Friday, June 4, 2010

Ulsan Berdebah

Seluruh Dunia Melaknat Israel

TINDAKAN Israel mengepung Gaza dan menghalang, menyerang dan membunuh misi bantuan kemanusiaan membawa bekalan makanan dan perubatan terus mendapat kecaman seluruh masyarakat di dunia. Kecaman juga tidak terkecuali dari rakyat negara ini yang prihatin terhadap apa yang dilakukan Israel ke atas rakyat Gaza, Palestin.

Waktu ini tunjuk perasaan meluahkan kemarahan ke atas kekejaman Israel sedang berlaku di dua lokasi besar di Kuala Lumpur. Satu di perkarangan masjid Kampun Baru. Ribuan orang ramai dilaporkan berhimpun di perkarangan masjid Kampung Baru untuk berarak ke kedutaan Amerika di Jalan Tun Razak.

Tunjuk perasaan ini dipimpin oleh Pakatan Rakyat bersama berpuluh NGO. Sebelah pagi tadi satu persidangan meja bulat menentang kezaliman Israel di Gaza telah diadakan. Persidangan itu anjuran Pakatan Rakyat dengan disertai beberapa NGO. Beberap pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat hadir. Persidangan itu menyampai kata sepakat mengecam Israel. Satu resolusi juga dibuat untuk dibawa ke parlimen.

Antara pemimpin Pakatan yang hadir, Penasihat Umum PKR, Anwar Ibrahim, Presiden PKR, Dr Wan Azizah Ismail dan timbalannya, Dr Syed Husin Ali. Dipihak Pas, Timbalan Presiden, Nasharuddin Mat Isa, Bendahari Agung, Dr Mohd Hatta Ramli dan lain-lain. Manakala di pihak DAP, ia disertai oleh Penasihatnya, Lim Kit Siang.

Sementara itu di lokasi Masjid Negara tunjuk perasaan dipimpin oleh pergerakan Pemuda Umno yang diketaui ketuanya, Khairy Jamaluddin. Bersama dalam tunjuk perasaan hari ini juga Ngo Perkasa. Nampaknya semua parti politik dan Ngo bersama dalam membatahkan kejahatan Israel ini.

Tidak ada laporan apakah Perdana Menteri, Mohd Najib Razak dan timbalannya, Muhyiddin Yassin ikut sama dalam tunjuk perasaan membantah tindakan kejam Israel itu. Menurut sumber, Najib ikut sama diundang untuk menghadiri sidang meja bulat yang berlangusng di Kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru.

Sementara itu di Kota Bharu Kelantan ribuan umat Islam telah berhimpun di stadium Sultan Mohammed ke IV dan telah mengadakan solat hajat mendoakan keselamatan rakyat Palaestin. Himpunan itu juga mengutuk perbuatan ganas dan tidak tamadun Israel ke atas rakyat Palestin. Ikuta sama dalam solat hajat itu Menteri Besar, Nik Abdul Aziz Nik Mat bersama beberapa anggota Exco kerajaan negeri.

Dalam pada saya dikirimkan beberapa kepingan gambar kezaliman Israel di Gaza oleh seorang penjenguk blog ini. Saya publishkan beberapa keping itu untuk sama-sama dihayati bagaimana rakus dan zalimnya Zionis laknatullah itu. Sayangnya gambar ini tidak disertakan keterangan yang jelas menyebabkan kita tidak dapat mengetahui secara spesifik di mana dan bila ianya berlaku. [wm.kl. 3:00 pm 04/06/10]







Post a Comment