Thursday, June 10, 2010

Muktamar Pas Ke 56

Muktamar Pas Ke 56 Membuka Tirai

MUKTAMAR Pas ke 56 yang berlangsung di Kota Bharu Kelantan dari 10 hingga 13 membuka tirai semalam dengan upacara perasmian serentak muktamar Dewan Ulama, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat Pas bertempat di Pusat Terbiayah Islamiah (Putik) Pengkalan Chepa.

Perasmian itu dilakukan Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat. Perasmian serentak dilakukan Mursyidul Am Pas itu merupakan pertama kali dan pemecahan tradisi. Sebelum ini perasmian serentak dewan-dewsan berkenaan dilakukan Timbalan Presiden Pas.

Perubahan itu menyebabkan Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa tidak berkesempatan untuk memberi pandangan ataupun melontarkan apa-apa wawasan politik dan juga mengkritik deewan-dewan berkenaan.

Perubahan ini katanya untuk memberi kesempatan dewan-dewan berkenaan menerima pandangan dan lontaran idea daripada Nik Aziz yang dilihat senantiasa segar dan relevan!

Hari ini ketiga-tiga dewan berkenaan akan bersidang. Dewan Ulama bersidang di Machang, Pemuda di bangunan Kelantan Trade Centre (KCT) Kota Bharu, dan Muslimah di Perdana Resort, Pentai Cahaya Bulan (PCB).

Hari ini juga pendaftaran perwakilan untuk muktamar penuh bermula. Esok peramian akan berlangsung disebelah pagi di Putik yang akan dilakukan oleh Presiden Pas, Abdul Hadi Awang. Dianggarkan muktamar itu mendapat pehratian lebih 5,000 pemerhtai dan perwakilan. [kb.12:10 t/hari 10/06/10]

No comments: