Wednesday, June 30, 2010

Susupan Pagi

Apa Nak Malunya, Mat Said?

Menteri Besar Terengganu, Ahmad Said merasa malu terhadap runtuhan stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang masih belum dibersihkan. Pemandangan itu mungkin memedihkan mata beliau sebagai Menteri Besar. Bumbung stadium itu runtuh sejak lebih setahun lalu disebabkan berlaku rasuah dalam pembinaannya tetapi tidak dibersihkan hingga ke hari ini.

Katanya dia telah meminta Jabatan Kerja Raya (JKR) membersih dan membaikinya. JKR sudah pun memalumkan tander telah dibuka dan sudah pun ada 40 orang kontraktor. Lantaran itu Mat Said mahu ianya dibersih dan dibaiki secepat mungkin.

Apa yang diperkatakan oleh Mat Said itu, itulah hasrat sebagai seorang Menteri Besar. Apa juga yang berlaku di dalam negerinya dia kena bertanggungjawab. Sudah tentulah kalau pemandangan stadium itu menyerabutkan mata, ia juga turut menyarbutkan otak dan kepala Mat Said. Kalau kepala serabut bagaimana beliau hendak bekerja dengan tenang dan baik.

Bagaimana pun sebelum Mat Said mengeluh beliau hendaklah menyedari hakikat yang berlaku hari ini. Mat Said kena sedar bahawa keadaan negara kita hari ini yang dalam ketiadaan wang. Bukan saja mengenai stadium berkenaan yang masih belum diperbaiki, tetapi perkara lain juga menghadapi masalah sama.

Apakah Mat Said tahu bahawa banyak kontraktor yang telah menyiapkan kerja tetapi tidak dibayar. Tempohnya bukan sehari dua tetapi sudah lebih tiga tahun. Bayangkan kalau projek bernilai RM30 juta pun kerajaan lambat membayarnya macam mana dengan projek baru yang ditander. Tander boleh dikeluarkan seberapa banyak tetapi kalau wang tak ada ia tak jalan juga.

Para menteri pula siang malam bercakap soal projek arah itu arah ini, cadang itu cadang ini tetapi dia tidak fikir mengenai wang. Yang pening mencari wang dan mengagihkan wang ialah pegawai kerajaan. Sesekali Mat Said harus berdialog dengan pegawai-pegawai kewangan negeri, tanya sumber kewangan dan macam mana kedudukan kewangan.

Hakikat yang berlaku hari ini keadaan ekonomi kita pulih, pelabur banyak berminat hanya tembereng saja hakikatnya tak ada pun. Najib Razak sudah berbueh mulut mengumumkan mengenai peningkatan kadar ekonomi negara, setiap tiga bulan sekali beliau umumkkan... tetapi setakat umumkan saja, hakikatnya tidak pun bertambah. Kurang mungkin ada.

Sekali ekonomi negara melonjak 1% kemudian 1.5% kemudian sudah mencecahkan ke 5% atau angka-angka yang diluar dugaan kononnya. Pengumuman dan kenyataan itu hanya ilusi saja dari pemimpin yang berangan-angan untuk memulihkan ekonomi.

Mat Said harus faham ini dan jangan malu dengan keadaan yang ada. Apa yang penting Mat Said kena jaga rakyat Terengganu jangan lapar sudahlah. Pastikan perut orang Terengganu semuanya dalam keadaan kekenyangan. Tidak dapat main bola, main hoki, main tenis, berlumba lari tak mengapa asalkan perut senantiasa kenyang.

Bukan Mat Said sorang merasa malu dengan keadaan yang berlaku, tetapi menteri besar lain juga merasa hal yang sama. Perdana Menteri juga mungkin malu cuma 'gensi' (agah) untuk mengakui akan kelemahannya. Tetapi selama mana beliau dapat bertahan dengan ilusi demikian? Kita tunggulah.... pengakhirannya kelak. [wm.kl.8:15 am 30/06/10]

3 comments:

Rillink said...

Assalam Tuan,
PM malaysia nii dari dulu hingga hari ini sentiasa berbohong mengenai status ekonomi Malaysia.Semasa krisis ekonomi 1998 Dato Mahadir kata kalau kita terima tawaran penjaman dari IMF pada masa itu negara kita akan muflis,tetapi negara Korea Selatan yang ekonomi mereka sama dengan kita pada masa itu,menerima tawaran IMF dan kita lihat hari ini korea tidak muflis malah menjadi negara harimau Asia dalam ekonomi meninggalkan kita begitu jauh,sama juga dengan pasukkan bola sepaknya yang dulu sama taraf dengan Malaysia.

Unknown said...

Baguslah mohd said ada perasaan malu,kerana perasaan ini sukar utk dilihat dgn pimpinan politik kita
dia nya pembuka jalan utk berbuat
kebaikan demi keredhaan allah dan
kesejahteraan rakyat.
saya harap kpd mereka yg terlibat
dlm meruntohkan kepercayaan rakyat
terhadap penguasa di hukum dgn seberat2 nya terutama nya perasuah
yg hidup senang linang tampa perasa
an bersalah,malu dan takut kpd allah sebelom manusia.

ANAFAKIR said...

Malu sekadar nak 'cover line'.Biasalah sekarang ni org politik akan bersuara atas dasar politik utk survival politik masing-masing.Takkan dah lebih setahun, Mat Said baru sedar keadaan stadium tersebut tak berubah?Mana pegi pegawai2nya?Laporan daripada pihak JKR Teganu takkan tak ada kot ttg progres pembaikpulihan stadium tu?...

Semua tu hanya wayang jer..