Saturday, June 12, 2010

Perbahasan Muktamar

Wakil Negeri Sembilan Tegur Mahfuz Omar

Perbahasan ucapan dasar di muktamar Pas ke 56 di Putik, Kelantan bersambung pagi ini. Wakil Negeri Sembilan, Jamlus Mansur membuka panggung dengan mengutarakan beberapa perkara yang menyentuh isu pokok dalam ucapan dasar Presiden.

Apa yang menarik, Jamlus menarik perhatian meminta para pemimpin Pas tidak ghairah untuk memberi komen yang bersifat kritikan dalaman terhadap parti.

Beliau tanpa bersembunyi mengkritik cara Naib Presiden, Mahfuz Omar yang terlebih mesra media massa di mana pantang melihat tape rekoder wartawan di hulurkan ke mulutnya terus akan bercakap dan mengulas apa saja isu tanpa mengira apakah ianya memberi kesan negatif kepada parti.

Sikap nasi tambah Mahfuz yang meminta supaya kerajaan Kelantan mengugurkan serta merta menantu Nik Aziz Nik Mat, Ariffahmi Ab Rahman yang menjadi CEO Perbadanan Menteri Besat Kelantan (PMBK) diserang hebat oleh seorang bloger satu tindakan yang tidak baik.

Kata Jamlus tidak sepatutnya pemimpin Pas membuat kritikan terbuka demikan kerana ia merupakan masalah dalaman. Beliau lalu memberi nasihat kalau untuk mengkritik biarlah berhikmah dan dibuat dalam keadaan tertutup.

"Apa yang dilakukan Mahfuz Omar yang meminta supaya Ariffahami digugurkan segera dari jawatannya saya rasakan satu cadangan tidka baik," begitulah kira-kira ujarnya.

Beliau lantas membuat anologi dengan mengumpamakan seorang suami yang hendak 'memukul' isteri buatlah didalam bilik, tempat yang tertutup. Katanya masukkan ke dalam bilik, pukullah jangan sesekali dibuat di luar.

Akibat teguran tidak berhikmah menyebabkan pihak musuh akan menangguk situasi itu untuk kepentingan mereka.

Sehubungan itu Jamlus meminta supaya presiden mengawal kelakuan para pemimpin yang celupar dan tidak berhikmah di dalam membuat teguran atau mengkritik parti. "Saya minta presiden mengawal sikit budak-budak ini," katanya.

Kritikan Jamlus itu dikira pedas namun ada kebenarannya. Setengah masalah dalam Pas menjadi bertele-tele dan sukar diselesaikan kerana adanya ulasan dan komen yang sambrono dibuat oleh pemimpin Pas tanpa terlebih dahulu berifkir kesan daripada ulasan dan kenyataan mereka.

Seorang lagi pembahas ialah wakil Melaka. Perkara yang turut disentuh oleh wakil berkenaan berhubung dengan media parti Harakah dan media pro Pas, Siasah. Beliau menyinis Siasah dianggap sebagai media parti yang tidak bermaya dan meminta agar ianya diperbaiki. Beliau mencadangkan supaya Siasah tidak membuat kelainan dan elok mengikuti stail Harakah.

Sementara Pulau Pinang, Rushidi Hussein banyak bercakap bersimbolik mengenai Pulau Pinang. Beliau berbeza dengan tiga wakil sebelum ini yang agak begitu seronok dengan kewujudan Dewan Himpunan Pas wakil Pulau Pinang ini agak berhati-hati.

Rushidi menaruh kebimbangan disebalik sikap terbuka dan liberal Pas itu sehinggakan ia boleh menenggelamkan rupa diri Pas sebenarnya. Beliau memberi dua perumapamaan mengenai keahlian Pas, iaitu ada ahli yang macam simen keras dan simen tidak cukup. Simen keras diibaratkan kepada ahli dan penyokong tegas Pas yang memahami perjuangan Pas dan simen tidak cukup ahli dan penyokong baru yang belum arif dan mendalami perjuangan Pas.

Untuk memastikan simen tidak cukup ini menjadi simen keras beliau menyarankan supaya Pas menggunakan mekanisme pentarbiayah yang merupakan satu pendekatan ampuh Pas dalam mengebalkan keimanan para perjuangnya. [rais kb 10:55 am 12/06/10]

No comments: