Monday, June 7, 2010

Sorotan Isu

Badan Konsesus Bebas Sayap Kiri BN Di Parlimen

HARI ini lima orang ahli Parlimen yang meninggalkan parti dan mengecewakan pengundi kawasannya telah membentuk apa yang dinamakan Konsensus Bebas di Dewan Rakyat. Badan itu akan berrtindak menjadi kuasa ketiga dalam parlimen.

Mereka itu ialah, Zahrain Hashim, (Bayan Baru), Tan Tee Beng (Nibong Tebal), Mohsin Samsuri (Bagan Serai) Zulkefli Nordin (Kulim Bandar - Baru) dan Wee Choo Keong (Wangsa Maju). Kesemua mereka bertanding atas tikit PKR. Seorang lagi ahli Parlimen yang bertindak menjadi bebas dan mengkhinati penyokong Pas, tidak disebut menyertai badan berkenaan.

Selamanya tindakan mereka meninggalkan parti akan dikutuk oleh pengundi kerana mereka mengundi wakil rakyat dulu atas status mereka sebagai calon PKR. Belum tentu mereka akan dapat memasuki parlimen kalau mereka bertanding atas badan Konsensus Bebas?

Pembentukan badan ini ada hubung kaitnya dengan satu perjumpaan beberapa orang ahli parlimen di sebuah hotel di Kuala Lumpur beberapa minggu lepas. Antara yang berjumpa ialah beberapa ahli Parlimen yang mengumumkan menyertai badan berkenaan.

Dalam perjumpaan itu seorang ahli parlimen bebas yang tidak menyertai badan itu turut sama hadir. Apakah dengan tidak mengumumkan dia ikut menyertainya dan beliau bertindak menjadi ketua badan konsensus berkenaan.

Tidak mengapalah tidak dapat jadi ketua whip di Parlimen baik untuk BN atau PKR untuk bebas pun jadilah. Yang penting ialah menjadi ketua. Dasar manusia tidak dapat duduk di bawah orang ia akan berusaha juga melompat ke atas walaupun dengan kaki terjuntai ke langit.

Saya tidak nampak badan berkenaan berfungsi menjadi badan bebas untuk kepentingan rakyat. Mana ada bebas di negara ini. Seperti mana saya kata, bebas di Malaysia adalah penyokong atau sayap kiri kepada kerajaan dalam Parlimen. Hal ini daspat disaksikan kepada tindak tanduk mereka semasa di parlimen. Mereka hanya mengambil bahagian semasa hendak menghendak Pakatan Rakyat, khususnya menghentam dan memburukkan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim.

Isu-isu yang berkaitan dengan pihak kerajaan atau individu dalam kerajaan haram mereka tidak sentuh. Jadi tidak payahlah mereka mengabui mata rakyat dengan alasan untuk menjadi badan ketiga. Lebih mereka jelaskan saja bahawa mereka adalah sayap ketiga penyokong BN dalam parlimen, lagi jantan.

Apa lagi kebanyakan mereka meninggalkan parti asal mereka kerana dibayar dengan sejumlah wang. Mereka meninggalkan parti bukan kerana menegakkan perjuangan tetapi kerana memenuhi keperluan mereka. Dalam kata lain lompat kerana membawa perut borai mereka atau ingin menutupi kepala botak.

Hal ini boleh dirujuk kepada pendedahan dibuat Anwar Ibrahim baru-baru ini. Difahamkan Anwar akan membuat pendedahan di parlimen tidak lama lagi mengenai upah yang mereka terima untuk meninggalkan PKR. Kita tengok bagaimana mereka akan jadi macam cancing kepanasan bila tembelang mereka didedahkan kelak. [wm.kl. 2:40 pm 07/06/10]

5 comments:

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum tuan. Masa tuan tulis posting ini, Salah seorang dari anggota sayap kiri sedang berucap di Parlimen. Entahlah, saya tak larat nak dengar suara dia dan saya mengambil keputusan sahaja windows dia berucap dan buat kerja lain. Bila saya buka kembali dengar pula wakil Bachok bercakap.

Memang betul, mereka memang serang Anwar pun hari ini lebih-lebih lagi "si katak itu".

bat8 said...

Tuan MSO

1. Kita bagi la can kat depa jadi suara ketiga. Kalau tak kasi can, kita dituduh macam-macam.

2. Setelah mereka berkokok begitu, beban untuk membuktikan mereka benar-benar suar ketiga atau tidak terletak di bahu mereka. Ibarat kata, mereka sendiri meletak tali kat tengkok mereka. Kita tengoklah macamana mereka menari.

Kalau musang berbulu ayam, lambat laun orang akan kenal juga.


bat8

Ramli Mohd Yunus said...

Saudara Sayuti,

Alahai MP Bebas. Bebaskan diri dari kepura puraan dan kepalsuan hidup tu dulu.

Berhenti lah..tak malu ke?

Harga paling mahal dalam hidup ini adalah maruah!

anafakir said...

Takpe Tn. MSO..PRU13 dah makin hampir.Kita tengok mereka berada di mana selepas PRU13 nanti.Adakah mereka masih boleh berkokok di parlimen atau berkokok di kedai2 kopi?..huhuuuu.

primehonda said...

ini badan bebas utk mencari makan..sementara membilang hari menunggu pru13 utk disembelih oleh pengundi mereka dulu. tapi mereka sekarang dah ada jalan selamat. x payah bertanding pun xpe, najib dah bagi jalan. lantik je jadi senator mcm raja kotak. syaratnya mudah, cari isu hentam anwar. so kalau dah disembelih nanti, konsensus ni boleh membontoti najib utk dilantik sebagai senator pulak, x begitu pak mso?