengah menteri lain. Syed Hamid rasional. Saya bertanya itu kerana sejarah politik mereka berdua mencatatkan mereka pernah berlawanan antara satu sama lain. Syed Hamid pernah mencabar Anwar untuk jawatan Ketua Pemuda Umno, bagaimana pun Syed Hamid tewas dalam pertandingan itu.

Syed Hamid seorang ahli politik yang dilihat kuat dan rajin bekerja serta tidak tahu bergaduh dengan sesiapa pun. Berilah tugas kepadanya dia akan melaksanakan dengan baik. Dia juga jenis seorang yang akur dan taat kepada ketuanya. Baik masa Mahathir jadi PM atau Abdullah Badawi, Syed Hamid tetap senantiasa insaf siapa dirinya. Dia tidak tahu berlawan dan membelakangkan ketua. Kepadanya siapa yang jadi ketua, orang itulah yang diikuti dan patuh.

Kandatipun Najib Razak lebih muda darinya tetapi dia tetap menghormati Najib sebagai ketua - Perdana Menteri. Tidak pernah terdengar yang Syed Hamid terlepas cakap memburukkan Najib di mana-mana dan dalam keadaan apa sekalipun. Sebab itulah bila Syed Hamid digugurkan sebagai menteri menyebabkan saya tertanya-tanya, kenapa sebabnya. Dan saya merasakan tindakan Najib itu satu kesilapan.

Syed Hamid seorang menteri kanan dan berpengalaman. Sebagai orang baru memimpin negara selaku PM, Najib sangat memerlukan Najib. Bukan itu saja Najib dan Syed Hamid juga ada hubungan yang dibentuk oleh kedua orang tua masing-masing. Syed Jaafar Albar dan Tun Razak berada dalam satu zaman.

Sampai kini saya terheran apakah sebab musabab maka Syed Hamid digugurkan. Saya tidak nampak ada gangguan kepada Syed Hamid di bahagiannya (Kota Tinggi Johor) menyebabkan Najib terpaksa menggugurkannya. Kalau gangguan dialami Syed Hamid itu menjadi faktor saya rasa menteri lain juga tidak kurang hebatnya diganggu oleh kawasan sendiri.

Sehinggalah saya dimaklum oleh seseorang lewat sore tadi baru saya faham kenapa Syed Hamid terpaksa dikafankan dalam karjaya politik sebelum sampai tempohnya. Kalau tidak ada maklumat ini mungkin saya masih tertanya-tanya kenapa Syed Hamid perlu Najib buang. Walhal Syed Hamid seorang yang bersih, tidak ada skandal dan terlibat dengan korupsi, melainkan dia dikenali sebagai seorang yang kedekut dan tidak tahu mengampu saja.

Apa yang dimaklumkan oleh kawan yang juga pernah menjadi pimpinan pemuda peringkat bahagian itu benar-benar mengejutkan saya. Sebelum dia membuka cerita itu dia bertanya saya apakah saya sudah tahu cerita panas yang tersebar dalaman Umno sehari dua ini. Saya kata saya tidak tahu. Dia menggantungkan ayatnya itu menyebabkan saya mendesaknya.

"Ceritalah apa dia...?"desak saya.

"Sungguhkah you tak tahu?" tanya dia serius. "Iya...," jawab saya. Lalu dia pun bercerita mengenai nasib Syed Hamid, yang semalam saya sebut-sebut dengan Anwar. Katanya Syed Hamid yang sebelum ini akan dilantik menjadi Pengerusi Petronas mengganti Dr Mahathir telah dilantik menjadi pengerusi Lembaga Tabung Haji (LTH). Bagaimana pun perlantikan itu ditarik balik dengan tiba-tiba.

Katanya surat perlantikan itu telah pun dibuat dan Syed Hamid ketika mengerjakan umrah baru-baru ini sudah disambut oleh kakitangan LTH di Makkah sebagai pengerusi LTH yang baru. Bagaimana pun dalam Syed Hamid bersiap sedia untuk memasuki pejabat, tiba-tiba ada arahan agar beliau tidak menerima perlantikan berkenaan.

Kata kawan itu yang mengarahkan Syed Hamid menarik diri ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Jamil Khir. Logiknya, saya rasakan tidak mungkin kalau keputusan itu dari Jamil sendiri. Logiknya juga mungkin perlantikan itu dibuat Jamil tanpa dirujuk kepada sesiapa sebab itu ianya diarah agar tarik balik.

Kerana itu cerita atau kejadian itu agak memelikkan sedikit. Menyebabkan saya bertanya kepada kawan itu. Mulanya dia tidak mahu bercerita kedudukan yang sebenar tetapi selepas didesak baru dia membuka apa yang berlaku dan yang beliau diberitahu.

"Jamil Khir katanya disuruh oleh Rosmah. Rosmah tidak mahu Syed Hamid dilantik ke jawatan itu," cerita kawan itu tambah mengejutkan saya.

"Kenapa?" soal saya tidak sabar ingin mengetahui apa sebabnya. Perlantikan itu saya kira memang tepat dengan latar belakang dan berperwatakan anak bekas Singa Umno itu. Lagipun beliau yang berketurunan Hadramaut itu lebih tahu dan mudah mesra dengan pak-pak Arab di tanah Arab itu. Hubungan darah daging itu akan memudahkan hubungan Malaysia dengan Arab Saudi dan tentu dapat menambahkan kouta haji bagi negara ini kalau dia menjadi pengerusi LTH.

"Apa alasan Rosmah berbuat begitu? Kenapa dia masuk campur?" tanya saya agak berat untuk mempercayainya. Saya tidak fikir kalau Rosmah turut terlibat sampai ke situ sekali, mencampuri urusan pentadbiran suaminya.

"Rosmah ini kan tidak suka dengan isteri Syed Hamid, Sharifah Aziah Syed Zainal Abidin... itulah puncanya." jelasnya.

Saya terus jadi termangu-manggu beberapa jurus. Pada saya sukar untuk mempercayai yang Rosmah bersikap begitu. Masakan kerana tidak senang dengan isterinya, maka beliau perlu mengorbankan Syed Hamid. Bukankan tindakan itu turut menjejaskan juga maruah suaminya.

"Takkan itu puncanya?" tekan saya. Kawan itu tidak menjawab tetapi meminta saya menghubungi seseorang bagi mengesahkan apa yang beliau dengar itu. Tegasnya cerita itu bukan dari kalangan boker politik, tetapi dari sumber dalaman Umno sendiri. Beliau baru mendengar berita itu hari ini.

Mengenai hubungan kurang mesra Rosmah dengan Sharifah Aziah, saya sudah dimaklumkan sebelum ini. Rosmah tidak senang dengan siteri Syed Hamid itu kerana beliau rapat dengan isteri Abdullah, Jean Abdullah. Ketika Jean Abdullah jadi Pengersi Puspanita, Sharifah Azian adalah setiausahanya. Jean katanya rapat dan mesra dengan Sharifah bukan saja atas urusan kerja tetapi Jean turut mempelajari ilmu-ilmu agama dengan Sharifah Aizah. Khbarnya orang yang turut memakaikan tudung di kepala Jean ialah Sharifah Aziah.

Hubungan ini tidak disenangi oleh Rosmah. Jadi apabila beliau mengambil alih tempat Jean, Rosmah terus menggugurkan Sharifah Aziah menjadi setiasuaha dan diganti dengan isteri Mustapa Mohamed, Khamzan.

Soalnya apakah kerana keadaan itu maka Rosmah sanggup mencampuri urusan pentadbiran kerajaan? Kalaulah apa yang dikatakan ini benar berlaku ia adalah satu kemalangan buat Najib. Najib harus membendung tindakan diluar jangka begini kerana ia boleh menyebabkan Najib akan dilihat dayus.

Dalam soal-soal rumah tangga, soal keluarga Rosmah boleh menguasai Najib dan menasihati Najib tetapi tidak dalam soal pentadbiran kerajaan. Kalau Najib mengabaikan sikap ini tidak mustahil pentadbiran Najib akan dikaitan dengan campur tangan isterinya.

Apa-apa pun kita tunggu maklumat selanjutnya. [wm.kl. 7:30 pm 04/06/10]

* Blog ini hanya untuk orang yang tidak mementingkan soal ejaan dan tatabahasa!

5 comments:

mahaza said...

Jika benar bagai dikata, KJ kena lah tinggalkan kerusi Pemuda supaya Ketua Pemuda dapat dilantik menjadi Menteri kembali seperti amalan terdahulu....

Manjungmari said...

Salam...

Bang MSO.., Saya memang percya bab seperti itu, sebabnya Najib menggunakan NKRA......

Najib Kerja Rosmah Arah.

ummiqistina said...

saya percaya kerana sharifah aziah adalah satu2nya isteri menteri yg menghadiri majlis perkahwinan anak rosmah dengan fadzli.

pcbahar said...

Walau apa pun alasannya, campur tangan isteri dalam urusan suami memang nampak buruk... Tambah lagi bila melibatkan kepentingan negara...
Kalau tak betul cerita ni, MSO boleh dibawak ke mahkamah kik, kik kik...
(kan zaman ni sikit sikit mahkamah, sikit sikit mahkamah...)

ANAFAKIR said...

Negara di ambang bahaya jika isteri yg menjadi 'PM' dlm negara.Lambat laut, sikap campur tangan isteri ini akan menyusahkan Najib dlm membuat keputusan..kerana apa[ keputusan ] yg dibuat bukan kerana kepentingan negara tetapi atas telunjuk isteri..siapa dia? {isteri tu ] maka dia begitu berhak mencampuri urusan negara?..Najib,Najib...