Friday, June 11, 2010

Catatan Muktamar Pas 56

Putik Sudah Kecil...!

[kemaskini] KIRA-KIRA tujuh tahun saya tidak menjejak kaki ke Pusat Terbiyah Islamiah (Putik) Pengkalan Chepa. Tujuh tahun banyak perubahan yang berlaku di sekitar pusat pendidikan yang menjadi kemegahan Pas Kelantan itu. Putik bolehlah dianggap sebagai mercu tanda Pas Kelantan di era Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kalau bangunan Pas di Jalan Dato' Pati menjadi mercu tanda Pas di zaman Allahyarham Ishak Lotfi, Mohd Asri Muda dan lain-lain, tetapi Putik adalah mercu tanda Pas di era kepimpinan ulama di bawah Nik Aziz yang disokong padu oleh golongan profesional.

Sudah lama saya tidak ke Putik terletak di Pengkalan Chepa itu. Ada peristiwa yang 'menyengahkan' kaki dan hati saya untuk lemah atau bermalas-malasan untuk ke Putik. Saya sebagai seorang yang cukup taat, disiplin dan insaf kedudukan dan profesyen saya sedar diri akan tetap mengingati apa yang berlaku di Putik tujuh tahun lalu.

Seorang penulis, pemerhati dan perakam sejarah seperti saya kehidupan dan pandangan terhadap saya tidak statik, ianya berubah-rubah mengikut selesa dan keadaan masa. Hari ini diperlukan esok belum tahu lagi. Begitu juga kalau hari ini tidak disenangi, esok mungkin saya dicari dan ditanyai untuk mengatakan apa yang saya perkatakan benar dan betul.

Kerana peristiwa itulah merenggangkan saya dengan Putik yang indah dan permai itu.

Tetapi hari ini saya menjenguk Putik setelah lama berenggang dengannya untuk mengikut muktamar Pas ke 56. Diam tidak diam sudah 56 tahun usia Pas. Ini bermakna sudah 35 kali saya mengikut muktamar Pas yang seingat saya pertama kalinya saya hadir di Balai Pustaka Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur. Ketika itu usia saya masih dalam belasan tahun.

Walaupun saya dibekalkan pas atas nama Media, Siasah namun saya masih belum berani untuk menjenguk ke dalam dewan Putik. Apa yang pernah menimpa diri saya tujuh lalu masih terkenang dan saya senantiasa mengingatinya. Mungkin agak melampau kalau saya kata saya jadi phobia dengan apa yang berlaku!

Menjelang tengah hari tadi saya hanya sempat singgah di belakang pentas untuk mengikut kenyataan akhbar yang diberikan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang. Sebelum itu saya terkayan-kayan di pintu masuk utama di ruang legar sambil memerhati orang ramai yang berasakan untuk masuk ke dewan.

Ceritanya di sini saya tidak memasuki ke Putik untuk berada di tengah dewan ataupun di bangku media massa. Justeru, gambar-gambar yang saya paparkan di blog ini, bukan hasil tangan saya sendiri. Gambar ini adalah milik jurufoto Siasah, Zamzarina.

Terus terang saya kata, gambar ini tidak begitu memuaskan hati saya kerana ia tidak dapat mencerita apa yang berlaku sebenarnya dalam dewan persidangan. Saya percaya keceriaan dan 'kesumeringahan' di dalam dewan lebih hebat lagi dari apa yang Zamzarina potretkan.

Dalam keadaan terbatas dan kelemahan kemudahan internet di sini saya tidak dapat membuat posting banyak berhubung muktamar itu. Ucapan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang akan saya ulas dikemudian hari di mana saya rasa ada sudut-sudut tertentu yang boleh dikupas dan dianalisa secara jujur dan adil khasnya bagi menilai Abdul Hadi sebagai seorang presiden.

Tetapi kerana demi untuk tidak menghampakan peminat blog ini saya postingkan juga gambar-gambar sekitar muktamar yang tidak seberapa ini. [jln berak 12 kb 4:30 pm 11/06/10]



Abdul Hadi sedang menyampaikan ucapan dasar.

Sebahagian daripada tetamu jemputan kelihatan Tamrin Ghafar.


Beberapa tetamu jemputan dari luar negara.

Satu demostrasi diadakan di perkarangan Putik sebaik selesai upacara perasmian.

Dua tiga orang ibu ikut hadir memerhati perjalanan muktamar walaupun terpaksa mengendung anak kecil.

No comments: