Sunday, June 13, 2010

Muktamar Pas Ke 56 Akhir.

Muktamar Pas 56 Melabuh Tirai Dengan Mengazamkan Kemenangan

TEPAT jam 3:44 minit petang baru sekejap tadi tirai muktamar Pas ke 56 telah dilabuhkan setelah berlangusng selama tiga hari bermula Jumaat lalu. Pengakhiran muktamar itu ditutup dengan ucapan penggulungan dan ucapan penangguhan oleh Presiden, Abdul Hadi Awang. Sebelum Abdul Hadi berucap beberapa pimpinan turut berucap menggulung dan menjawab segala perkara dibangkitkan oleh para perwakilan yang timbul di sepanjangan muktamar itu.

Timbalan Presiden, Nasharudin Mat Isa dalam ucapan penangguhannya mengkhabarkan yang Pas kini makin mendapat perhatian bukan saja oleh masayarakat Malaysia tetapi masyarakat Islam di seluruh dunia terutamanya dari gerakan dan pertubuhan di negara-negara Islam yang sedang menghadapi penindasan.

Katanya Pas kini menjadi harapan sesetengah gerakan Islam agar menjadi penyelesai kepada masalah dialami umat Islam di tempat-tempa tertentu. Perkembangan ini menunjukkan dengan gerak kerja dan perjuangan Pas selama ini diyakini oleh dunia dan realiti ini sungguh menggembirakan.

Malam tadi katanya ketika meraikan para tetamu jemputan dari beberapa gerakan Islam sempena mukatamr kali ini, seorang aktivis gerakan Islam dari Iran tidak habis-habis menyatakan kekaguman mereka kepada Pas.

Menurutnya, tetamu itu kagum kerana Pas dapat menjadi sebuah gerakan utama dalam negara yang bermasyarakat majumuk. "Mereka mahu mendapat pengajaran daripada kita bagaimana kita boleh bergerak dan berkembang di negara ini untuk dicuba di negara mereka," katanya.

Dalam pada itu Pas juga menjadi kepecayaan dan harapan oleh beberapa gerakan Islam untuk menjadi penyelesai kepada kemelut yang melanda ummah Islam didunia seperti isu Palestin. Katanya, pemimpin Hammas dan pemimpin Palestin lain terus-terusan meminta komitmen Pas dalam membantu mereka bebas dari cengakaman Zinonis Israel.
'
Dalam hubungan itu ujar Nasharudin Pas akan meningkatkan bantuan kepada rakyat Palestin dari ditekan oleh Zionis Israel. Beliau berharap dalam masa terdekat Pas akan berusaha membawa sebuah kapal bantuan ke Gaza. "Kita diminta oleh Palestin agar membawa kapal bantuan ke Gaza yang di atasnya berkibar Pas," katanya disambut dengan takbir gemuruh oleh para perwakilan.

Nasharudin juga mengulangi cadangannya agar bulan Rejab di jadikan bulan Palestin bagi menandakan iltizam umat Islam dan Pas khasnya untuk membela dan memperjuangkan nasib mereka.

Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat juga turut mencuri peluang memberi ucapan dan amanah penangguhan. Beliau secara berkias menjelaskan mengenai keunikan Islam dengan mengisahkan sejarah bagaimana Rasullulah menggunakan orang kafir untuk melindungi keselamatan dirinya dalam menyebarkan Islam.

Katanya, pendekatan Pas berbaik dengan bukan Islam, (DAP dan mewujudkan Dewan Himpunan Pas) adalah atas maslahat untuk mendapai kemenangan seperti mana yang dilakukan oleh Nabi Muhammad. Dalam hal ini ujarnya Pas akan melakukan apa saja untuk mencapai kemenangan hatta dengan batuan orang bukan Islam.

Menurut Nik Aziz rasa cemburu sesetengah pihak kepada Pas yang berbaik dengan orang bukan Islam ada amalan politik sempit yang ditanam oleh Inggeris ke dalam minda Umno. "Inggeris memang tidak suka kalau politik dicampur dengan agama, pekara ini sudah lama wujud," jelasnya.

Dalam kesempatan itu juga Nik Aziz secara ikhlas menengur beberapa perwakilan yang menggunakan bahasa kasar atau pun menggunakan panggilan jijik terhadap pemimpin Umno. Beliau merujuk kepada sikap seorang perwakilan yang menggunakan istilah, "suami Najib" yang dirujuk kepada isteri Najib, Rosmah Mansor.

Beliau mengingatkan agar penggilan tidak elok itu tidak digunakan sebalik menasihati agar perwakilan (Pas) menggunakan panggilan yang enak dan disukai oleh orang berkenaan. "Kalau kita memanggil seseorang dengan panggilan yang tidak disukainya ia akan menyebabkan rasa marah dan dendam akan berterusan. Perkara ini tidak baik," nasihatnya.

Nik Aziz juga bersetuju dengan cadangan Nasharudin agar bulan Rejab dijadikan bulan Palestin.

Intipati ucapan penggulungan dan penangguhan Abdul Hadi Awang pula adalah menyimpulkan segala perbahasan dan isu-isu dibangitkan di muktamar. Ucapan beliau kali ini dikira bertenaga dan mempunyai roh perjuangan Pas sebenarnya. Iltizam dan ikrar politik demikianlah yang mampun mengusik jiwa perwakilan dan menempati kemahuan ramai. Ia dikira sesuai memandangkan semangat ahli patut digerakkan bagi menghadapi pilihan raya.

Tajuk ucapan penangguhan Abdu Hadi; Ke Putrajaya IsyaAllah sungguh menarik perhatian. Tajuk itu akan dijadikan azimat dan keyakinan kepada ahli Pas untuk memerintah negara ini bersama Pakatan Rakyat.

Iltizam Abdul Hadi dalam hal ini nampak kemas dan serius bila mana beliau mengulas bahawa untuk ke Putrajaya itu bukan mimpi. "Untuk ke Putrajaya ini adalah mimpi soleh, bukannya mimpi syaitan. Apa yang dapat difahamkan daripada apa diungkapkan itu mimpi ke Putrajaya itu adalah kebenaran dan Pas tidak main-main untuk menawan Putrajaya.

Sebelum itu Abdul Hadi menghuraikan bentuk kerjasama Pas dengan bukan Islam berbeza dengan bentuk kerjasama Umno dengan bukan Islam. Menurutnya Umno bekerjasama dengan bulan Islam, adalah kerjasama menggadiakan prinsip, manakala kerjasama Pas dengan bukan Islam adalah kerjasama tahlul siasahi - kerjasama untuk mendapat kemenangan demi Islam.

Diharap segala keputusan, rumusan dan resolusi yang dicapai dalam muktamar itu akan berjaya mencapai natijahnya seperti mana yang didoakan oleh Timbalan Mursyidul Am Pas, Dr Haron Din. [*** 4:00 pm 13/06/0]

No comments: